Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt hönshus till våren!  (läst 5479 gånger)

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
Nytt hönshus till våren!
« skrivet: 04 dec-12 kl 21:17 »
Skaffade höns i våras och renoverade då vårt ena uthus till hönshus, nu ett drygt halvår senare börjar det redan kännas begränsat så nu är det dax för nästa :).

Här är huset som är tänkt att genomgå viss upprustning under vintern och lite invändiga bilder före start. 

Lite om vår gård, våra höns och biodling på hulta.hemsida24.se.

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
SV: Nytt hönshus till våren!
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 21:38 »
Golvet och mellanväggen åkte i helgen. Merparten av virket var i dåligt skick och åkte rakt ner i den gamla ladugården som finns på "bottenvåningen".
Den gamla väggen sparades, den tänkte vi ha för att bygga innerväggar mellan de olika avdelningarna.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-12 kl 06:28 »
ska du ha hönsen nere eller uppe?

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #3 skrivet: 05 dec-12 kl 21:22 »
Hönsen ska vara på den övre våningen.

Utrymmet kommer bli en isolerad del till hönsen och en oisolerad del till foder/strö.
Själva hönshuset hade jag tänkt dela i tre delar plus ett litet utrymme till mig.
Jag har gjort en enkel skiss i paint - vad tror ni om fördelningen mellan utrymmet till det stora hönhuset och till de två mindre delarna?
Målet är att ha ett 20-tal höns och att föda upp lite kycklingar för försäljning.

Vad behöver man tänka? Ska vi förbereda för att ha möjligheten att avgränsa ytterligare utrymmen? En annan fundering är över fönsterplacering, tror ni det räcker med två fönster?

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 21:38 »
I mellandagarna lade vi till lite reglar till de befintliga bjälkarna och sen kom golvet på plats.
Eftersom vi utgick från bjälkarna som fanns så går ju golvet lite upp och ner men när inredningen så småningom kommer på plats så är det förhoppningsvis inte lika påtagligt.

Har börjar fundera mer på hur det faktiskt ska se ut invändigt och är nu mer inne på att försöka dela upp utrymmet i fem delar - en till mig och fyra till hönsen.
Ni som har lite uppfödning, är det bättre med fler (men då mindre) delar eller färre och större? Kan det vara en ide att försöka göra utrymmet lite flexibelt och i en del ha en mobil vägg som kan sättas dit vid behov?

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 21:44 »
Åh vad avundsjuk jag är på platsen ! Det blir ju perfekt bygge till dem små liven :) Kommer att bli jätte bra och fint!  ;D

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 21:45 »
Till det jättestora utrymmet känns det lite med bara två fönster tycker jag, är ju mörkt placerade också åt väst och norr. Beroende på hur det ser ut utvändigt med takutprång osv. så skulle jag överväga lite fönster åt söder också. Högt placerade liggande fönster blir ju avskärmade från stark sommarsol, men släpper in välbehövligt vinterljus... jag läste mycket i boken Höns när jag byggde, har du nån bra bok för "standard-att-tänka-på"?

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 21:49 »
Hur gör du med utegård när hönsen bor på övervåningen ? Jättefina i övrigt !

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 02 jan-13 kl 21:51 »
En liten grej jag tänkte på är om du kanske ska avvara ett litet utrymme för sjuka individer?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 jan-13 kl 21:54 »
Hur gör du med utegård när hönsen bor på övervåningen ? Jättefina i övrigt !

Han gör väl en rutschkana förstås!  ;D

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #10 skrivet: 02 jan-13 kl 22:08 »
Fler fönster är nog en bra ide, det svåra verkar vara att hitta begagnade fönster som passar in mellan bjälkarna, några stora fönster får inte plats. Hade det sett jättekonstigt ut att ta stående fönster och lägga dom ner? Eller går de inte att öppna då?
Jag har två böcker att titta i och gjorde iordning nuvarande hönshus förra vintern så därifrån har jag förhoppningsvis lärt mig lite.

Byggnaden är en form av sutteräng och utgången kommer att sitta runt 120-140 cm upp. Där de bor idag har de nästan lika långt att gå på en stege ner och det går bra. Intill byggnaden finns däremot en stor sten så det kanske går att göra någon "´mellanlandning" på den?

Henrik Penrik Filivilivenrik: Hur avgränsat bör detta utrymme vara, helt isolerat från de övriga med hela väggar från golv till tak? Eller är det tillräckligt med att kunna avgränsa en del vid behov?

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-13 kl 22:17 »
Kollade lite noggrannare på dina bilder nu och vill bara fråga om du har fäst balkarna med nåt mer än vinkelbeslagen? Genomgående skruv eller så? Känns som en väldigt skön konstruktion annars. Balksko? Skulle en av de gamla balkarna murkna vid en infästning ser det ut som rasrisk! Hoppas jag har fel...
Har du tänkt ha massiva vägger eller nät? Jag tänker för ljustillförseln. Så klart att du kan lägga ett stående fönster! Kan ju se knasigt ut om det har spröjs som tydligt markerar att de borde stå, men annars går det ju utmärkt!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 02 jan-13 kl 22:18 »
Henrik Penrik Filivilivenrik: Hur avgränsat bör detta utrymme vara, helt isolerat från de övriga med hela väggar från golv till tak? Eller är det tillräckligt med att kunna avgränsa en del vid behov?

Bra fråga. Ur smittspridningssynpunkt vore det väl bäst att ha ett helt isolerat utrymme, kanske i foderrummet. Jag är dock ingen expert.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #13 skrivet: 02 jan-13 kl 22:32 »
Kollade lite noggrannare på dina bilder nu och vill bara fråga om du har fäst balkarna med nåt mer än vinkelbeslagen? Genomgående skruv eller så? Känns som en väldigt skön konstruktion annars. Balksko? Skulle en av de gamla balkarna murkna vid en infästning ser det ut som rasrisk! Hoppas jag har fel...
Har du tänkt ha massiva vägger eller nät? Jag tänker för ljustillförseln. Så klart att du kan lägga ett stående fönster! Kan ju se knasigt ut om det har spröjs som tydligt markerar att de borde stå, men annars går det ju utmärkt!

I ytterkant av golvet, ca en halvmeter in, vilar golvet även på stenväggen från "bottenvåningen" och ca en tredjedel in mot mitten vilar bjälkarna och reglarna på en innervägg på bottenvåningen. I övrigt är reglarna endast fästa i bjälkarna med vinkelbeslag, med ordentliga skruvar förvisso och bjälkarna ser fina ut men det lät ju inte så bra....

Bra fråga. Ur smittspridningssynpunkt vore det väl bäst att ha ett helt isolerat utrymme, kanske i foderrummet. Jag är dock ingen expert.  :)

Det är möjligt att det kanske blir steg två. Till en början ska vi göra i ordning där vi nu har börjat men även i det sk. foderrummet kommer det nog att behövas lite uppfräschning framöver. 

Han gör väl en rutschkana förstås!  ;D

Tja... inte omöjligt att hon gör det  ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-13 kl 23:07 »
istället för att bängla in mer fönster så finns det billiga lampor att köpa:)

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 03 jan-13 kl 09:57 »

Jag skulle inte vilja bo i en garderob även om det fanns lampor där.... ;)

Apropå min funderig om konstruktionen så frågade jag min man konstrukören nu och han tyckte att det såg ok ut, så jag beöver inte ligga vaken och oroa mig för att ni ska rasa ner en våning.  ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 04 jan-13 kl 12:39 »

Jag skulle nog säga att fönster är bättre.

Dels så blir solljuset ljust och mörkt "långsamt", till skillnad från en lampa som släcks och tänds direkt. Jag tror hönsen föredrar "långsamt" ljus.

Dels så slipper man el, med alla bekymmer det kan medföra: Det kostar mer, brandrisken ökar, sladdar och lampor måste kanske bytas eller repareras, och det kan bli strömavbrott.

Största nackdelen med mer fönster, som jag ser det, är att fönster isolerar sämre än väggar, så risken att det blir för kallt eller varmt i hönshuset ökar.

flindra

• -
« Svar #17 skrivet: 04 jan-13 kl 16:24 »
Fast el kan man ju vilja ha av andra anledningar. Om det blir kallt kan det vara väldigt bra att ha möjlighet att sätta in element eller värmelampa!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 04 jan-13 kl 16:37 »
Fast el kan man ju vilja ha av andra anledningar. Om det blir kallt kan det vara väldigt bra att ha möjlighet att sätta in element eller värmelampa!

Sant! När du säger det, så anser jag att man både bör ha el och många fönster i hönshus.

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 04 jan-13 kl 16:58 »
Jag har ett ganska litet fönster i mitt hönshus. Det sitter ganska långt ner. Innan väggarna blev ljusa kändes det mörkt, men nu när rummet är ljusmålat och med lite tillskottsbelysning så känns det ljust och fint. Ångrar inte mitt val! Det var tillräckligt krångligt att såga ut hål för hönsluckan, att börja såga ut för fler fönster hade blivit mig övermäktigt tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser