Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  draglinor och svängel i vilka sammanhang?  (läst 2690 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
draglinor och svängel i vilka sammanhang?
« skrivet: 04 dec-12 kl 08:05 »
En väldigt erfaren hästkarl har talat om för mig att draglinor och svängel det behöver jag bara ha om man ska dra tungt?  Har en rockard till vår ardenner och han menar att till den behövs varken svängel eller draglinor till en såpass rejäl häst.

Han menade däremot att det passar bra om man ska dra tyngre som t ex en fyrhjulsvagn.  Hur är er syn på saken?

Vad är lämpligt till släde?

Jag är rädd om pållen så jag vill att han ska ha den utrustning som är sundast för honom.

gotthard

SV: draglinor och svängel i vilka sammanhang?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 08:14 »
Hej!

Jag tycker det blir stor skillnad i åkkomfort med eller utan svängel, mycket bekvämare för hästen också! Hoppas länken till Driveout funkar!?

http://www.driveout.se/laspost/faq/4

Lycka till! :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 08:32 »
En väldigt erfaren hästkarl har talat om för mig att draglinor och svängel det behöver jag bara ha om man ska dra tungt?  Har en rockard till vår ardenner och han menar att till den behövs varken svängel eller draglinor till en såpass rejäl häst.

Han menade däremot att det passar bra om man ska dra tyngre som t ex en fyrhjulsvagn.  Hur är er syn på saken?

Vad är lämpligt till släde?

Jag är rädd om pållen så jag vill att han ska ha den utrustning som är sundast för honom.
Så sant det han säger. Men ja tycker du ska prova så du förstår skillnaden hur saker fungerar  för skillnad är det .     Men glöm inte att sträcka linerna så svängeln arbetar .annars så kan man ju surra fast sulkyn med remmar .  Ja var för det då säger någon jo för att har man bara skakel så slår det väldigt i sidled  så det blir otrevligt för både kusk och häst .Har du plåt stickor så släng dom dom är livsfarliga att trava med då lås bågen har en benägen het att hoppa ur  så använd trästickor bara ett råd har tappa ett flertal gånger och har man inte en väl körd häst så kan det gå riktigt illa när olyckan är framme . .Mvh

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 09:01 »
Okej, vad är sundast att använda när det kommer till släde? Anses det tillräckligt tungt så att det kan vara lämpligt med draglinor och svängel?

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
Anders Flix, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser