Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna skaklar?  (läst 3003 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Göra egna skaklar?
« skrivet: 04 dec-12 kl 08:00 »
Jag har en släde men inga skaklar och med tanke på att snön är på ingång vill jag förstås testa släden med min ardennerpojk :)

Det finns lite olika benämningar som jag hört och det har varit, rekade,ledade eller lösa skaklar? Vad är skillnaden och vad är bäst lämpat för en korgsläde?

Hur gör man dom och vilket material behövs?

vindensbonig

• Gäst
SV: Göra egna skaklar?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 08:46 »
Jag har en släde men inga skaklar och med tanke på att snön är på ingång vill jag förstås testa släden med min ardennerpojk :)

Det finns lite olika benämningar som jag hört och det har varit, rekade,ledade eller lösa skaklar? Vad är skillnaden och vad är bäst lämpat för en korgsläde?

Hur gör man dom och vilket material behövs?
Tycker nog inte du ska ha rekade till korgsläden då dom som regel inte har samma infästningen och så låser du upp rekade skakeln om du måste fästa på sidorna   har du någon bild på  släden ? så kanske det blir lättare att hjälpa dig så fota gaska nära så du får med så mycket detaljer som möjligt i fram kant utav meden fram i rån och sidan . Björk brukar skaklar vara gjorda av .

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 06 dec-12 kl 14:41 »
mummrick: jag ska ta lite bilder på släden och lägga ut så hoppas vi på att du kan ge ett utlåtande :) Tacksam för all hjälp jag kan få :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 dec-12 kl 14:46 »
mummrick: jag ska ta lite bilder på släden och lägga ut så hoppas vi på att du kan ge ett utlåtande :) Tacksam för all hjälp jag kan få :)
oki ja ska förklara så gott ja kan  :)

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-12 kl 19:52 »
Har du vägarna förbi Norrköping/Katrineholm så kan du få med dig ett par skaklar som du kan bygga om till rekade.. Har några stycken där själva "kortänden" är dålig men "armarna" är bra.. Bara skruva av, kapa till en regelbit och llänka ihop med armarna.. Ursäkta att jag inte riktigt kan terminologin.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser