Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur effektiv är en gammal rörspis?  (läst 16681 gånger)

Hængur

• Småland
SV: Hur effektiv är en gammal rörspis?
« Svar #20 skrivet: 04 dec-12 kl 18:29 »
Jag är i det stora nöjd med min rörspis,eldar sakta och en bra stund gärna med någon större vedbit men inte så att det bara pyr och ryker. Stänger spjället efter eldning men får vänta längre än man tror för annars blir det röklukt fast det tycks ha slocknat. Mitt uppe på min finns en rund ventil för tilluft. Nu ni proffs,hur skall man förhålla sig till denna mässingsventil. Öppen vid starkare eldning eller ?
       Spisen är utan luckor,fungerar men kan tänka mig att det är bättre med. Då skall man såklart se upp med pyreldning.
« Senast ändrad: 04 dec-12 kl 18:32 av Hængur »

Gottfrid

• -
« Svar #21 skrivet: 04 dec-12 kl 18:36 »
Rosett ventilen i toppen,Sommar=öppet! rummet ventileras.Vinter Stängd.

Hængur

• Småland
« Svar #22 skrivet: 04 dec-12 kl 18:43 »
Jaha, så det har alltså inte med eldningen att göra,eller rättare så skall den vara stängd vid eldning. Nå det är orsaken till att jag inte förstått meningen med tilluft just där.

Klingahund

• Småland
« Svar #23 skrivet: 04 dec-12 kl 21:17 »
jätteintressant att läsa era inlägg och tycker också att den mycket bra att elda i men problemet kvarstår med den spräckta "sättugnsplatta" och trasiga luckan. Hur snyggt är det egentligen och dessutom finns det en brandfara.

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 dec-12 kl 22:24 »
jätteintressant att läsa era inlägg och tycker också att den mycket bra att elda i men problemet kvarstår med den spräckta "sättugnsplatta" och trasiga luckan. Hur snyggt är det egentligen och dessutom finns det en brandfara.

Är det alltså en sån sättungsplatta från front eller sida på en sättugn? En i gjutjärn med massa krumelurer? Gjutjärn går att svetsa, fast jag vet inte hur det håller på eldstäder.

Hur är luckan skadad? Vanliga plåtluckor?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 04 dec-12 kl 22:48 »
Bilder! vi ÄLSKAR bilder här!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 04 dec-12 kl 23:56 »
Vi har en rörspis utan luckor och den är jättebra. Men, den ska inte eldas i som i en öppen spis utan man eldar rejält typ en eller en halv vedkorg med öppet spjäll så det blir bra drag. Kan skjuta spjället lite efter ett tag och när man inte ser någon glöd längre så skjuter jag helt. Då är rörspisen varm och go och håller sig hela dagen eller natten. Så en brasa på morgonen och en på kvällen så är spisen alltid varm. :)   Då klarar man sig utan luckor men, kanske kan man skjuta spjället helt tidigare med luckor?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gottfrid

• -
« Svar #27 skrivet: 04 dec-12 kl 23:58 »
Då jag inte vet hur denna platta ser ut eller är monterad kan jag inte ge ett bra svar.Men jag tror! Att det kan vara till utsmyckning som även förekommer så väl i öppna spisar såsom i vedspisarnas närhet. Sättugnar var nått som flitigt nyttjades på äldre boställen,Och som vanligt till fördel för dom av högre rang. Ty skälva eldstaden placerades i det rum där tjänstefolket huserade,Och genom att dom eldade så blev även den andra delen varm som naturligt vis stod i de finare rummen där finfolket slapp hantera detta skitgöra. Huruvida plattan går att svetsa kan diskuteras,enär den utstått för stor hetta genom åren,då kolet i stålet utarmats vilket kan medföra att svetsen och stålet inte förbinder sig,eller att sprickor påvisar brottanvisningar.Men dock värt att prova.Om nu bara putsen i ugnen fallerat så putsas det bara i nytt,eller modärniseras med vermeculit plattor som är avsedd för kaminer som med lätthet sågas till med vanlig såg. Rosetten,,ja Idag har vi en luftvärme pump som värmer på vintern å kyler på sommarn, Förr fanns inte dom möjligheterna, så lite luftombyte behövde även då.

Gottfrid

• -
« Svar #28 skrivet: 05 dec-12 kl 00:02 »
Visst kan man elda ugnen utan luckor, men förbränningen och verknings graden försämras. Man kan även bada bastu med dörren öppen,men är inte lika bra.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 05 dec-12 kl 00:09 »
Visst kan man elda ugnen utan luckor, men förbränningen och verknings graden försämras. Man kan även bada bastu med dörren öppen,men är inte lika bra.

Hur blir förbränningen sämre utan luckor?

Gottfrid

• -
« Svar #30 skrivet: 05 dec-12 kl 01:17 »
Jo,du släpper in för mycket luft som inte deltar i förbränningen som kyler istället för att värma.Om du stryper spjället med öppna luckor så tar röken den lättare vägen ut i rummet,varvid du öppnar igen och luften forsar in. Om man lyssnar på elden så hör man hur det brinner,och brinner det så det dånar så brinner det för häftigt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 05 dec-12 kl 09:13 »
Då förstår jag hur du menar och det är ju sant. Så nu var jag tvungen att kolla när jag tände brasan idag först med fullt spjäll och då dånar elden, efter ett par minuter så sköt jag spjället en bit och då brummar elden mer. När jag inte ser några eldslågor mer så kan jag skjuta spjället lite till för att skjuta helt när jag inte ser glöd.
Så med luckor antar jag att jag skulle kunna stänga luckorna och skjuta spjället nästan helt redan efter ett par minuter?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #32 skrivet: 05 dec-12 kl 09:33 »
Just när man tänder är det enkelt, stänger man spjället för mycket så ryker det in.

Jag brukar ha luckorna stängda men med mycket tilluft och 2/3-dels stängt spjäll tills det är bara glöd, då stänger jag även ytterluckorna och har spjället bara någon centimeter öppet. Sedan är spisen varm ända till morgonen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gottfrid

• -
« Svar #33 skrivet: 05 dec-12 kl 19:12 »
Även om man har luckor får man inte strypa för mycke! Elden ska ju få så pass så att det brinner med.Där finns ett läge som man måste hitta på sin eldstad,för det som passar hos grannen passar inte hos dig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #34 skrivet: 05 dec-12 kl 20:18 »
Gjutjärn går att svetsa, fast jag vet inte hur det håller på eldstäder.

"Färskt" gjutjärn av bra kvalitet går att svetsa om man gör på rätt sätt och svetsaren verkligen är kunnig på området. Men "bränt" gjutjärn som har varit med i en eldstad länge, är ofta omöjligt att svetsa. Likaså är det inte så lätt med gjutjärn av dålig kvalitet som kanske har höga halter av svavel, fosfor och andra olämpliga ämnen, eller som inte är helt rent från slagginneslutningar.
Om det inte går att svetsa så kan det eventuellt vara möjligt att hårdlöda/svetslöda.

Gottfrid

• -
« Svar #35 skrivet: 05 dec-12 kl 20:49 »
Glömde ju nämna att luckor och annat roligt finns på Eldkraft.se   Skulle va kul å  veta om det går att få till sprickorna

Broberg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 05 dec-12 kl 21:00 »
"Färskt" gjutjärn av bra kvalitet går att svetsa om man gör på rätt sätt och svetsaren verkligen är kunnig på området. Men "bränt" gjutjärn som har varit med i en eldstad länge, är ofta omöjligt att svetsa. Likaså är det inte så lätt med gjutjärn av dålig kvalitet som kanske har höga halter av svavel, fosfor och andra olämpliga ämnen, eller som inte är helt rent från slagginneslutningar.
Om det inte går att svetsa så kan det eventuellt vara möjligt att hårdlöda/svetslöda.

Jo, tänkte på det där med hållbarhet när det blir varmt och börjar röra sig.

Har inte heller förstått riktigt hur ts spis ser ut. Bilder hade varit bra som någon nämnde.

Hængur

• Småland
« Svar #37 skrivet: 05 dec-12 kl 21:27 »
Jag sökte efter glasluckor och fann mest till kakelugn med mått 500x500mm. Hade varit snyggt med luckor helt av glas som följer öppningens form. Troligen blir det att beställa hos smed o glasmästare.

Gottfrid

• -
« Svar #38 skrivet: 05 dec-12 kl 22:53 »
En fin pjäs  :)  Jag har sett nånstans på nätet där dom gjorde på beställning,om det va Davidssons?? här va en annan.
http://www.glasluckan.se/

MrsB

• Småland
« Svar #39 skrivet: 06 dec-12 kl 17:30 »
Vi har en gammal rörspis som är helt underbar. Ommurad för ett par år sedan efter soteld i gångarna. När vi flyttade in fanns det inga luckor till den. Beställde innerluckor i plåt med hål för luftintaget samt ytterluckor i koppar. Dessa luckor beställde vi hos de som säljer spisar och kaminer. Tror mig minnas att de var relativt dyra. Eldar varje kväll i rörspisen och den är fortfarande varm på morgonen. Men som någon mycket riktigt påpekade att man måste känna sin egen spis. Man kan inte säga hur mycket man skall stänga spjället utan att det ryker in. Det är olika på alla spisar. Man lär sig efter hand. På vår rörspis är det också väderberoende. Eldstaden är stor så man kan ställa långa pinnar upp och då brinner det bättre. Skulle aldrig sätta in en insats i rörspisen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare
von tratt, Okulärbesiktning av Byrålåda, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser