Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur effektiv är en gammal rörspis?  (läst 16663 gånger)

Klingahund

• Småland
Hur effektiv är en gammal rörspis?
« skrivet: 02 dec-12 kl 20:46 »
Vi har en gammal rörspis/fattigmanskakelugn med sättugnsplattor i eldningsdelen som är fin men behöver restaureras. En av sättplattorna är spruken och luckan är delvis skadad. Vi hart funderar på att riva ut den, sätta i en kasset om det går eller laga den. Men till mina frågor. Är det värt att försöka behålla den ur värmesynpunkt? Finns det sättplattor att köpa?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hur effektiv är en gammal rörspis?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-12 kl 20:55 »
Nu vet jag inte riktigt vad sättugnsplattor är?

Men vi har en rörspis i vårt hus. Vår har inga luckor, såna där mässingsluckor som kakelugnar har och har jag förstått, många rörspisar också (för en rörspis är ju egentligen en kakelugn fast utan kakel, inuti har de ju samma system).

Första året vi bodde i det här huset värmde vi upp hela undervåningen med rörspisen. Av ren envishet (och för att det blev för dyrt) vägrade vi använda elelementen. Vi har en järnspis i köket som vi eldade också. På övervåningen en liten Norrahammarkamin, men den behövde vi sällan använda, värmen steg så bra, letade sig uppför trappan och där sov vi ändå bara.

Har ni haft sotare som kollat den? Det är väl en bra början, men om den fungerar ska man absolut behålla den tycker jag, jag tycker det är en väldigt effektiv värmekälla. Och vad ni gör förstör den inte med kassett, moderna påhitt  >:(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 02 dec-12 kl 21:32 »
Och jag tycker tvärt om, sätt i en kassett och spara mängder av ved! Värmen formligen sprutar ut i rummet. Utan luckor försvinner den upp i skorstenen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 dec-12 kl 21:36 »
Och jag tycker tvärt om, sätt i en kassett och spara mängder av ved! Värmen formligen sprutar ut i rummet. Utan luckor försvinner den upp i skorstenen.
Ja det måste ja instämma i .

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-12 kl 21:46 »
som tidigare skrivits är rörspisen egentligen en kakelugn utan kakel.den lagrar värme ungefär likadant och förbrukar därmed långt mindre ved än en kamin eller braskasett som dessutom kallnar direkt du slutar elda.
sättugnsplattor är jag tveksam till om det nytillverkas men det går att hitta begagnade.
en sättugn var oftast kopplad till en rörspis och eldades genom den för att värma ett intilliggande rum.jag tyckeratt  det är värt att leta rätt på en ny/beg platta,besiktiga den så att allt verkligen fungerar och är tätt och använd den.det är en förnämlig värmekälla. den tillhör dessutom huset och bara det kan ju vara värt några renoveringskronor.sättugnsplattor dyker upp ibland på auktioner,i byggnadsvårdsbutikerna och tradera/blocket,du får leta runt.Ulf

Ideskog

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-12 kl 21:51 »
Jag tror också på att försöka renovera din rörspis och kanske sätta dit luckor. Vad jag har förstått har en bra fungerande rörspis hög verkningsgrad. Tror du ångrar dej om du sätter in en kassett istället.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 dec-12 kl 21:52 »
som tidigare skrivits är rörspisen egentligen en kakelugn utan kakel.den lagrar värme ungefär likadant och förbrukar därmed långt mindre ved än en kamin eller braskasett som dessutom kallnar direkt du slutar elda.
sättugnsplattor är jag tveksam till om det nytillverkas men det går att hitta begagnade.
en sättugn var oftast kopplad till en rörspis och eldades genom den för att värma ett intilliggande rum.jag tyckeratt  det är värt att leta rätt på en ny/beg platta,besiktiga den så att allt verkligen fungerar och är tätt och använd den.det är en förnämlig värmekälla. den tillhör dessutom huset och bara det kan ju vara värt några renoveringskronor.sättugnsplattor dyker upp ibland på auktioner,i byggnadsvårdsbutikerna och tradera/blocket,du får leta runt.Ulf
Men en rörspis kan vara utan luckor.. Blir mer värme i murstocken med luckor, dvs längre värmelagring. Utan luckor blir det en snabb värme i rummet men som försvinner snabbt också.

Har den inga luckor är det relativt enkelt att låta bygga och montera själv

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 02 dec-12 kl 22:49 »
Vår rörspis har inga luckor. Vi funderade ett tag på att sätta dit luckor, sen blev det ju som så att när vi byggde till huset blev det pannrum och vattenburen värme och element i alla rum så nu används (tyvärr lite) rörspisen mest som mysvärme.

Fast jag tyckte allt att vår lagrade värmen riktigt bra, eldade man i den på kvällen var den fortfarande riktigt varm när man la handen mot murstocken morgonen därpå.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-12 kl 22:56 »
Hur som helst så borde blir det bättre brinntid med insatsspis .

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 02 dec-12 kl 23:02 »
Vad menar du med brinntid?

Du blandar inte ihop rörspis/kakelugn med öppen spis nu? En öppen spis är verkligen att elda för kråkorna. Värmen går rakt fram (och rakt upp) och värmer bara så länge det brinner. Men en rörspis/kakelugn har ju ett system med rökgångar inuti som håller kvar värmen och sen strålar ut den, man behöver inte elda alls länge, eller mycket. Med rätt teknik går det inte åt mycket ved heller. Iaf om det är luckor på den så värmen stannar kvar.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 dec-12 kl 23:11 »
Vad menar du med brinntid?

Du blandar inte ihop rörspis/kakelugn med öppen spis nu? En öppen spis är verkligen att elda för kråkorna. Värmen går rakt fram (och rakt upp) och värmer bara så länge det brinner. Men en rörspis/kakelugn har ju ett system med rökgångar inuti som håller kvar värmen och sen strålar ut den, man behöver inte elda alls länge, eller mycket. Med rätt teknik går det inte åt mycket ved heller. Iaf om det är luckor på den så värmen stannar kvar.

Tror med det blandas ihop lite här.. Rörspisar är ju bra grejer.

Fast angående att elda för kråkor i alla öppna spisar köper jag inte. Ok att de inte lagrar någon speciell värme, men värmen när man eldar är mastodonteffektiv i en bra sådan. Snabbt asvarmt, så på rätt ställe så är de skitbra.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 03 dec-12 kl 11:21 »
Både och.. En bra öppen spis kan vara bra, medan en dålig nästan går back värmemässigt. Det hänger på att man kan strypa spjället utan att det ryker in. Eller att den är anpassad så att det inte ryker in även om draget inte är maximerat.

Däremot får man annat från en öppen spis också. Strålningsvärme värmer upp rummet fortare och så får man ju även ljus.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

DrömmarenAlex

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 11:56 »
Har en rörspis i torpet dit jag flyttat nu. Eldat en gång i den. Är inga luckor på den utan der är som en öppen spis med gnistgaller frampå. Kanske tar något foto en dag och lägger upp. Efter två timmars eld var den fortfarande kall, tyckte mest det var som de öppna spisar jag eldat i. Har bara en vedspis annars i köket som ger svag värme. Och kallt är det, brr.

Kanske gör jag något fel? Det sitter en spak på sidan som jag antar är för spjället. Jag har haft den helt utdragen för inskjuten kom det in rök. Gör jag rätt?

Kanske jag skaffar en gasolvärmare om jag inte lyckas få bättre värme snart.

JFOT

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 12:43 »
För en kakelugn är en gång är oftast lika med ingen gång och jag antar att rörspisen är liknande. Första eldningen på hösten bör vara en liten brasa så att man sakta vänjer ugnen vid att eldas och även nästa får gärna vara lite mindre. Tredje gången så kan man lägga in fullt och när det blivit kol så stryper man spjället för att hålla kvar värmen bättre. Spjället justeras genom att man känner när det ryker in och sedan öppnar man det mer, det är farligt att ha det för stängt men att ha det "för" öppet leder bara till aningen sämre uppvärmning så välj det senare om du inte är säker på hur öppet det ska vara.

De öppna spisar jag har eldat i lider oftast av att man har ved avsedd för en kakelugn eller spis när man i själva verket bör ha mycket grövre ved som brinner längre, då får man en jämnare värme över en längre tid. Det kanske är samma sak i en rörspis utan luckor?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 03 dec-12 kl 12:48 »
Sen finns det varianter med ett spjäll som bypass förbi sidokanalerna. Man eldar upp draget i skorsten, sen stänger man bypassen.

Jag har även sett varianter med en trelägesfunktion. Öppetbypass, stängd bypass och helt stängd, vilket kan vara lite förvirrande.

Jag har just nu en variant av det kopplad till en järnspis och jag har inte lyckats klura ut hur böfvelen den fungerar.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Gottfrid

• -
« Svar #15 skrivet: 03 dec-12 kl 23:32 »
Att sätta in en kasset i en rörspis är en styggelse ! Att elda en kakelugn/rörspis utan luckor med öppet spjäll är amatörmässigt i högsta grad. Det finns innerluckor med glas i så man ser elden. I en rörspis/kakelugn proppar man in fullt med ved,tänder med öppet spjäll,stänger inner luckorna och stryper draget så det brinner lugnt, man stryper sen allt efter som tiden går.När glöden är helt borta stänger man helt å låter ugnen avge värmen under natten.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 dec-12 kl 23:40 »
Att sätta in en kasset i en rörspis är en styggelse ! Att elda en kakelugn/rörspis utan luckor med öppet spjäll är amatörmässigt i högsta grad. Det finns innerluckor med glas i så man ser elden. I en rörspis/kakelugn proppar man in fullt med ved,tänder med öppet spjäll,stänger inner luckorna och stryper draget så det brinner lugnt, man stryper sen allt efter som tiden går.När glöden är helt borta stänger man helt å låter ugnen avge värmen under natten.

Instämmer.

Har bott i hus där man satt en liten kamin framför rörspisen, så att man eldar i kaminen men leder röken genom rörspisen. Fult, men antagligen den mest ved-värme-effektiva lösningen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 04 dec-12 kl 09:05 »
Precis så har jag i torpet jag bor i. Värmen stiger snabbt tack vare kamineldning och värmen lagras samtidigt upp i rörspisen. Funkar himla bra tycker jag men inte så snyggt nej.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 04 dec-12 kl 09:08 »
Instämmer.

Har bott i hus där man satt en liten kamin framför rörspisen, så att man eldar i kaminen men leder röken genom rörspisen. Fult, men antagligen den mest ved-värme-effektiva lösningen.

Jag har sett uppgifter (Teknisk Tidskrift från omkring 1920) om att det var en vanlig lösning i Stockholm under första världskriget. Brist på ved och pga inkallelser var det svårt att få tag i hantverkare för att få en söndereldad kakelugn ommurad, då var en acceptabel nödlösning att ställa en kamin framför den otäta kakelugnen.

Gottfrid

• -
« Svar #19 skrivet: 04 dec-12 kl 17:53 »
Om kakelugnen läcker skall den inte eldas i!! Rent av farligt!Finessen med ugnen är ju att lagra värmen .Om kan stoppar i kamin full till brädden blir den snart förstörd och dessutom lär det bli bastu inne innan ugnen är varm å då håller ju inte värmen så länge som det är  tänkt.Kaminen får aldrig upp rätt förbrännings temperatur utan ett kraftigt luftöverskott som sänker verkningsgraden genom att kyla istället för att värma.Om man istället stryper kamin kommer den att sota istället. Vitsen med spjället i kakelugnen är att skapa ett litet övertryck pressar ut värmen i teglet.Vilket inte gick för att den läckte,, tillbaka på ruta 1. Däremot fanns under kriget en kamin tillsats till kakelugnarna  för att kunna elda koks och antracit som va det enda att få tag i, Zulu var en variant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser