Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryser gäss? (bild)  (läst 2511 gånger)

zeina66

• Värmland
Fryser gäss? (bild)
« skrivet: 01 dec-12 kl 17:15 »
Mina 3 gäss bor i en husvagn,det är rikligt med spån golvet och i favorithörnet ligger vetehalm & höbös blandat. De har en "förgård" på 4 kvadrat med vatten och höhäck med fint hösilage,där är dom instängda under dygnets mörka tid. De kan alltså vara inne i husvagnen eller ute i förgården. (räv & grävling stryker omkring)
På dagarna går dom fritt och badar gärna i den rinnande bäcken,jag har dämp upp så att dom har rejält med vatten att plaska i.

Hur ser man om gäss fryser?
När jag släpper ut dom på morgonen sticker dom iväg i full fart för att flyga (på låtsas)...sen lägger dom sig i snön ??? Betyder det att dom fryser? Jag har inte sett detta beteendet närdt är barmark och varmare. Det är -6 dagtid och just nu -11...

Nån som kan svara på frågan?
« Senast ändrad: 02 dec-12 kl 16:54 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fryser gäss?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-12 kl 17:33 »
Det är fötterna de fryser om när det är kallt,ofta lägger de sig ner och tinar dem,lägger du halm ute på liggplatsen så lägger de sig där,
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 01 dec-12 kl 18:27 »
Om de har dragfri liggplats, är i lagom hull och får lagom med foder så fryser inte gäss. Nog ger du dem lite spannmål utöver hösilaget?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 dec-12 kl 21:07 »
Tack för svar :)
Dom får 4,5 dl hel havre på kvällen att dela på & 3 dl på morgonen - fast då vill dom hellre springa till bäcken och bada. Alla har valkar mellan  bena... Det borde väl räcka? Vore fint om dom lät bli att värpa innan april.

Tack för halmtipset, jag ska lägga ut halm ute också där dom gillar att ligga.
Dom verkar må bra och har nog roligare liv nu än om jag måste stänga in dom i lagårn för då kan dom inte gå ut...dom äääälskar bada och deras bostad står i en fårhage med fårnät + el-trådar,rätt säkert.
Det går en liten grusväg genom gårn och de få bilister som kör här förväntar sig inte att gäss/höns går är lösa vintertid.
« Senast ändrad: 01 dec-12 kl 21:15 av zeina66 »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fryser gäss? (bild)
« Svar #4 skrivet: 03 dec-12 kl 05:31 »
Det är väldigt mycket havre, om det inte är extremt kallt. 1- 1½ dl spannmål per djur och dag tycker jag är lämpligt, mindre om de även får annan mat, som hösilage, morötter osv. Bara om det är kallare än typ -20oC är det motiverat att ge mer. De ska gärna minska lite i vikt inför avelssäsongen. De ökar i vikt under hösten, för att klara vintern, men om de inte går ner i vikt igen innan avelssäsongen så värper de sämre och kläckresultatet blir sämre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 03 dec-12 kl 07:26 »
Har har vi havre framme till gässen hela tiden, men det verkar vara mest för mitt eget samvete för de äter nästan ingenting av den.
Första tiden vi hade gäss så blev jag jätteorolig för jag tyckte att de inte åt alls, men tydligen så hittade dem saker att mumsa på.
Våra får också hösilage men även det blir dissat.
Det enda de äter utöver den naturliga födan är vitt bröd. Allt annat ratas.

Ibland står de parkerade utanför ytterdörren och skriker tills de får bröd. Inget annat duger ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-12 kl 08:04 »
Vad olika vi har det hos våra gäss :)

Mina vill inte heller äta upp havren jämt men jag vet i alla fall att de har fått. Hösilage tar dom vissa dar,morötter-aldrig!! Har provat att riva till dom ,men icke.
Det ska bli intressant att se om det blir några ägg till våren,dessa föddes i början av maj -12 och jag har hört att de inte är så duktiga föräldrar första året ändå... Jag är lika glad över gässen ändå,det är trivsamt att ha dom gåendes på gårn :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 03 dec-12 kl 08:21 »
Gäss är faktiskt inte så förädlade, så ger man dem fel mat, tex för energirik mat, som samtidigt inte innehåller de fibrer, vitaminer och mineraler som de behöver (läs t ex vitt bröd), så får de välfärdssjukdomar, precis som många djurparksdjur. Fråga personalen på djurparker så får ni veta att de bantar djuren på vintern (självklart inte så att något djur svälter eller får brister).

Det är INTE snällt att ge djuren för mycket mat, de får fettlever, diabetes, högt blodtryck och kort förväntad livslängd, precis som människor som är överviktiga och/eller äter en felaktig kost.

Så det snälla och djuretiskt korrekta är, enligt min mening, att se till att gässen är i underkant av normalviktsspannet när de börjar värpa, så att de då kan få ett näringsrikt och näringsriktigt foder, som gör att de kan lägga ägg utan att få näringsbrist under våren och sommaren.

Man driver inte djuren om man ser till att de får ett liv som liknar det som de skulle haft i det vilda. Man bara ser till att de, till skillnad från de vilda djuren, har det som det behöver, men samtidigt inte får välfärdssjukdomar. Då får man friska avelsdjur och friska, fina och rimligt många avkommor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 dec-12 kl 08:49 »
Skiljer sig knölgäss ifrån  "vanliga" gäss i detta avseende?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 03 dec-12 kl 09:00 »
Knölgäss är väl ändå mer oförädlade efter vad jag vet. Samtidigt finns de i lite olika klimat, där det inte alltid är så kallt som det kan vara här.

Som alltid får man lära sig att läsa av sina djur och se vad som är lagom hull. Men inga gäss ska ha någon stor fettklump under magen på våren. Dock måste man se/känna skillnad på fett och lös hud. Huden dras inte alltid upp på alla gäss, så de kan se feta ut trots att de inte har någon fettdepå kvar.

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 dec-12 kl 09:04 »

Det är INTE snällt att ge djuren för mycket mat, de får fettlever, diabetes, högt blodtryck och kort förväntad livslängd, precis som människor som är överviktiga och/eller äter en felaktig kost.

Okej...jag fattar galoppen,det här hade jag inte ens tänkt på. Bra skrivet,tack :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser