Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otätt mot bottenstock/syll  (läst 5002 gånger)

Torpare

• Västergötland
Otätt mot bottenstock/syll
« skrivet: 01 dec-12 kl 08:09 »
Bottenstocken ligger mot grunden av natursten. Hur tätar jag?
Hela stenfoten är lappad och lagad med olika bruk och det fattas även bruk på flera ställen. Det blir ju en naturlig ventilering av grunden, men jag vill täta mot syllstocken.
De gamla golven som var i dåligt skick har rivits tillsammans med trossbotten, lera, tång  så det är fritt att arbeta på grunden inifrån huset.
Bottenstocken är i bra skick runtom (med tanke på hur det blåser där). Hade jag kunnat höja det nya golvet hade det gärna fått blåsa på, men det är inte möjligt tyvärr. Hur att täta? Kalkbruk? Från insidan eller utsidan, eller båda?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Otätt mot bottenstock/syll
« Svar #1 skrivet: 01 dec-12 kl 09:27 »
Tror att den är så fin tack vare blåsten   :-[

i sprickorna funkar det bra med ett finare putsbruk skulle jag tro.
Dock skulle jag titta på hur man har löst det historiskt på liknande hus.
Då den öppna grunden är en förutsättning för torr grund.  vår grund är gisten och otät men nu när snön kom skottar jag upp en massa mot grunden för att utröna om det får en posetiv effekt på inomhusklimatet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 dec-12 kl 20:10 »
Japp, den är nog i så gott skick tack vare att den varit ventilerad. Ska du täta så täta lagom så att du inte får fukt och röta under.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 dec-12 kl 20:23 »
Rent kalkbruk stänger inte in nån fukt om du fogar upp mot syllen. Invändigt kan du använda lerbruk om du vill, som inte heller stänger in nån fukt.

Men minsta cementbaserat bruk mot syllen, även om det bara är en centimeter upp på, så kan det nästan garanteras rötskador där bakom.

Fast någon form av ventilationsöppningar behövs det antagligen. Beror på massa grejer. Isolering och andra material i golvet, hur mycket fukt som kommer nerifrån osv. Varför och hur var golvet dåligt tex?

Torpare

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-12 kl 12:12 »
Tack för svar.
Jag tror husets sättningar har gjort mycket. Annat är att det inte varit tätt tidigare - uppifrån alltså.
Det blir nu nästan som nya kassetter i varje rum med plana golv - kommer få samma plana golvhöjd i hela huset. Trossbotten och linisolering och sedan ett plankgolv. Det blir svårt att få full isolering ute mot stenfoten varför det är extra viktigt  att täta just där. Tidigare var det lera, men jag tänkte man kunde använda kalkbruk även till att täta trossbotten mot stenfot? Alla trossbottenskivor måste formsågas men det blir ju ändå en del glipor för möss och dyl. Hur man än gör måste det bli en köldbrygga via stenfoten mot isolering. Hur kommer isolering må där när det kyler på?
Det luktade mycket jord och fukt när jag rev, men nu när jag grävt ur och sedan lagt ett lager makadam har jag fått en torr och luktfri grund.
Borde jag täta mot bottenstocken även på utsidan när det blir varmare till våren. Stenfoten får behålla sina sprickor och glipor.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-12 kl 17:05 »
Jag hade kört med kalkbruk i trossbotten med.

Är trossbotten helt ovanför syllens underkant? Är den spelar det ju ingen roll om det är lite otätt där också. Är den lägre så hade jag nog fogat utifrån också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 dec-12 kl 17:28 »
I vår trossbotten var det ett par cm kalkbruk, har funderat en del över det men fick en rimlig förklaring i denna tråden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 02 dec-12 kl 19:30 »
Få se nu, med tanke på hussvamp så bör man väl undvika att kalk kommer i kontakt med trä? Det är alltid bra om man kan få dit någon form av mellanlägg mellan stenfot och grundsyll - förr i tiden använde man näver, ett modernare material är någon form av tjärpapp.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-12 kl 19:53 »
Få se nu, med tanke på hussvamp så bör man väl undvika att kalk kommer i kontakt med trä? Det är alltid bra om man kan få dit någon form av mellanlägg mellan stenfot och grundsyll - förr i tiden använde man näver, ett modernare material är någon form av tjärpapp.

Får man hussvamp har man fuktproblem som bör fixas och om hussvamp breder ut sig så "hittar" den kalken ändå, även om det inte är mot trä direkt, har jag läst. Aldrig varit i kontakt med hussvamp eller pratat med någon som haft.

Att hela trossbotten är full med bruk har jag inte sett eller hört innan, men att täta ute i grunden som man ändå fogar med kalkbruk borde vara en minimal risk. Och reveterade hus funkar ju..

Det där med näver mellan syll och natursten har jag inte sett eller hört om. Kanske vanligare uppåt? Vanlig "gråsten" suger inte upp fukt till syllen som en betonggrund gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser