Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finurliga smarta och galna sätt och saker att odla i växthus  (läst 10431 gånger)

Trivial

• Gäst
(Kanske redan finns en sådan tråd men jag hittar den inte)

Halloj! Klassiska sätt och växter att odla i växthus har jag koll på men fasen, det borde ju gå att experimentera så mycket mer än att hänga tomater upponer!

Sätta purjo i växthuset när höststädningen är gjord borde väl rendera i lättskördad purjo på vintern? De sägs ju kunna skördas men de fryser fast fort i min lerjord.

Lite tåligare kryddor och bladkål?

Jag har inga planer på uppvärmning men nog måste någonting gå att göra i växthuset på vintern?

Malines här igen

• Gäst
SV: Finurliga smarta och galna sätt och saker att odla i växthus
« Svar #1 skrivet: 30 nov-12 kl 10:11 »
De säger att en varmkompost kan hålla 70 grader i kärnan om den fungerar. Har haft lite funderingar att placera en varmkompost i ett växthus och odla runt om den så länge det går på året. En del sallad, persilja och så borde fungera. Vetegräs kanske?

Mina föräldrar förlänger säsongen med ett par blockljus som får stå tända dygnet runt i växthuset. Både vackert och fungerande.

Vatten håller ju oxå värme, och med en stor vattentank borde man kunna odla ganska långt in på vintern. Finns ju en del som växer bara det är frostfritt.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 nov-12 kl 10:20 »
Var för inte odla i upp höjda bänkar med en massa  häst skit i botten ? Obs har inte prova än men det borde gå om man gör dom midjehöga 

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 nov-12 kl 10:22 »
Jo, varmbänk borde funka.

Trivial

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 nov-12 kl 10:59 »
Ja, såna lösningar är jag inne på, också. Har funderingar på kombo med djur också, går ju att spärra delar av ett växthus för djuren så att de inte kan smaska i sig det jag vill smaska i mig.

Varmbänk ska det absolut bli, och försök till att hålla igång hela vintern, men... räcker det?

Jag vill spåna järnet! Det enda jag är säker på att jag inte vill ha är fiskar i växthuset, men en vattenreservoir för temputjämning tror jag är kanon året runt - och säkert sten osv också.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 nov-12 kl 11:01 »
Varför inte fiskar?

Trivial

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 nov-12 kl 11:05 »
De är hala och blöta. Brr!

Men andra kan förstås vara intresserade av det, så vi talar om det i tråden ändå tycker jag!
« Senast ändrad: 30 nov-12 kl 11:29 av Trivis »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 nov-12 kl 11:10 »
 ;D

Kaninburar i växthuset borde ju funka.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 nov-12 kl 11:15 »
;D

Ja dom får ju drag fritt på vintern i alla fall på det viset men dom bör nog flytta ut framåt våren misstänker ja .

anemone

« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 11:39 »
Jag har mina höns i växthuset när det är "off-season". Min man far byggt enn lönndörr in i växthuset från hönsgården som ligger precis bakom. Han bytte ut en av de nedersta glasrutorna och gjorde en lucka där som man kan öppna och stänga med handtaget från en gammal såg.
Det blir ganska ogräsfritt! När våren kommer är det väl gödslat och de har haft sin vinterträdgård i besittning i 5 månader (Nov-mars)
1:a April då flyttar jag in odlingarna igen och då åker dom ut.

På vintern sitter de där i ljuset och har det dragfritt och fint. Även om det är minus 20 grader så vill de komma ut till växthuset. (hedemorahöns)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 nov-12 kl 11:43 »
DET var smart!!!  :)

Trivial

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 nov-12 kl 11:44 »
Anemone, tack för att du berättar! Låter ju kanon. Hur stort är växthuset och hur många är hönsen? Har du märkt skillnad sedan du började ha dem i växthuset över vintern? (eller du kanske har haft så hela tiden?) Enligt en del teorier borde höns i växthuset över vintern minska skadedjursförekomsten, har du märkt något sådant?

http://bondjantan.blogspot.se/search/label/Gl%C3%A4djehuset <-- där är en samling blogginlägg av en bloggare som heter Bondjäntan, som har ett kombinerat växthus och hönshus. Verkar funka kanon.

Men, jag vill gärna odla till människor över hela året, dessutom.
« Senast ändrad: 30 nov-12 kl 11:49 av Trivis »

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 nov-12 kl 11:45 »
Jag har mina höns i växthuset när det är "off-season". Min man far byggt enn lönndörr in i växthuset från hönsgården som ligger precis bakom. Han bytte ut en av de nedersta glasrutorna och gjorde en lucka där som man kan öppna och stänga med handtaget från en gammal såg.
Det blir ganska ogräsfritt! När våren kommer är det väl gödslat och de har haft sin vinterträdgård i besittning i 5 månader (Nov-mars)
1:a April då flyttar jag in odlingarna igen och då åker dom ut.

På vintern sitter de där i ljuset och har det dragfritt och fint. Även om det är minus 20 grader så vill de komma ut till växthuset. (hedemorahöns)
A se där en bra ide att ta vara på den ska ja försöka ha i bakhuvudet  :)

anemone

« Svar #13 skrivet: 30 nov-12 kl 12:09 »
Jo de har ju ett riktigt hönshus som är ca 7kvadratmeter. Där finns maten, värpredena, sittpinnarna  och frostvakten vid vattnet. Det är en gammal skogskoja som är lätt isolerad. Mellan det hönshuset och växthuset ligger en hönsgård på ca 20 kvadratmeter.
Men hönsen vill verkligen ut till växthuset på morgonen.  Alltid.
När det snöat mycket får vi gå in och skotta gången åt dem. De är ju lite onödigt rädda för snö så jag brukar ha kvar lite blomjord  att strö där på den skottade gången så känner de sig tryggare att gå ut. men en av de mest minnesvärda tillfällena var en vinter för några år sedan då det varit kallt och snöstorm i flera dagar i rad  och då släppte vi inte ut dem från Hönshuset. Så när ovädret gett med sig och jag gick in och öppnade deras lucka ut från hönshuset så blev det lite oro. Alla ville ut men ingen vågade. Det var ju fluffig mjuk vit snö ca 40 cm djup. Jag gick runt hönshuset och in i hönsgården för att börja skotta så jag fick till min förvåning då se tuppen Bangkock kackla till och bestämt ta fart med nedböjt huvud verkligen plöja sig en väg genom snön de 4 metrarna fram till luckan in i växthuset där stod han sedan stolt och lockade ihop de smårädda hönorna. Och de följde hans väg.
Själv stod jag som en fågelholk med spaden i handen och såg på.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 nov-12 kl 12:12 »
En ännu bättre ide då är att ha två utgångar då kanske så man slipper det dilemmat ?

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 dec-12 kl 10:20 »
;D

Våra kaniner bor i växhuset på vintern, torrt och dragfritt.

Dessutom ljusterapi jämfört med andra alternativ här på gården.

Vet inte om kaniner lider av det men det känns tråkigt att ha dem i burar i nåt mörkt uthus.

K@rin

• Närke
« Svar #16 skrivet: 01 dec-12 kl 10:43 »
Anemone, vilken härlig berättelse! Undrar också dock hur stort växthuset är och hur många höns du har.
Vitis, motsvarande fråga, hur stort växthus och hur många kaniner?

Vilken rolig tråd, borde finnas mycket kreativa kombinationer här

hånung

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 dec-12 kl 20:45 »
En bra  och intressant tråd  så ja lägger den i bokmärken  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 dec-12 kl 10:51 »
.....

Vitis, motsvarande fråga, hur stort växthus och hur många kaniner?

.....

Kaninerna bor i stora burar, hoppar inte runt lösa.

anemone

« Svar #19 skrivet: 02 dec-12 kl 15:29 »
Såhär ser det ut hos mina höns.
Det röda huset är hönshuset, därutanför är hönsgården om de går från hönshuset genom hönsgården så tar de sig alltså in i växthuset genom en lönndörr. När vi är hemma så ställer vi även upp växthuset och då kan de gå fritt i trädgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser