Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor i hönshuset  (läst 12245 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Råttor i hönshuset
« Svar #40 skrivet: 09 dec-12 kl 22:01 »
då är ju levande fångstfällan idealiskt.
Men jag har haft katt och råttgift i 12 år, hittils har inget hänt.

Jag med kör med både katter och råttgift. De behöver tugga i sig en jävla massa gift för att dö. Inte ens mössen dör ju snabbt av dagens klena gift.

Broberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 09 dec-12 kl 22:13 »
det är mycket som är olaglig som vi gör endå för att kunna leva normalt

När man ett djur så lättillgängligt, tycker jag nog man kan ta sig ork att avliva det snabbt.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #42 skrivet: 10 dec-12 kl 09:16 »
Om ni är rädda att katter och liknande ska få i sig giftet..
och inte vill avliva råttan i levande fälla..

Tja .. kombinera dom båda  ;) lägg giftet i levande fällan.. så kan ingen komma åt det förutom råttan och den kan inte gömma sig någonstans och lukta illa.. :P och sen är det bara att plocka den döda råttan ur fällan och destruera den..
lämpligas genom att bränna upp den. eller gräva ned den på ansenligt "hundsäkert" djup..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Rödskägg

• Småland
« Svar #43 skrivet: 10 dec-12 kl 10:56 »
Min erfarenhet av råttor är att de lär sig snabbt så man hela tiden måsta byta fångstmetod/gift. Ett annat bra sätt är att smyga varje gång man går in i hönshuset och samtigt ha lämpligt tillhygge handelvapen redo. råttsäker foderautomat i trä, det är humor det. Misstänker att plåtvarianten måste ha rätt tjock plåt för att klara sig.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 10 dec-12 kl 11:13 »
råttsäker foderautomat i trä, det är humor det.

Jo, jag var med och bytte knäckta 9x9 tums takbalkar. De var av för att råttor gjort gångar på längden i dem, alltså tuggat ur hela kärnan, så balkarna var som ett U, uppmot ovanvåningens golvbrädor.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 11 dec-12 kl 10:02 »
Undersökningar visade att i Storbrittannien var 75% av råttorna immuna mot gift. Säkerligen är det liknande i Sverige, och då kan en ju lägga ut hur möe gift en vill :-\ .
Släng foderautomaten, HönsMaya, och utfodra hönsen kanske 2 gånger om dagen, och ge dem bara så mycket som de behöver äta enligt deras storlek och värpning. Maten ska alltså vara uppäten på max en halvtimme, så finns inget kvar till råttorna. Foderautomater är utmärkta råttåtlar...
Om du får råttor i dina slagfällor kan du gott skaffa några fällor till, och flytta dem då och då. Råttorna dör snabbt och smärtfritt - vi ska inte plåga råttorna bara för att de är besvärliga för oss!

På mitt lönejobb finns en hel del råttor, och gift har visat sig i princip verkningslöst, det var t o m en familj som boat inne i betesstationen :o . Slagfällor har varit det som funkat bäst.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #46 skrivet: 11 dec-12 kl 22:00 »
Ja, nu dj*vlar är det fullt krig. >:D  I dag köpte jag en stor burfälla på Granngården och ytterligare en stor slagfälla i plast, så nu har jag tre slagfälllor, den stora buren , betad med TOMCAT, två tippfällor och en giljotinfälla, som inte varit särskilt framgångsrik. Sen ser jag till att det inte finns någon mat kvar alls på kvällen, när det blir mörkt och hönsorna sitter på sina pinnar...
 ;D
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #47 skrivet: 11 dec-12 kl 22:16 »
hur många har du tagit än så länge?

Xoot

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 11 dec-12 kl 22:39 »
Via din hemförsäkring, iaf med Länsförsäkringar, kommer anticimex ut kostnadsfritt när du behöver det.

Råttgift har jag i ett par icapåsar, levandefångst två stycken och slagfällor tolv stycken.
Allting bara ett samtal bort och behövs där påfyllning är väntetiden 4-7dagar, återigen kostnadsfritt.

Kan vara värt att veta. :)

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #49 skrivet: 11 dec-12 kl 23:21 »
Ja, det puder som proffsen sprutar in i hålorna är bra grejer.  Ska det hända nåt så är det rejäl gift bekämpning som gäller. Förstår inte dom som tvekar på en sån sak.  Jag hade en glugg i ett tak så jag kunde kika ner på foder platsen där grisarna åt. En gång på natten lös jag ner med lampa och där satt nog 300 råttor i en hög. Då jädrar blev det gift i stora lass för att få kontroll igen.

FM

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 11 dec-12 kl 23:47 »
Lite OT. När jag fodrat hästar med pelleterat lucern som jag brukar blötlägga till en gröt så har det hänt jag några gånger hittat döda möss som snaskat på det (när jag glömt byttan på ett dåligt ställe och denna mat fick inte hästarna) Mössen verkar inte tåla det. Undrar om råttorna tål det bättre lr om de oxå dör av det. Har dock inte specielllt vetenskapliga 'bevis'. En fundering.

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 12 dec-12 kl 11:55 »
Lite OT. När jag fodrat hästar med pelleterat lucern som jag brukar blötlägga till en gröt så har det hänt jag några gånger hittat döda möss som snaskat på det (när jag glömt byttan på ett dåligt ställe och denna mat fick inte hästarna) Mössen verkar inte tåla det. Undrar om råttorna tål det bättre lr om de oxå dör av det. Har dock inte specielllt vetenskapliga 'bevis'. En fundering.
Menar du att det möglat/jäst? Eller att mössen inte kunde ta sig ur spannen?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #52 skrivet: 12 dec-12 kl 14:00 »
Via din hemförsäkring, iaf med Länsförsäkringar, kommer anticimex ut kostnadsfritt när du behöver det.

Råttgift har jag i ett par icapåsar, levandefångst två stycken och slagfällor tolv stycken.
Allting bara ett samtal bort och behövs där påfyllning är väntetiden 4-7dagar, återigen kostnadsfritt.

Kan vara värt att veta. :)
endel har just råttor/möss och husmyror som undantag (vi har försökt med stugan på gården)

FM

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 12 dec-12 kl 14:52 »
Menar du att det möglat/jäst? Eller att mössen inte kunde ta sig ur spannen?

Nej hade varken möglat lr jäst. Men kanske dom ej kom ur?  Fick för mig att de inte tålt att äta det, att det svällde i magen på dem. Man kanske kan göra spannfällor med lucern. Men ingenvidare rolig död...
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

erik_kalmar

• -
Sv: SV: Råttor i hönshuset
« Svar #54 skrivet: 12 dec-12 kl 15:31 »
Jag vet inte att jag skulle våga skriva under på att katter inte äter förgiftade råttor. Har förlorat en katt till råttgiftet och av familjens då två taxar dog den ena. Den andra klarade sig med ett antal dagar på djursjukhus. Vad jag vet åt de av de förgiftade råttorna och inte giftet direkt.
[/quote

De kan inte dö av att äta enstaka råttor som fått i sig gift, det är för lite gift med tanke på katten eller hundens storlek. De måste äta utav giftet alternativt en jädrans massa råttor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser