Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor i hönshuset  (läst 12241 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Råttor i hönshuset
« skrivet: 28 nov-12 kl 15:17 »
I år har jag råkat ut för nåt riktigt vidrigt; råttor i höns och ankhus. Många! Har inte haft det förut. Det är så pass läbbigt så jag funderar på att sluta med fåglarna...  :(
Men hur gör ni andra? Det måste ju finnas fler än jag som råkat ut för detta.
Jag har idag två stora slagfällor där jag får en - två varje dag. två tippfällor med glykos, men de verkar de undvika, trots att jag agnat med nötkräm, kaviar och mjöl.  :o

Jag har en katt som jag absolut inte vill riskera ska bli sjuk om jag nu skulle lägga ut gift...eller låta Anticimex lägga ut detsamma.

Som sagt; hur gör ni?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Halte

• Gäst
SV: Råttor i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 15:28 »
Katter.. 5 stycken varav 3 bor i ladugården.
Inte en råtta eller mus har jag sett.

På vårt förra ställe hade vi problem med råttor, inget funkade av gift eller fällor. Sågade då upp en lucka så katterna kunde komma in i det utrymmet burarna var i och där efter såg vi inte en enda råtta igen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 15:34 »
Förmodligen är råttorna där för att de hittar mat där. Kan du råttsäkra fodret på nåt sätt så att de inte kommer åt det?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 28 nov-12 kl 15:56 »
Råttsäkra fodret...hurdå?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 28 nov-12 kl 16:00 »
Ja alltså, se till att fodertunnor (eller vad du nu har fodret i) har ordentliga lock och att du inte fodrar djuren med mer än att de äter upp under en viss tid kanske. Eller på nåt sätt fodrar i behållare/automater som råttorna inte kommer in i.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 28 nov-12 kl 17:11 »
Joda, jag har lock på tunnorna. och jag har slutat fylla upp allfoder i automaten. Men de kommer ju ändå.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 28 nov-12 kl 17:12 »
Tips på en foderbehållare som inte råttor kan komma in i?

TheoA

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-12 kl 17:31 »
Vi har stora blå tunnor. Jag tror det är gamla rödfärgstunnor som målarna har lämnat kvar. Funkar super, locken är tunga och sitter tätt.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 28 nov-12 kl 17:40 »
Jag köpte en sorts förvaringsbutt på IKEA som vi har fodret i, funkar bra!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 nov-12 kl 18:37 »
om du har dessa råttfällor så kommer det sakta med säkert  ta slut jag har 5 st och iblnad får jag 3 st men oftast 1.
Vet en som tog 160 st på 2-4 veckor med vanliga rått fällor så det funkar

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #10 skrivet: 28 nov-12 kl 20:47 »
Jag har tunnor med lock, så det är inget problem. Men jag har alltid tidigare använt foderautomat och lita på att råttorna kommer in i den. Nu fyller jag den inte full längre, utan bara det jag tror hönsorna äter upp på en dag. Tror det är värst på natten , då lyset är släkt och hönsen sitter och sover på sina pinnar.  När jag kommer in tidigt på morgonen , innan lampan gått igång, så får jag stanna ett bra tag innan alla äckelråttorna sprungit och gömt sig.
Men "Skogsbonne" gör inte råttor nya rådisar hela tiden??

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #11 skrivet: 28 nov-12 kl 20:58 »
Kolla den här sidan.
Verkar smart

http://www.woodworkingcorner.com/feeder.php

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 28 nov-12 kl 21:13 »
Skulle hönsen vara så pass smarta så de lär sig att trampa på skivan?
De här råttorna äter trä förresten...de har gnagt av ytterkanten på dörren så det har åkt ut en massa frigolit, som tydligen var isoleringen som fanns i dörrn...

erik_kalmar

• -
Sv: Råttor i hönshuset
« Svar #13 skrivet: 28 nov-12 kl 21:26 »
Tror nog att råttorna kommer på hur man öppnar den foderautomaten lika fort som hönsen gör:)
Om du skulle ta kontakt med anticimex så behöver du inte oroa dig för katten för den ska inte kunna komma åt giftet, och för att bli sekundärförgiftad behöver den äta kanske 20 råttor.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #14 skrivet: 28 nov-12 kl 21:30 »
syftet är väl att råttorna inte ska vara tung nog. (så det funkar kanske inte för råttor i större storlek)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 28 nov-12 kl 22:10 »
det finns sånna automater i plåt också.
jo det gör dom men när man har tagit alla så är dom borta! så sätt ut fällor där dom kommer in i hönhuset så dom måste gå på fällan för att komma förbi jag har tagit ganska många på det sättet att dom springe på fällan

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 29 nov-12 kl 08:54 »
Vuxna råttor är smarta och försiktiga, men ungarna är mycket lättare att fånga. Det finns en stor burfälla där de går in via en gungbräda, som stänger sig igen. I en sådan kan det på morgonen sitta en hel kull halvstora ungar. Man får ha i mycket mat.  När de ser sina syskon sitta och äta lockas de in.
Problemet med denna fälla är att den rostar mycket om dem står i ouppvärmt utrymme och då inte fungerar. Dessutom brukar motvikten lossna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #17 skrivet: 29 nov-12 kl 13:36 »
Ok Sonja. var kan man hitta en sån?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #18 skrivet: 29 nov-12 kl 14:09 »
Levandefälla för råtta fanns på Granngården sist jag var där.. köpte den mindre modellen för möss..

Hade ett husdjur för mycket i köket  ;D..

Hann dock inte få den i fällan.. Älsta tiken gjorde processen kort i natt..  ::)
Fällan får dock stå gillrad.. det finns nog fler.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 29 nov-12 kl 18:47 »
Här har ni en hel tråd om den råttsäkra foderautomaten och vart man köper den (England):

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=145266.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser