Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter - pinsam fråga  (läst 4233 gånger)

Vasa81

• Västergötland
Växter - pinsam fråga
« skrivet: 28 nov-12 kl 02:33 »
Skall börja förgro för första gången i vinter.

När det blir tunt och rangligt, är det för lite ljus eller värme?

kurt

SV: Växter - pinsam fråga
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 03:16 »
Oftast för lite ljus och för mycket värme. När det gäller att förgro så är det verkligen viktigt att planera rätt, om målet är att sedan plantera ut dem. Det allra vanligaste problemet är att man sår alldeles för tidigt, sedan är det några få växter som behöver sås redan i Feb. Mars

Vasa81

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 03:24 »
Tack för svaret!
De självklara sakerna sägs oftast inte.

Första sakerna som skall i jord är purjolök och chilli.  :)

qeliott

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 dec-12 kl 14:08 »
Hej,
Sytrådsplantor har för lite ljus, det är min erfarenhet. De sträcker sig mot solen. Somliga växtsorter är mer benägna att göra sig till sytrådar, än andra. Mina förkultivarer av kronärtskockor brukar tex var knubbiga och fina, medan gurkorna blir till sköra vita trådar.
Man kan prova att vrida pluggbrättet flera gånger dagligen, ifall det står på fönsterbrädan.
Kan också lägga till att jag har haft väldigt olika resultat med olika fabrikat och modeller av pluggbräden. Somliga växter trivs bra med avklippta mjölkkartonger eller strutar av tidningspapper, andra växter måste trugas med formgjuten förstaklassplast.
Prova dig fram, och lycka till!
Qeliott

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 dec-12 kl 14:58 »
ju varmare det är, desto mer ljus behövs det för att undvika att de blir taniga.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-12 kl 22:42 »
Tack för alla svar! :-)

Min investering i grolampa känns väldigt mycket bättre.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 dec-12 kl 23:07 »
Vissa plantor, som tomat, kan man plantera väldigt djupt om de blivit höga och rangliga. När man planterar ut dem alltså, de kommer skicka ut nya rötter från stammen. Vissa andra plantor dör om man gör så här  :-X

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 23:58 »
Jag vill bara tillägga att så inte fröna tidigare än vad som är nödvändigt. Jag har själv gjort det misstaget många gånger att så tomatplantorna alltför tidigt. Räkna bakåt från beräknad utplantering och så inte en dag tidigare än det. Det är mitt bästa råd till att undvika taniga och långa plantor förutom de goda råd som redan sagts här i tråden.
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser