Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggressiv bagge  (läst 5360 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Aggressiv bagge
« skrivet: 08 jan-07 kl 20:27 »
Vi har en bagge till våra tre tackor. Hela sommaren gick flickorna för sej själva i en hage tillsammans med några getter och baggen i en egen hage med bockarna. Lugnt och fridfullt var det. Både bockar och bagge var keliga och lätthanterliga. Tänkte att det var en sån fantastisk tur att vi fått tag på en så lugn och fin bagge :)!

När vi släppte ihop baggen med tackorna i höstas förändrades han totalt. Man kan kela lika mycket med honom som tidigare - om man står på andra sidan boxväggen, men ibland när man går in för att fylla på vatten, så backar han flera meter och tar sats. Flera gånger har jag blivit stångad på benen, hur försiktig jag än är.

Idag fick jag mej en ordentlig omgång när han tog sats och sprang mot mej och jag råkade få huvudet mellan dörren och dörrkarmen när han slog ut dörren så brädorna flög. Har bulor både här och var i huvudet. För mej tycks han fullkomligt livsfarlig just nu.

Jag förstår ju att jag är inne på hans revir när jag går in i boxen så jag rör aldrig flickorna. Men jag undrar om hans beteende är normalt. Ni som har erfarenhet, kom med era kloka råd!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

pel

  • Inlägg: 47
    • Värmland
Re:Aggressiv bagge
« Svar #1 skrivet: 08 jan-07 kl 20:56 »
Jag kelar aldrig med baggen även när han är liten och gosig han ska alltid flytta på sig när jag kommer .kladdar man baggen för mycket så tror han att du är ett får och när han blir könsmogen så vill han sätta dig på plats.(kladdar är väl fel ord men du förstår vad jag menar)Tackorna är det tvärsom med.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Aggressiv bagge
« Svar #2 skrivet: 08 jan-07 kl 20:59 »
Håller fullständigt med Pel. Detta har jag också fått lära mig. Nu är din bagge redan förstörd och du kan aldrig lita på honom mer, även om du kan med tid och nonchalans få det att bli något bättre. Men just dig kommer han alltid att ha tagit makten över.
Jag råder dig att slakta honom innan lamningen.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Aggressiv bagge
« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 21:28 »
  :-[Men våran bagge är världens snällaste o tamaste :-[
Han gillar att bli klappad.. Men o andra sidan kanske han vet  sin plats, han går i grimma osv.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Aggressiv bagge
« Svar #4 skrivet: 08 jan-07 kl 21:29 »
Vad är kela med baggen? Var går gränsen? Han måste ju vara hanterbar för verkning och klippning, veterinär eller om han trasslat in sig (tack och lov för gutefårens horn, bra handtag för nybörjare...) i ngt? Dessutom måste man ju känna på hull, ryggrad etc för att få ett grepp över hälsan och utfordringen etc.

Enda egentliga kelet är att jag kliar fåren under hakan ibland. Barnen handmatar lite med hö, tallgrenar eller maskrosblad genom stängslet ibland.

Nybörjare på får.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
Re:Aggressiv bagge
« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 06:15 »
Har också en bagge som leker lokomotiv mellan varven. han till och med stångade sej igenom boxväggen.
Finns bara ett sätt i mina ögon. På med en grimma så att du kan sätta fast honom när du är i hagen/boxen.
Att inte klappa/prata/kela med honom kan väl inte vara ett realistiskt alternativ...

ninna b

  • Gäst
Re:Aggressiv bagge
« Svar #6 skrivet: 09 jan-07 kl 07:39 »
Vår första bagge var också en opålitlig kille som hade blivit mycket kelad med som lamm. Han nöjde sig som regel med att stånga främlingar och det kan ju egentligen vara bra, att dom försvarar flocken, menar jag, men man fick alltid ha ögon i nacken och vara på sin vakt. Man kunde aldrig låta ungarna gå ut i hagen själv.
När vi fick vår nya bagge, så tänkte jag att det är bättre att han är rädd för mig än att jag är det för honom. Nu är han två år och kan på sin höjd nappa en bit morot från min hand. Han finner sig till rätta när han blir infångad för avmaskning, klippning och annat sånt bestyr men annars håller han sig på sin kant. Det passar mig utmärkt. Skulle han bli stånglig så ska han få åka till bagghimlen med en gång. Djur ska vara snälla

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Aggressiv bagge
« Svar #7 skrivet: 09 jan-07 kl 10:52 »
Ett tips jag fått är att lägga omkull baggen då han går till attack. Ett annat är att ha en pinne och svänga fram och tillbaka framför sig i sidled då baggen skulle få svårt att fokusera på var skallen ska träffa.
Pinnen fungerade dock inte här.
Min gubbe lade ner en av baggarna och efter det är han from som ett lamm. Så t o m jag vågar gå in till honom.
Jag klappar alltid tackorna och baggen när jag är där, känner på ullen och hullen och kollar att de är ok.

Jag är ingen tacka och varför skulle baggen få för sig att betäcka mig  ??? Nog för att jag hör till den kategorin som ( tyvärr ) förmänskligar djur men jag hör till flocken villiga damer   :-[

Så här gör jag :
Jag skickar en telepatisk bild av en stooooooooor bagge/bock och då blir de smått förvirrade och osäkra på om det överhuvudtaget är värt att mucka med mig.

Hälsar
Bondmoran

 
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

leifhh

  • Gäst
Re:Aggressiv bagge
« Svar #8 skrivet: 09 jan-07 kl 10:55 »
jag brukar förpassa mina baggar till frysen ungefär vid den här tiden på året.... antingen köper jag en ny bagge framåt hösten eller så behåller jag ett  eller ett par lämpliga bagglamm.

eftersom vi har barn på gården så vill jag inte ta några risker genom att ha en bagge i närheten.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Aggressiv bagge
« Svar #9 skrivet: 09 jan-07 kl 11:10 »
jag brukar förpassa mina baggar till frysen ungefär vid den här tiden på året.... antingen köper jag en ny bagge framåt hösten eller så behåller jag ett  eller ett par lämpliga bagglamm.

eftersom vi har barn på gården så vill jag inte ta några risker genom att ha en bagge i närheten.

Min första bagge var helgalen och stångade t o m på höet ett tag tills han insåg att det var mat, varje dag. Vi kunde bara gå in i hagen när min man var hemma så han kunde hålla i baggen. Eftersom jag är som jag är så fick han ( baggen  ;D ) flytta till grannen (svårföräldrar) och fick en egen hage med litet hus mest för att jag var rädd för att han skulle komma ut och ge sig på barnen men också för att jag skulle kunna gå in till tackorna om nått skulle hända dom.
Efter en tid blev han dock avlivad för det gick ju ens att sköta om honom så ingen av oss två ( baggen och jag )mådde bra.

Ibland kan man dock behöva behålla en bagge för att få generna när det gäller raser med ett fåtal djur kvar.

Det här med att kombinera barnsäkerhet och djur kan ibland vara lite komplicerat men givetvis måste alltid barnens säkerhet gå före. Därför är det alltid viktigt med bra och hela stängsel för man vet ju aldrig när den snälla baggen förvandlas till en flockförsvarare.
Mina barn får aldrig vara ensamma med djuren.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Aggressiv bagge
« Svar #10 skrivet: 09 jan-07 kl 11:48 »
Men jag undrar om hans beteende är normalt. Ni som har erfarenhet, kom med era kloka råd!

Hans beteende är fullständigt normalt för en väldigt elak o otrevlig bagge !

Jag skulle inte ha kvar en sån bagge en dag efter betäckningsperioden !

Jag har tre baggar nu varav den älsta är 7 år... ingen av dem anfaller och alla kan hanteras dvs ledas i grimma etc
Man ska vara vänlig men bestämd med baggar, inget gullande med klapp på huvet etc...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Aggressiv bagge
« Svar #11 skrivet: 09 jan-07 kl 15:42 »
Ja, det var lite olika besked... Vi har inga barn att skydda men väl oss själva. Känner att jag inte vill ha djur som jag blivit rädd för och som jag inte längre litar på. Det blir slakt inom kort.
Tack för era synpunkter!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

leifhh

  • Gäst
Re:Aggressiv bagge
« Svar #12 skrivet: 13 jan-07 kl 21:37 »
jag brukar förpassa mina baggar till frysen ungefär vid den här tiden på året....

Idag slaktade jag baggen. Nu står leverpastejsmeten i ugnen och slaktkroppen omvandlas från muskelfibrer till kött i slaktboden.

Denna bagge skall styckas så att alla ben tas bort och skeletteras eftersom en osteolog (benexpert) jag känner bett om en ungbagge av lantrastyp till sin referenssamling.

Florina

  • Gäst
Re:Aggressiv bagge
« Svar #13 skrivet: 14 jan-07 kl 15:26 »
Vår bagge gick till slakt....

Pel och Goldqueen har samma erfarenhet som mig :)

Bondmorans beprövade tips hjälper inte alla :-\  innan slakt förra året prövade min man det men efter baggen kommit upp så ruskade han på sig och brakade in med sina Gutehorn som vanligt!

Hädanefter kommer jag låna in en bagge vid behov :)

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Aggressiv bagge
« Svar #14 skrivet: 16 jan-07 kl 08:36 »
Min Bagge Bengt, en jättefin värmlandsbagge som jag fick som lamm var den första jag hade själv (tidigare hade jag lånat) och på honom provade jag alltså tipsen om att inte vara sockersötsgullig med honom. Han fick en klapp på ryggen (läs samma som du som man skulle klappa en annan man på axeln och säga bra jobb - med att hålla ihop din flock), varje dag. Jag pratade med honom lite lätt, sådär som man kanske ska prata med en tyst skogshuggareman som är fåordig. Ibland kanske han fick en puss på snoken. MEN jag lät honom förstå att han var där och hade sin plikt att uppfylla - att hålla reda på sina tackor , medan jag var den som bestämde. Så visst kan man ha en relation med sin bagge, men kanske inte mer än så. Och mina barn, småbarn, har fått lära sig att baggen fick man inte kela med, men alla andra var tillåtna. Han VAR - han är död nu av andra omständigheter, pålitilig, snäll med tackor och lamm, en riktig gentleman. Jag hedrar hans minne. Har också haft erfarenhet av bagglamm som var tidigt födda på året och jag kunde inte slakta dom mitt i sommaren och dessa blev kelade med och på hösten (innan slakt) så blev de könsmogna och stångades och levde rövare. Men dom smakade gott.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Aggressiv bagge
« Svar #15 skrivet: 16 jan-07 kl 09:04 »
Den värsta baggen jag haft stångade t o m tackorna rätt i magarna trots att de var högdräktiga så han åkte väck. Det var det värsta jag varit med om, han var spritt språngandes galen. Vi fick veta att han varit opålitlig redan som liten ulltuss och jag fattar inte varför man säljer en sån bagge.

Nu har jag en bäbisbagge som jag flaskat och det går ju inte att undvika att det blir en massa gos  :) då. Han kommer alltid och ska bli klappad/ompysslad.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser