Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken färg på kycklingarna?  (läst 1108 gånger)

Aleksandra

• Närke
Vilken färg på kycklingarna?
« skrivet: 26 nov-12 kl 12:25 »
Hej! Har tre hedemorahöns och en tupp. Hönsen ser likadana ut dvs. svarta med brunt huvud och hals medans tuppen är blå/vit. Nu undrar jag finns det någon chans att eventuella kycklingarna blir någon annan färg än svart/bruna? Vilken iofs är en väldigt fin färg, men det vore kul med lite variation? ;D Kan ju tänka mig att svart skulle vara dominant på något vis. Tyvärr vet jag inte hur tuppen och hönornas föräldrar såg ut i sin tur. Men vad tror ni? :)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Vilken färg på kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-12 kl 12:39 »
Svart är dominant..dvs det behövs bara en gen för att de ska bli svarta.. den andra kan vara av en annan färg (dv dlod)..
tuppen ser ut att vara blå.. dvs svart med en blekgen..

om du hat tur så har både tuppen och någon av hönorna en "dold" gen med annan färg...

men om så inte är fallet blir kycklingarna till 75% svarta.. och ca 25%blå..

Ser att du har guldhals på hönorna.. detta är oxå rätt dominant.. de flesta småttingarna kommar att få detta...
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 26 nov-12 kl 12:46 »
Sorry, helt OT...

Men jädrar i gatan vilken snygg tupp!!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Aleksandra

• Närke
« Svar #3 skrivet: 26 nov-12 kl 13:44 »
Svart är dominant..dvs det behövs bara en gen för att de ska bli svarta.. den andra kan vara av en annan färg (dv dlod)..
tuppen ser ut att vara blå.. dvs svart med en blekgen..

om du hat tur så har både tuppen och någon av hönorna en "dold" gen med annan färg...

men om så inte är fallet blir kycklingarna till 75% svarta.. och ca 25%blå..

Ser att du har guldhals på hönorna.. detta är oxå rätt dominant.. de flesta småttingarna kommar att få detta...

Ok :). Tack för det snabba svaret! Anade att det skulle bli mycket svart. Men var ju även kul att få veta att det kan bli blå höns med. Får väll eventuellt köpa in avelsägg och stoppa under en höna till våren om jag vill ha andra färger. :)

Aleksandra

• Närke
« Svar #4 skrivet: 26 nov-12 kl 13:45 »
Sorry, helt OT...

Men jädrar i gatan vilken snygg tupp!!  ;D

Haha, tack :D. Jag tror han vet om det själv. Tyvärr är han lite ondskefull så vi får se hur långlivad han blir. Både jag och pojkvännen är blödiga dock  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 3 användare (1 dolda)
Norramon, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser