Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva hund  (läst 30738 gånger)

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Avliva hund
« Svar #60 skrivet: 30 jan-13 kl 11:36 »
Jag har provat både veterinär/spruta och hagelbössa.

Hagelbössa på nära håll  ???  ::)  Snacka om overkill !

Jag använder ett salongsgevär med 22-long hålspets ammo när jag avlivar våra hundar, katter och får. Fungerar perfekt.

Inget slams, kulan stannar i huvudet och djuret dör omedelbart med minimalt sprattel.

Ge djuret lite god mat på marken. Sen ett skott bakifrån nacken framåt mot hjärnan fungerar bäst. Djuret ser inte geväret och blir inte stressat eller rädd.

Ett värdigt och snabbt slut.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #61 skrivet: 30 jan-13 kl 11:54 »
Man vill ju vara säker när det gäller en hund... VERKLIGT säker.

Och jag hade ingen 22.a då.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Avliva hund
« Svar #62 skrivet: 30 jan-13 kl 15:27 »
Man vill ju vara säker när det gäller en hund... VERKLIGT säker.

Och jag hade ingen 22.a då.

/M
man vill väl vara RIKTIGT säker vilket djur det än gäller, men nog räcker det med en 22-a, det var lite väl färgstarkt det du beskrev när du avlivade med hagel, hua  :o
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #63 skrivet: 30 jan-13 kl 15:32 »
Jag förskönade det hela ganska mycket.

Om man inte vill läsa om verkligheten bör man kanske välja bort trådar som innehåller "Avliva" i ämnet.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Avliva hund
« Svar #64 skrivet: 30 jan-13 kl 16:04 »
Jag förskönade det hela ganska mycket.

Om man inte vill läsa om verkligheten bör man kanske välja bort trådar som innehåller "Avliva" i ämnet.

/M

Instämmer. Och det är väl bättre att ta i för mycket, än att riskera att det krävs 2-3 skott?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Avliva hund
« Svar #65 skrivet: 30 jan-13 kl 16:34 »
Att avliva en annan varelse är alltid brutalt.
Jag måtte en gång akut ta livet av en bagge som var min goda venn.
Tänkte först att bara ge en räjäl knack i skallen med en stor yxa, men när han så mig i ögonen så kunde jag inte.
Gjorde så att jag stälde mig over hans rygg och skar över strupen mens jag talade med ham och förtalde hvad som hände. Skriver dät här under mycket tväksamhet, är medveten om att många "djurvänner" har åsikter om en sådann metod, men för mig och Bertil var det rätt sätt! Han fick dö som den stolta man han var ståande på sina egna ben vid bevisthet om vad som hände. Det hela tog ei mer änn ca 3-4 min så var det slut. värkade inte som han kände särskildt smärta heller, givetvis fanns där en dödsängest, men han viste vad som hände.
Jag har ett andeligt perspektiv som ursäkt för mina handlingar som jag inte förväntar mig att alla skal förstå, men jag handlar därefter ändå! Alla varelser har krav på ett värdigt liv och en värdig död.(kunde skrivit mycket om avlivning av djur som skall bli mat och långa transporter m.m. men låter bli för dänna gång)  En trogen venn genom många år skall man ta hand om själva om man orkar (tycker jag) Kan vara svårt, men det är inte alltid lätt att ha djur. En dag måste de dö. I samernas gamla tro skulle en trogen gammel vallhund hängas, det var det ända värdiga sätt för en gammel vänn och arbetskamrat att lämna jordelivet!
Hur mann änn gör så är avskeden en svår stund, men ibland måste man ändå ta en avgöran när tiden är inne. Aldrig lätt, metoden kan nästan kvitta bara det är effektivt, men det bör ske under värdiga former!

Mvh Egil Alv

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #66 skrivet: 30 jan-13 kl 19:59 »
Jag föredrar nog att veterinären kommer och ger en spruta. När det gäller en vän.

Att knacka en bagge i huvudet känns inte som en bra idé. Jag tror inte jag kan ge lika hårda smällar som de ger varandra när de stångas. Kniven var nog bättre. Förmodligen kände han inte mycket, det blir ju en sårchock och bedövning vid den typen av skador.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva hund
« Svar #67 skrivet: 30 jan-13 kl 20:03 »
Att avliva en annan varelse är alltid brutalt.
Jag måtte en gång akut ta livet av en bagge som var min goda venn.
Tänkte först att bara ge en räjäl knack i skallen med en stor yxa, men när han så mig i ögonen så kunde jag inte.
Gjorde så att jag stälde mig over hans rygg och skar över strupen mens jag talade med ham och förtalde hvad som hände. Skriver dät här under mycket tväksamhet, är medveten om att många "djurvänner" har åsikter om en sådann metod, men för mig och Bertil var det rätt sätt! Han fick dö som den stolta man han var ståande på sina egna ben vid bevisthet om vad som hände. Det hela tog ei mer änn ca 3-4 min så var det slut. värkade inte som han kände särskildt smärta heller, givetvis fanns där en dödsängest, men han viste vad som hände.
Jag har ett andeligt perspektiv som ursäkt för mina handlingar som jag inte förväntar mig att alla skal förstå, men jag handlar därefter ändå! Alla varelser har krav på ett värdigt liv och en värdig död.(kunde skrivit mycket om avlivning av djur som skall bli mat och långa transporter m.m. men låter bli för dänna gång)  En trogen venn genom många år skall man ta hand om själva om man orkar (tycker jag) Kan vara svårt, men det är inte alltid lätt att ha djur. En dag måste de dö. I samernas gamla tro skulle en trogen gammel vallhund hängas, det var det ända värdiga sätt för en gammel vänn och arbetskamrat att lämna jordelivet!
Hur mann änn gör så är avskeden en svår stund, men ibland måste man ändå ta en avgöran när tiden är inne. Aldrig lätt, metoden kan nästan kvitta bara det är effektivt, men det bör ske under värdiga former!

Mvh Egil Alv
Detta sätt att avliva får är olagligt i Sverige, de måste bedövas först. Lämpligen bedövar man med slaktmask eller skjutvapen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Avliva hund
« Svar #68 skrivet: 30 jan-13 kl 21:37 »
Att avliva en annan varelse är alltid brutalt.
Jag måtte en gång akut ta livet av en bagge som var min goda venn.
Tänkte först att bara ge en räjäl knack i skallen med en stor yxa, men när han så mig i ögonen så kunde jag inte.
Gjorde så att jag stälde mig over hans rygg och skar över strupen mens jag talade med ham och förtalde hvad som hände. Skriver dät här under mycket tväksamhet, är medveten om att många "djurvänner" har åsikter om en sådann metod, men för mig och Bertil var det rätt sätt! Han fick dö som den stolta man han var ståande på sina egna ben vid bevisthet om vad som hände. Det hela tog ei mer änn ca 3-4 min så var det slut. värkade inte som han kände särskildt smärta heller, givetvis fanns där en dödsängest, men han viste vad som hände.
Jag har ett andeligt perspektiv som ursäkt för mina handlingar som jag inte förväntar mig att alla skal förstå, men jag handlar därefter ändå! Alla varelser har krav på ett värdigt liv och en värdig död.(kunde skrivit mycket om avlivning av djur som skall bli mat och långa transporter m.m. men låter bli för dänna gång)  En trogen venn genom många år skall man ta hand om själva om man orkar (tycker jag) Kan vara svårt, men det är inte alltid lätt att ha djur. En dag måste de dö. I samernas gamla tro skulle en trogen gammel vallhund hängas, det var det ända värdiga sätt för en gammel vänn och arbetskamrat att lämna jordelivet!
Hur mann änn gör så är avskeden en svår stund, men ibland måste man ändå ta en avgöran när tiden är inne. Aldrig lätt, metoden kan nästan kvitta bara det är effektivt, men det bör ske under värdiga former!

Mvh Egil Alv

Jag tycker detta var ett avskyvärt sätt att avliva djur  :o
Djuret kvävs och förblöder långsamt under svår dödsångest och stor smärta ! Inget jag vill utsätta mina djur för.
Dessutom är det tack och lov förbjudet i Sverige och ger fängelse  (:)

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Avliva hund
« Svar #69 skrivet: 31 jan-13 kl 07:02 »
Att avliva en annan varelse är alltid brutalt.
Jag måtte en gång akut ta livet av en bagge som var min goda venn.
Tänkte först att bara ge en räjäl knack i skallen med en stor yxa, men när han så mig i ögonen så kunde jag inte.
Gjorde så att jag stälde mig over hans rygg och skar över strupen mens jag talade med ham och förtalde hvad som hände. Skriver dät här under mycket tväksamhet, är medveten om att många "djurvänner" har åsikter om en sådann metod, men för mig och Bertil var det rätt sätt! Han fick dö som den stolta man han var ståande på sina egna ben vid bevisthet om vad som hände. Det hela tog ei mer änn ca 3-4 min så var det slut. värkade inte som han kände särskildt smärta heller, givetvis fanns där en dödsängest, men han viste vad som hände.
Jag har ett andeligt perspektiv som ursäkt för mina handlingar som jag inte förväntar mig att alla skal förstå, men jag handlar därefter ändå! Alla varelser har krav på ett värdigt liv och en värdig död.(kunde skrivit mycket om avlivning av djur som skall bli mat och långa transporter m.m. men låter bli för dänna gång)  En trogen venn genom många år skall man ta hand om själva om man orkar (tycker jag) Kan vara svårt, men det är inte alltid lätt att ha djur. En dag måste de dö. I samernas gamla tro skulle en trogen gammel vallhund hängas, det var det ända värdiga sätt för en gammel vänn och arbetskamrat att lämna jordelivet!
Hur mann änn gör så är avskeden en svår stund, men ibland måste man ändå ta en avgöran när tiden är inne. Aldrig lätt, metoden kan nästan kvitta bara det är effektivt, men det bör ske under värdiga former!

Mvh Egil Alv
så du tycker det är värdigt att skära halsen av din vän, fy fan vilken jävla inställning >:D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #70 skrivet: 01 feb-13 kl 14:59 »
*ryser* Känner faktiskt av dödsångesten som den stackars baggen måste kännt.Jag tror inte alls han förstod varför du gjorde han illa så till den milda grad,att han inte kunde andas och bara stog och förblödde.Man gör inte så i ett upplyst land,där vi vet att alla har känslor, även djur.
Otroligt fult gjort mot någon som man kallar sin vän.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Avliva hund
« Svar #71 skrivet: 01 feb-13 kl 15:33 »
lillakojan skrev ju faktiskt att det var akut. Jag hade nog gjort samma för att inte dra ut på plågor över tid.
Det kanske just då i den situationen var det bästa, även om det inte är den bästa metoden generellt.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #72 skrivet: 01 feb-13 kl 15:37 »
Okey att det är akut,men jag tyckte det var rysligt dåligt gjort. Döden ska vara ögonblicklig, inte utdragen och smärtsam.
Men det är vad jag tycker, andra tycker annat. Men skilja på rätt o fel kan nog alla göra.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Existens!

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #73 skrivet: 01 feb-13 kl 15:39 »
Är det ok att använda olagliga metoder för att det är akut?

ßullerßytjejen

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Avliva hund
« Svar #74 skrivet: 01 feb-13 kl 15:55 »
Är det ok att använda olagliga metoder för att det är akut?

Ja det tycker jag. Beror ju förstås på hur pass akut det är, och hur lång man skulle vara tvungen att vänta på ett lagligt avslut.
Det är nog svårt att veta, innan man verkligen står i den situationen själv. Jag har själv slagit ihjäl en liten kattunge och det va något av det värsta jag någonsin gjort. Mamman hade bitit den över ryggen och halsen och den låg på hallmattan och kippade efter andan, och där stod jag 8 km från närmaste by. jag fick panik, lindande in den lille i en varm tunn näsduk, la den i en plastpåse, gick ut till huggkubben och högg med en slagga tills jag rarade ihop i tårar. Och då var det bara en liten kattunge, och det blev inge mycket kvar av den, det gick fort och den kan inte hunnit känna mycket alls, den hade garanterat dött efter vägen om jag hade tagit bilen till vetrinären i byn =(

men överlag tycker jag att ett djur som lider ska slippa lida få fort som möjligt, sen om det e lagligt eller ej, det får man väl betala för efteråt.

Halte

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #75 skrivet: 01 feb-13 kl 15:59 »
De olagliga metoderna för avlivning är ju olagliga för att de förorsakar mer lidande än en laglig metod. Är nu en skada akut och djuret anses lida mer av att invänta möjlighet att avliva den på ett godkänt sätt än att ha ihjäl den ex. genom att skära halsen av den så är det ju givetvis så att man ska välja det minst plågsamma sättet.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #76 skrivet: 01 feb-13 kl 16:06 »
Man ska ha respekt för allt levande. Det betyder inte att man kan göra som man har lust till, genom att besluta att jag skär halsen av honom för att han har ont och nu kommer han få ändå ondare men sen kommer han ju inte känna något för då är han ju död. Det finns regler för hur man avlivar djur, för att det ska gå fort och inte smärtsamt. Därför är det förbjudet att skära halsen av ett djur utan att bedöva först.
Det är lag på det av en anledning.........
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Halte

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #77 skrivet: 01 feb-13 kl 16:09 »
Man ska ha respekt för allt levande. Det betyder inte att man kan göra hur man har lust till, genom att besluta att jag skär halsen av honom för att han har ont och nu kommer han få ändå ondare men sen kommer han ju inte känna något för då är han ju död. Det finns regler för hur man avlivar djur, för att det ska gå fort och inte smärtsamt. Därför är det förbjudet att skära halsen av ett djur utan att bedöva först.
Det är lag på det av en anledning.........
Jo, men för en akut skada kan det ju vara mindre plågsamt att avliva den på ett icke godkänt sätt än att vänta på en möjlighet att avliva den lagligt.
Det tvekar jag inte för, har gjort det vid ett par tillfällen själv.

Existens!

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #78 skrivet: 01 feb-13 kl 16:14 »
Lagligheten består ju bara i att djuret ska bedövas innan man skär halsen av det.

De flesta ansvarstagande djurägare bör ju ha en bultpistol hemma att använda till det. Och har man inte det  så får man ju slå med nåt annat.  Man kan ju slipa till en hammare eller nåt att ha i stallet.

Halte

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #79 skrivet: 01 feb-13 kl 16:24 »
Lagligheten består ju bara i att djuret ska bedövas innan man skär halsen av det.

De flesta ansvarstagande djurägare bör ju ha en bultpistol hemma att använda till det. Och har man inte det  så får man ju slå med nåt annat.  Man kan ju slipa till en hammare eller nåt att ha i stallet.
Nej det är reglerat vilka bedövningsmetoder som är lagliga också. Och akuta situationer kan uppstå långt bort från gård och/eller ära och redlighet överlag också.
Det primära måste vara att göra lidandet så litet som mööjligt för djuret, men givetvis ska man i så hög utsträckning som det är möjligt avliva djur på det minst plågsamma, och lagliga, sättet.
« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 16:26 av Halte »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser