Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva hund  (läst 30307 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #40 skrivet: 26 nov-12 kl 15:25 »
Jag vet t.ex inte vad de menar som i tråden har nämnt *en spruta i hjärtat* ??  Avlivningsvätskan går ju in i samma kanyl som först använts till sömnmedlet. Och hos oss har dom satt den i ett framben.

Om det är mitt inlägg du menar så sattes "sömmedels-sprutan" i en muskel i rumpan, sen ville han sätta "döds-sprutan" i ena frambenet. Men han hittade ingen /bara väldigt svag puls i frambenet när det var dags, (förmodligen för att det var -15 ute) så han satte den direkt i hjärtat för att vara säker på att allt gick in.

Det här gällde altså avlivning av en gammal slädhund på svalbard, i hennes egen trygga bur.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #41 skrivet: 26 nov-12 kl 23:57 »
GÅ TILL VETERINÄR FÖR AVLIVNING - GE HUNDEN ETT SMÄRTFRITT SLUT UTAN RISK FÖR PLÅGOR !!!! ALLT ANNAT ÄR RENT NONSENS !!!
Jag tycker inte det verkar som att du har satt dig in i vad det handlar om.  Båda metoderna som diskuteras här kräver kunskap och handlag, men att det ena skulle vara helt fel och det andra helt rätt i alla lägen, det köper jag inte!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Broberg

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #42 skrivet: 27 nov-12 kl 00:07 »
Jag tycker inte det verkar som att du har satt dig in i vad det handlar om.  Båda metoderna som diskuteras här kräver kunskap och handlag, men att det ena skulle vara helt fel och det andra helt rätt i alla lägen, det köper jag inte!

Ta hem veterinär och sprutor till djuren som ska i grytan, eller avlivar man dem sämre och saktare...

vindensbonig

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #43 skrivet: 27 nov-12 kl 00:23 »
Jadå, både med hagel och kula. Kula är väl att föredra, men ögonblicklig död är det enda viktiga enligt min mening.
Vist är det så nått anat är otänkbart .

Viopet

  • Inlägg: 121
    • Västergötland
Sv: Avliva hund
« Svar #44 skrivet: 27 nov-12 kl 05:59 »
Min hund var rädd för veterinärer men när det var dax för avlivning  åkte vi dit och på vet. förslag skedde allt ute i min bil. Allt gick mycket bra och min hund var lugn och trygg in i det sista.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Sv: Avliva hund
« Svar #45 skrivet: 27 nov-12 kl 10:15 »
Min hund var rädd för veterinärer men när det var dax för avlivning  åkte vi dit och på vet. förslag skedde allt ute i min bil. Allt gick mycket bra och min hund var lugn och trygg in i det sista.

Detta ska jag hålla i minnet för när/ om det blir dax för lillhunden. Hon gillar iof veterenären. Där får man ju Leverpastej! (enda fördelen av att man måste avmaska hunden varge gång man reser hem till familjen) men bilen är ju HENNES  ;D Å de flesta veterenärer borde ju gå med på att komma ut i bilen om man ber om det...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Avliva hund
« Svar #46 skrivet: 27 nov-12 kl 10:17 »
Vi måste ta bort vår gamla bodercollie snart funderar på om distriktsvet. kan göra det när han kommer ut... tror ni det är möjligt?

Halte

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #47 skrivet: 27 nov-12 kl 10:22 »
Ja det tror jag, iaf är det så här. De har tagit bort en av våra hundar när de ändå skulle ut hit i ett annat ärende

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Avliva hund
« Svar #48 skrivet: 27 nov-12 kl 11:37 »
Vad som är bäst varierar säkert från hund till hund. För en jakthund betyder ju bössan i hand och husse/matte i jaktkläder att det roligaste ska hända! JAKT!
Så om man då skjuter sin hund ute i skogen tror jag faktiskt att det är det bästa. För hunden får ju dö mitt i något som för hunden är oerhört positivt.

Men inte med en förtvivlad hundägare som kanske är en ovan skytt och en hund som anar ugglor i mossen.

Som djurägare får man helt enkelt fundera på olika alternativ och sedan välja det som man tror är bäst både för djuret och för en själv.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #49 skrivet: 27 nov-12 kl 20:51 »
Ta hem veterinär och sprutor till djuren som ska i grytan, eller avlivar man dem sämre och saktare...
Läst men inte begripit.

Kung Tulle:  Mycket bra sammanfattning!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Broberg

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #50 skrivet: 28 nov-12 kl 00:17 »
Läst men inte begripit.

Kung Tulle:  Mycket bra sammanfattning!  :)

Det framhävs som att det skulle vara sämre att avliva djur med bösskott i skallen, slaktmask, storslägga, stickning osv, än spruta som ger en långsam och utdragen död.
Gör man då skillnad på nöjesdjuren och de man äter?

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Avliva hund
« Svar #51 skrivet: 29 nov-12 kl 00:39 »

tappat är ett utryck att man förlora i denna situation att något som levde dog

en tax till mig dog på op bordet under op. vi visste att risken fanns då hon var 14 år men hela buken hade öppnat i ett brock så vi chansade

:'( :'(

  Att peta i ögat brukar antas visa om det finns något medvetande över huvud taget.  Hornhinnan är så känslig, så ögonlocken stängs om det finns medvetande/känsel.  Så man kan nog hoppas ändå att din hund inte kände sprutan i hjärtat.  Den brukar vetr sätta dit "bara" för säkerhets skull.  Om det går som det ska, är hunden redan död då.  Jag förstår faktiskt inte hur hon kunde röra på läpparna när hon inte rörde på ögonlocken.

  Men det finns fördelar och nackdelar med alla metoder.  Om skottet tar fel blir det inte heller bra.  Kött vill jag inte rekommendera; en hund eller gris som äter rör för mycket på huvudet.  De hundar jag har skjutit var så sjuka, att jag bar tog den i knät och kelade, och då la den ner huvudet så att jag kunde skjuta.  (Jag använder bultpistol.)  Grisar står stilla och fint med huvudet om de får något gott att dricka, exempelvis mjölk.  Men hundar rör på huvudet när de dricker också.

  När du skriver "tappat hund på op bordet" menar du "förlorat" då?  Inte tappat hela hunden så den föll ner på op bordet?
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Avliva hund
« Svar #52 skrivet: 29 nov-12 kl 00:54 »
Vad som är bäst varierar säkert från hund till hund. För en jakthund betyder ju bössan i hand och husse/matte i jaktkläder att det roligaste ska hända! JAKT!
Så om man då skjuter sin hund ute i skogen tror jag faktiskt att det är det bästa. För hunden får ju dö mitt i något som för hunden är oerhört positivt.

Men inte med en förtvivlad hundägare som kanske är en ovan skytt och en hund som anar ugglor i mossen.

Som djurägare får man helt enkelt fundera på olika alternativ och sedan välja det som man tror är bäst både för djuret och för en själv.

bra skrivet, skulle bara anse att skjuta hunden är ett bra alternativ när man garanterat vet att den som skjuter gör ett bra jobb och att hunden inte blir rädd för hela situationen.
och visst går det att göra en bra avlivning med vet men många gånger så avläser hunden kroppspråket och man jublar ju inte precis över att avliva sin hund och oftast r man till vet att göra något som hunden tycker är jobbigt och så luktar det underligt hos vet som många reagerar på

men var och en måste se till den situation som var och en känner blir bäst i första hand för hunden och i andra hand ägaren.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Avliva hund
« Svar #53 skrivet: 19 jan-13 kl 18:17 »
Har avlivat två hundar hos vet. Dom somnade med det lugnande och hade sen ingen aning om att ett gift sprutades i dom så dom dog. Ingen kamp, ingen ångest alls.
Däremot har min syster vid en hundavlivning råkat ut för en otroligt tråkig vet som satte lugnande utan att tala om vad det var - hunden blev tokig och kämpade emot sömnen och syster som trodde det var dödskamp blev hysterisk - ännu sämre för hunden.
Vetrinären försökte under kamp få i hunden mer lugnande och syster skulle hålla i en kämpande golden. Fortfarande trodde syster det var avlivningsvätskan. Det var en jäkla cirkus.
När väl det lugnande tog gick det dock lugnt till väga.

Välj rätt vetrinär - det är mitt råd.
//Luff

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Avliva hund
« Svar #54 skrivet: 29 jan-13 kl 17:32 »
Har en bekant på gård med köttdjur och grisar för husbehov, de har alltså bra kontakt med en veterinär.

 När den gamle hunden fick för svåra smärtor så satt hon med hunden i knät och matade den med nötfärs (favorit) som var väldigt spetsad med någon medicin från vetten. Minns inte riktigt, tror det var lugnande eller smärtstillande för nötkreatur. Hunden fick en oerhört lugn död där den somnade i knät på sin älskade matte av denna massiva överdos. Vetten hade alltså berättat hur mycket som behövdes för att hunden döden skulle dö.

Personligen tycker jag det låter väldigt bra, det eller kula av en erfaren jägare tror jag på.

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #55 skrivet: 30 jan-13 kl 10:23 »
Jag har provat både veterinär/spruta och hagelbössa.

Med sprutan var det en lugn värdig död, hon fick sömnmedel först, och sedan en massiv överdos morfin. Hon dog i mitt knä.

Den andra hunden blev det akut. Hon var _väldigt_ veterinärrädd och jag tänkte inte låta henne dö vettskrämd på en klinik och veterinären vägrade göra hembesök. Länsvet skulle ha kommit om de inte hade haft så många sjuka (heder åt dem), så jag fick ta mitt ansvar.

Inget jag vill göra igen.

Döden var omedelbar. Jag laddade haglan med 6:an gyttorp, enbart högra pipan, eftersom jag inte ville riskera att skjuta fel pipa. Gav henne lite godis och när hon satte sig upp höll jag pipan ca 1 dm från skallkanten och tryckte av.

Hon föll ihop som ett korthus. Ögonen for ut ur ögonhålorna, och hjärnsubstans och blod sprutade ut genom munnen. Hon snurrade i dödsryckningar som om någon kopplat henne till ett tröskverk i en evighet som det kändes. Medan hon låg och krängde av och an laddade jag igen och satte ett skott mellan ögonen och då blev det still.

Jag älskade den hunden, hon var min första egna och blev 12 år. Hon hörde aldrig smällen, men jag har bilderna fast i skallen för evigt.

Jag rekommenderar inte avlivning själv, men jag hade inte kunnat med att låta grannen skjuta heller.

Om någon vill ha hjälp att skjuta en hund, så kan jag göra det, men jag kommer aldrig skjuta min egen hund igen. Det är smärtfritt för hunden, men inte för ägaren. Skall jag skjuta någons hund, så får ni inte vara med vid själva skottet det är vidrigt. Det är isåfall bättre jag skjuter och ni kommer senare och gräver ner, när jag kunnat snygga till lite.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Hantverksmora

  • Inlägg: 66
    • Småland
SV: Avliva hund
« Svar #56 skrivet: 30 jan-13 kl 10:41 »
Så jäkla sjukt. Ok att man behöver avliva sin älskade kompis, det är jobbigt o ta det beslutet det kan jag förstå.Men o ha behov av o beskriva allt i detalj här anser jag äckligt! Blir du av med bilden på näthinnan nu? Nä tror inte de........

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #57 skrivet: 30 jan-13 kl 10:54 »
Jag tycker också det är otäckt, men det är väll bra att få veta hur det går till på riktigt.Så man kan avgöra hur man vill göra med sin vän när det är dags.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #58 skrivet: 30 jan-13 kl 10:59 »
Ok. jag tar tillbaka. Det var jätteroligt, hon skuttade och dansade och allt var fint ända in i himlen.

Seså, gå och skjut din hund nu.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #59 skrivet: 30 jan-13 kl 11:02 »
Hade jag vetat hur verkligheten var vet jag inte om jag gjort som jag gjorde. Kanske hade grannen fått skjuta.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser