Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fula plattor i taket  (läst 3615 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
fula plattor i taket
« skrivet: 08 jan-07 kl 09:55 »
Någon som har bra förslag på hur man kan snygga till dessa eländiga 70 tals plattor i innertaket? Fult, fult fult!!! Ifall det finns ideer, annars återstår väl att riva ner skiten.. >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:fula plattor i taket
« Svar #1 skrivet: 08 jan-07 kl 09:56 »
Vad är det för plattor?

Det mesta går ju att måla.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-07 kl 10:21 »
en snygg grej som jag minns mina föräldrar gjorde var att göra ett innertak av snören, grova snören som de drog i sinnrika mönster och fäste vid tusen små krokar längs med rummets kanter..

det låter komplicerat, och var säkert rätt komplicerat att göra, men fasen vad snyggt det var!
70-tals stuk det med..
« Senast ändrad: 08 jan-07 kl 10:22 av Eulalia »

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 10:51 »
Ja, har målat i vardagsrummet. Men jag tycker dom är ändock ohyggligt fula. . .  ::) I sovrummet händer det ju att man stirrar i taket så det känns mest motiverat att försöka göra nåt roligare..
Dom är alltså helt okej om man står ut med den typen av tak... Det är nog något som finns i dom flesta hus ::) Men är inte direkt mysigt..
Det där med rep lät häftigt! Försöker föreställa mig det för min inre syn..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-07 kl 11:03 »
Jag ska fråga morsan hur de gjorde, och försöka hitta nån bild&beskrivning på internet, för det var verkligen konstnärligt och snyggt!
Fast det passar nog inte i ett osigt kök..

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-07 kl 21:32 »
Ja tack! Det är sovrummet som behövs snyggas till. Köket chansade vi friskt med att riva ner rubbet o se  ;D där fanns det underbara handsågade plankor som är det vackraste jag sett  :D Dock var dom fulla i spikhål så jag har slipat o spacklat o spacklat o slipat...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 jan-07 kl 12:59 »
Då är det ju "bara" att gå på sovumstaket med samma entusiasm  ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-07 kl 16:08 »
Haha! Hade hoppats på någon enklare lösning.. ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 16:09 »
har rådfrågat min mor, hon sa att det inte var nån större vetenskap att fixa ett sånt tak men mycket pill och experimenterande.

Du skruvar i ett stort antal krokar i en list på lagom avstånd ifrån taket. Runtom hela rummet, med ca 5-10 cm avstånd, beroende på hur tätt du vill att trådtaket ska vara.

Skissa på papper upp rummets dimensioner och krokarna, och sen skissar du olika varianter av symetriska tråddragningsmönster..fram och tillbaka från krok till krok, tills det är lagom täckande.

Glömde fråga henne detaljer t.ex hur man fäster trådarna i krokarna, antar att det viras ett enkelt varv så att många trådar får rum på samma krok. Och hur stora krokarna bör vara..
OCh hur man avslutar snyggt, ska fråga henne vid tillfälle..
Det mina föräldrar använde var sisaltråd, lite grov.

coolt du postade precis innan mig...
Den här lösningen är inte enkel, men jag tror det blir otroligt snyggt. Och ger en dämpad akustik, bra till rum där det kanske blir lite stimmigt och stojigt.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 16:11 av Eulalia »

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 21:47 »
Som du säger är det oftast spikat direkt mot trä. Det är förmodligen samma i hela huset. Men det är ett himla jobb att få detta riktigs snyggt. Avundas att du orkade stå med händerna i vädret så länge.

Jag har "tagit bort" liknande tak med att lägga träpanel över (under  :)). Taket är oftast så plant att det är bara och spika, utan att regla. Nu kommer nog någon snickare och klagar men det funkar.

Det där men snören låter kul. hur blir det efter väggarna. Blir det en skuggrand som avslutar taket mot väggen?
Måste inte taket vara väl målat innan för visst måste det lysa igenom en hel del.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 21:49 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-07 kl 18:53 »
Citera
Avundas att du orkade stå med händerna i vädret så länge.

Det tog ett halvår eller lite till... är mammaledig så jag tog 10 min då o då när jag hade chansen..
Det var klart värt besväret!

Tack Eulalia för hjälp o ideer!! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
biggelina, Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser