Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trikinprov hästkött  (läst 3079 gånger)

Halte

• Gäst
Trikinprov hästkött
« skrivet: 20 nov-12 kl 18:49 »
Någon som vet varför man ska ta trikinprov på hästkött? Nöt och får står det ju inget om trikinprov på på SJVs hemsida..

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
SV: Trikinprov hästkött
« Svar #1 skrivet: 20 nov-12 kl 20:25 »
Tamgris,vildsvin,björn och häst är de vanligaste värddjuret för trikiner.
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-12 kl 20:37 »
Tamgris,vildsvin,björn och häst är de vanligaste värddjuret för trikiner.
Vet du varför? Jag funderade på varför häst? De andra äter ju kött vilket jag förstått är ngt som ökar risken för trikiner.. Men häst känns ju lite mer som nöt, älg osv till sitt sätt

Abhay

• -
« Svar #3 skrivet: 20 nov-12 kl 20:44 »
Vet du varför? Jag funderade på varför häst? De andra äter ju kött vilket jag förstått är ngt som ökar risken för trikiner.. Men häst känns ju lite mer som nöt, älg osv till sitt sätt

Det var några fynd i EU bland importhästarna,vi hakade på testtrenden.
Tror jag läste i ATL om det..
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 nov-12 kl 21:29 »
Det var några fynd i EU bland importhästarna,vi hakade på testtrenden.
Tror jag läste i ATL om det..
Ok, tackar. Skickar väl in ett prov hur som helst men det är ju alltid intressant att veta varför.

Abhay

• -
« Svar #5 skrivet: 20 nov-12 kl 21:57 »
Sannerligen riskfritt att tugga i sig pållen ifall du kommer upp +65C vid tillagning och -20C vid frysning,inga trikiner i hästar har dock hittats i Sverige,så spara slanten du.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 nov-12 kl 22:05 »
Sannerligen riskfritt att tugga i sig pållen ifall du kommer upp +65C vid tillagning och -20C vid frysning,inga trikiner i hästar har dock hittats i Sverige,så spara slanten du.
Det är till hundarna. Men det är väl iof ytterligare ett skäl till att skippa provet snarare än motsatsen. Jag hade aldrig tänkt mig att det kunde finnas risk för trikiner i häst, ren slump att jag läste det på sjv:s sida nu när jag precis slaktat

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-12 kl 02:05 »
Det handlar om foderhygien,finns det råttor o möss i fodret och hästen får i sig ett smittat djur så är risken stor att hästen blir smittad med trikiner.
Man hör väldigt ofta att hästar är rädda för blod och skyr kött. En häst som vant sig vid att äta och dricka varierande kost,den äter det mesta. Jag har haft hästar som druckit öl o kaffe med skinkmackor eller salami.

I min ungdom brukade jag rida ner till korvkiosken och köpa korv,en kokt special till mig och en kokt med bröd med stark senap till hästen. Den kokta korven bjöd korvgubben på,han tyckte det var jätteroligt när hästen körde in huvudet genom luckan i korvmojen och tiggde.
Detta till alla hästtjejers förfäran,inte nog  med att jag red på asfalten,jag tvingade hästen att äta korv,bara att vara i närheten av en korvkiosk var en dödssynd i deras ögon. Dom brukade samlas bakom korvkiosken och sympati gråta med hästens lidande och hota med att polisanmäla mig.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

DiselDoris

• Södermanland
Trikinprov hästkött
« Svar #8 skrivet: 24 nov-12 kl 11:34 »
Det handlar om foderhygien,finns det råttor o möss i fodret och hästen får i sig ett smittat djur så är risken stor att hästen blir smittad med trikiner.
Man hör väldigt ofta att hästar är rädda för blod och skyr kött. En häst som vant sig vid att äta och dricka varierande kost,den äter det mesta. Jag har haft hästar som druckit öl o kaffe med skinkmackor eller salami.

I min ungdom brukade jag rida ner till korvkiosken och köpa korv,en kokt special till mig och en kokt med bröd med stark senap till hästen. Den kokta korven bjöd korvgubben på,han tyckte det var jätteroligt när hästen körde in huvudet genom luckan i korvmojen och tiggde.
Detta till alla hästtjejers förfäran,inte nog  med att jag red på asfalten,jag tvingade hästen att äta korv,bara att vara i närheten av en korvkiosk var en dödssynd i deras ögon. Dom brukade samlas bakom korvkiosken och sympati gråta med hästens lidande och hota med att polisanmäla mig.

Hahaha, vilken underbar syn det måste ha varit!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 dec-12 kl 05:35 »

Att det är ganska liten risk att äta hästkött har du rätt i. Men du ska nog läsa på bättre om trikiner. Det finns absolut trikiner som överlever frystemperatur och 65 Grader i värme är ett gränsfall

kurt

« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 04:33 »
Vanligaste anledningen till trikinella i häst är nog att hästarna har matats med animalisk föda, t ex matrester från hushållet

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304401704002626

Dela detta:

* Inloggade just nu

1676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser