Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det hänssynslösa småskaliga skogsbruket  (läst 44438 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Det hänssynslösa småskaliga skogsbruket
« Svar #140 skrivet: 06 jan-13 kl 22:11 »
Jag förstår inte varför man planterar gran öht söder om Västerbotten. Virket är ju värdelöst eftersom den växer alldeles för fort
Av hävd och tradition antar jag. Och man får ju betalt för massaved också.

Ljung

« Svar #141 skrivet: 07 jan-13 kl 20:41 »
Kom till Småland, grabbar, o kolla läget! Jag budade på ett ställe för ngr år sen m ngr hektar skog som var kärleksfullt skött av min morfarsfar, o många både före o efter honom. Blev överbudad av ett litet skogsbolag fr Nybro. Ringde vd:n direkt för att höra om han ville sälja av torpstugan men han krävde för mycket guld för för lite skräp. Men jag hörde (o såg i mitt inre) hur han gnuggade händerna o sa: - ... och det här är BARA gammalskog, suveränt ställe...! och nån månad senare låg flerhundraåriga granar i floe på bivägen (slutade räkna årsringar v 200 o grät o gick hem) och ett helt ekosystem var utplånat utan att någon på Skogsstyrelsen ens fått lite hicka.
   Nu kan man se tvärsöver hektaren, där frötallar står m glesa mellanrum och torpets källa samt jordkälllaren står under vatten  o ett fornminne, utsatt på kartan, är utplånat. Jag tittar bort när jag åker förbi.
   Det ställe jag till slut köpte ligger på toppen av ett litet berg m formidabel utsikt men skogarna i environgerna är bedrövliga. Två hyggen av skiftande ålder, oframkomliga. Tre planteringar där bara vildsvin trivs, oframkomliga. En ngt äldre plantering som röjts m riset liggande, oframkomlig. En ngt äldre skog, framkomlig om man följer min snitslade väg. Nytt hygge strax före jul där ingen sätter sin fot på 40 år o där det växte nattviol i stora mängder.
   Rum efter rum stängs. Stig efter stig körs upp. Och visa mej den uggla som vill häcka i en torraka mitt på ett hygge..?
   Vi ska inte göra oss ngr illusioner om att bara De Stora Bolagen är giriga. Staten har i alla fall vissa krav på dom. Men hur fan stoppar vi de SMÅ jävlarna som hela tiden slinker mellan fingrarna på lagstiftande församlingar? Finns det förresten ngr lagstiftande församlingar?
   Det är små skogsbolag o små skogsägare, som arbetar under radarn, som gör mest skada, tror jag. Och det säger jag i vetskap om att flera av dom är mina grannar o vänner. Inga dåliga människor alls, men pressade av profitkraven o armorteringarna o hur-fan-ska-jag-få-mjölkkorna-att-löna-sej...
   Hur kan vi hjälpa dom o hur kan vi hjälpa oss själva? Bönder o skogsägare är det därför att dom älskar mark, djur och skog. Ingen mår bra bra av gällande ordning.
   Konstruktiva förslag?.......

sannah

• -
« Svar #142 skrivet: 07 jan-13 kl 20:51 »
Jag driver fortfarande min tes att vi ska skatteväxla så det blir billigare med tjänster och dyrare att köpa nytt. Billigare med arbetskraft och dyrare med råvaror. Släng mindre, laga mer.

Kan dock inget om skogsbruk (tyvärr.. :( är nog dags att läsa på)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #143 skrivet: 09 jan-13 kl 07:28 »
Kunde vi förbruka mindre träråvara, eller åtminstone använda träråvaran till mer långsiktiga saker (mer virke, mindre papper och flis) så kunde vi kanske satsa på mer kvalitet istället för kvantitet i skogen. Fler andra träslag, längre omloppstider, nya brukningsmetoder som kanske kunde innebära färre kalhyggen och en skog som var bra för undervegetation, vilda djur, rekreation OCH ekonomisk för markägaren.

Kunde man få riktigt bra betalt för bra träråvara, så vore det förhoppningsvis lönt att satsa mer tid på att söka kunskap, sköta och förädla sin skog.

Frågan är om det går att få till ett samhälle där vi människor är mer rädda om våra saker, och är beredda att betala för kvalitet.

Billigare med arbetskraft och dyrare med råvaror. Släng mindre, laga mer.
Detta kunde vara i den linje som jag skrev om ovan. Vore arbetet billigare, då kunde jag definitivt tänka mig att betala för t ex platsbyggd inredning i kvalitetsträ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jsax

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 10 jan-13 kl 15:39 »
Utöver att vara billigt, vilket ju allt måste vara idag, är gran dessutom föredraget av timmermän för att det väger minst. Bär man några kubik om dagen under hård tidspress så spelar det ju roll.

När jag tänker på det så är dagens nybyggen och granen granska lika; snabba, billiga och ömtåliga. För att inte säga fula.

Nina W

• Värmland
« Svar #145 skrivet: 10 jan-13 kl 17:07 »
Kom till Småland, grabbar, o kolla läget! Jag budade på ett ställe för ngr år sen m ngr hektar skog som var kärleksfullt skött av min morfarsfar, o många både före o efter honom. Blev överbudad av ett litet skogsbolag fr Nybro. Ringde vd:n direkt för att höra om han ville sälja av torpstugan men han krävde för mycket guld för för lite skräp. Men jag hörde (o såg i mitt inre) hur han gnuggade händerna o sa: - ... och det här är BARA gammalskog, suveränt ställe...! och nån månad senare låg flerhundraåriga granar i floe på bivägen (slutade räkna årsringar v 200 o grät o gick hem) och ett helt ekosystem var utplånat utan att någon på Skogsstyrelsen ens fått lite hicka.
   Nu kan man se tvärsöver hektaren, där frötallar står m glesa mellanrum och torpets källa samt jordkälllaren står under vatten  o ett fornminne, utsatt på kartan, är utplånat. Jag tittar bort när jag åker förbi.
   Det ställe jag till slut köpte ligger på toppen av ett litet berg m formidabel utsikt men skogarna i environgerna är bedrövliga. Två hyggen av skiftande ålder, oframkomliga. Tre planteringar där bara vildsvin trivs, oframkomliga. En ngt äldre plantering som röjts m riset liggande, oframkomlig. En ngt äldre skog, framkomlig om man följer min snitslade väg. Nytt hygge strax före jul där ingen sätter sin fot på 40 år o där det växte nattviol i stora mängder.
   Rum efter rum stängs. Stig efter stig körs upp. Och visa mej den uggla som vill häcka i en torraka mitt på ett hygge..?
   Vi ska inte göra oss ngr illusioner om att bara De Stora Bolagen är giriga. Staten har i alla fall vissa krav på dom. Men hur fan stoppar vi de SMÅ jävlarna som hela tiden slinker mellan fingrarna på lagstiftande församlingar? Finns det förresten ngr lagstiftande församlingar?
   Det är små skogsbolag o små skogsägare, som arbetar under radarn, som gör mest skada, tror jag. Och det säger jag i vetskap om att flera av dom är mina grannar o vänner. Inga dåliga människor alls, men pressade av profitkraven o armorteringarna o hur-fan-ska-jag-få-mjölkkorna-att-löna-sej...
   Hur kan vi hjälpa dom o hur kan vi hjälpa oss själva? Bönder o skogsägare är det därför att dom älskar mark, djur och skog. Ingen mår bra bra av gällande ordning.
   Konstruktiva förslag?.......

Jag tror inte dessa småbönderna egentligen vill se sin skog kalhuggen, men dom har skogsbrukslagen emot sig. En del har småmaskiner och praktiserar så kallas selektiv skugshuggning i smyg. Nu kan det ibland gå att få laglig tillåtselse att göra sådan selektiv skogshuggning, kallas också plädning. Men bara om det är granskog, om jag förstått saken rätt.  Kontinutetssogsbruk lönar sig bäst i längden för skogsägaren för det ger mest sågtimmer, men nuvarande skogsbruk ger mest massaved. Massaindurstrin är landets största exportör och alltså ekonomiskt viktig för landet, därför lyssnar regeringen på deras åsikter.

Angåede att det planteras enbart gran, till och med där tall lönar sig bättre, så är det oftast för att man är rädd för viltskador. Det är fullt möjligt att sätta upp staket. Såg ett repotage i Land skogsbruk ang det för länge sedan. Istället för rättuppstående stolpar så sätter man ihop två stolpar så att det blir en klyka i toppen och hänger nätet i klykan. Nätet ska inte gå ända ned till marken, då växer det fast. På en inhängnad plantering blir det en hel del löv som älg och rådjur betar ned också, som till ex rönn och sälj. Rönnvirke är värdefullt, vet alla det? Och sälj är minst lika bra till vedeldning som björk. Dessutom så gillar fåglar och insekter dom.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #146 skrivet: 10 jan-13 kl 18:05 »
Visa mig gärna den punkt i skogsbrukslagen där det står att man är tvungen att kalhugga.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #147 skrivet: 10 jan-13 kl 22:55 »
När jag stod med Amerika-Sågen i Växjö så kom det en gubbe springande, fly förbannad. Först trodde jag han var ilsken på mej för att det dånade lite. Han undrade vad sälj är för ett ¤¤^¤¤####"!!!!%&!! träslag.
-Jag har en som är döer men har faenimej varken yx eller såg som biter på den!

Men det är nog bara norrmännen som i viss mån vet hur bra sälj är.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsola

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 10 jan-13 kl 23:13 »
Visa mig gärna den punkt i skogsbrukslagen där det står att man är tvungen att kalhugga.
I början av 80-talet ville regeringen Palme avvärja skogsindustrins råvarubrist med tvångsavverkning i stor skala. Förslaget stoppades av lagrådet och en stark opinion.     
  Som kompromiss blev en ganska tandlös lag om avverkningsskyldighet som togs bort när skogsvårdslagen skrevs om på 90-talet. Kvar är däremot den så kallade "Paragraf 10 kurvan" som föreskriver att ny skog ska anläggas om den gamla blivit för gles pga storm eller olämplig avverkning.
 Dagens skogsdebatt präglas av en total historielöshet. Min tro är att i en framtid kommer människor med skriande behöv av byggmaterial och bränsle att vilja kasta sig över det som vi idag bedömer som skyddsvärd skog.

Existens!

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 10 jan-13 kl 23:22 »
Ja, det är ju en viss skillnad på att påstå att man är tvungen att kalhugga , när den korrekta versionen är att man måste plantera om det är för glest. .

Skogsola

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 10 jan-13 kl 23:39 »
 Att plantera i luckorna fungerar inte. Du blir skyldig att avveckla restbeståndet också.

5 § Ny skog ska anläggas på produktiv skogsmark
1. om markens virkesproducerande förmåga efter avverkning eller på grund av skada på skogen inte tas till vara på ett godtagbart sätt,
2. om marken ligger outnyttjad, eller
3. om skogens tillstånd är uppenbart otillfredsställande.
« Senast ändrad: 10 jan-13 kl 23:51 av Skogsola »

Huggorm

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 11 jan-13 kl 08:00 »
När jag stod med Amerika-Sågen i Växjö så kom det en gubbe springande, fly förbannad. Först trodde jag han var ilsken på mej för att det dånade lite. Han undrade vad sälj är för ett ¤¤^¤¤####"!!!!%&!! träslag.
-Jag har en som är döer men har faenimej varken yx eller såg som biter på den!

Men det är nog bara norrmännen som i viss mån vet hur bra sälj är.
Så hårt är det inte, både såg och yxa biter ju utmärkt. Jag har eldat en del sälg de sista åren, och det är riktigt bra ved faktiskt, bara en liten aning sämre än björk. Man kan tro att det är mjukt, lätt trä liknande al eller asp bara för att det av vissa räknas som skräpträd, men det är mycket bättre material faktiskt

MagnusH

• Västergötland
« Svar #152 skrivet: 13 jan-13 kl 17:25 »
Jag förstår inte varför man planterar gran öht söder om Västerbotten. Virket är ju värdelöst eftersom den växer alldeles för fort

Nej, det växer inte alls för fort om man sköter det på ett någorlunda normalt sätt.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #153 skrivet: 13 jan-13 kl 17:32 »
Jag har eldat en del sälg de sista åren, och det är riktigt bra ved faktiskt, bara en liten aning sämre än björk.
I så fall är du en naturmarodör!  :) År 2009 var sälgens år, då vi rekommenderades att spara de viktiga sälgarna inom skogsbruket.

Att gå och plockhugga sälg är därmed ett bra exempel på att småskalig avverkning kan vara ganska hänsynslös den med.

Huggorm

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 13 jan-13 kl 17:38 »
I så fall är du en naturmarodör!  :) År 2009 var sälgens år, då vi rekommenderades att spara de viktiga sälgarna inom skogsbruket.

Att gå och plockhugga sälg är därmed ett bra exempel på att småskalig avverkning kan vara ganska hänsynslös den med.
Jag har mängder med sälg här, bland annat har jag ett blöthål där det borde ha växt al men där växer sälg i stället. En och annan sönderblåst eller döende går åt till ved, inget konstigt med det.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #155 skrivet: 13 jan-13 kl 17:48 »
Ja, jag var inte helt allvarlig, och ville inte anklaga just dig för något. Sorry.

Ljung

« Svar #156 skrivet: 13 jan-13 kl 19:33 »
Skogsola, "om skogens tillstånd är otillfredsställande" är ju en väldigt flytande formulering. Myndigheternas värdering därvid borde gå att påverka, men hur..?

Skogsola

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 13 jan-13 kl 19:55 »
En lag ida'
Bör va en gummilag och ha
Tvåhundratusen definitioner
Då blir den användbar
Mot alla och envar
Som på nåt sätt vill ta sig ton
     (Mikael Wiehe)

MagnusH

• Västergötland
« Svar #158 skrivet: 13 jan-13 kl 22:05 »
Skogsola, "om skogens tillstånd är otillfredsställande" är ju en väldigt flytande formulering. Myndigheternas värdering därvid borde gå att påverka, men hur..?

Myndighterna har gett ut föreskrifter, just för att det skall bli lite mer rättssäkert.

Varför och hur vill du påverka reglerna?

Existens!

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 13 jan-13 kl 22:22 »
Tycker det är lysande att det finns regler.  Utan så skulle vi väl få öknar här också.  Eller åtminstone en massa bestånd med bara sly.  Min granne tycker det är för dyrt att plantera och tror att det växer av sig självt.  Vi högg två skiften jämte varandra 1974. Vi har nu fin gran på vårt medan hans bara är en massa gräs :)
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 22:26 av Existens! »

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
von tratt, Nataks, Staem, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser