Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag måla möblerna med?  (läst 11321 gånger)

Tintin L

• Dalarna
SV: Vad ska jag måla möblerna med?
« Svar #20 skrivet: 20 nov-12 kl 20:36 »
Såg att jag glömde svara om gulning... ::)
Jo linoljefärg gulnar mer än äggoljetemperan för linoljefärgen innehåller bara pigment och linolja, medan äggoljetemperan innehåller lika delar ägg och linolja och mycket mer pigment. Alltså mindre linolja...

Sedan innehåller temperan vatten som är lösningsmedel istället för balsamterpentin som man använder till linoljefärgen för att göra den tunnare. Balsamterpentin är farligt för levande organismer och måste till miljöstation medan temperaresterna kan du lägga i komposten....
Temperan torkar snabbt 5-20 min och kritar sedan ca 1 dygn medan linoljefärgen torkar långsammmare.
Linoljefärgen  är blank i från början och mattas av (ca 4 mån) medan temperan är matt och blir siden blank med tiden eller kan borstas blank efter ca 2 veckor för en mer smutsavvisande yta. De är liksom tvärtom...på något sätt. Jag jobbar med båda men temperan har blivit min absoluta favorit.

Ägg o linolja bildar långa sega molekylkedjor som gör att du t o m kan måla på tyg, den spricker inte.
Jag gör vaxdukar av slattarna.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 20 nov-12 kl 23:09 »
Citera
Sedan innehåller temperan vatten som är lösningsmedel istället för balsamterpentin som man använder till linoljefärgen
Om jag väljer linoljefärg blir det utan lösningsmedel.

Citera
Det här med ljus...många av recepten innehåller Bentonico (grönjord) från italien som är starkt reflekterande vilket hjälper enormt i mörka rum, helt magiskt...
Ja ljus är grejen, annars hade jag valt andra färger. Allt som kan ta vara på det lilla ljus som finns och få rummet att kännas större är vad jag är ute efter. (Just nu bor jag, i mina egna ögon i alla fall, stort, men OM jag gör verklighet av planerna att köpa egen bostad, så blir det ganska litet, och trevligt då om jag redan har "rätt" möbler)

Citera
Jag gör vaxdukar av slattarna.
Nej, vad coolt! Vill du berätta hur man gör, eller är det en affärshemlighet? Jag behöver en vaxduk.

Skrev jag det, eller tänkte jag det bara? Det första som dök upp i huvet när jag tänkte på slattarna vara "pannkaka" så tänkte fråga om man kan äta titandioxid, men så kände jag mig dum så tror aldrig jag postade frågan...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tintin L

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 20 nov-12 kl 23:27 »
Inte alls hemligt, eftersom färgen är färskvara så använder jag upp den inom ett par dagar.
Jag tar grundfärgen och målar på tyger, antingen sådana dukar som blivit fula och fläckiga eller nya,
(återanvändning) sen målar jag på med de kulörer som jag får vart efter. Enfärgat eller mönster.
När jag målat hänger jag upp dem på sträck, sedan är det bara att rulla ihop dem.
Man kan klä möbler med det också.

Pannkaka är inte helt fel association, det ser ut som om man bakar, fluffig sockerkakssmet.
Ikväll har jag målat Dalahästämnen med temperan..

Midvinter

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 21 nov-12 kl 12:22 »
Kan ta ett gammalt lakan kanske.
Men är det inte risk att det självantänder när linolja kommer i kontakt med tyg?  :o

Ingen som vet hur mycket titandioxid man behöver till en sats gjord på 1 ägg? Är det snack om en tesked eller en deciliter eller en halvliter?

Nu verkar det som om äggoljetemepra är rena mirakelfärgen, finns det inga fantaster som kan sjunga linoljefärgens lovsång, eller den vattenlösliga plastfärgens med, för den delen? För att att bredda bilden om inte annat?

Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tintin L

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 21 nov-12 kl 16:16 »
Linoljefärg och ihopskrynklade trasor kan självantända under rätt förutsättningar, men det får inte vara för kallt.

Linoljefärg torkar genom att den kopplar sig med syremolekyler och i den processen blir det en mikroskakning, massor med sådana och den vibrationen kan göra att det blir lite varmt och självantänder. Så är det kallt så kyler det ner så att tillräckligt värme inte kan utvecklas.

men äggoljetempera,
ta tex grundfärgen den innehåller för ca 1 liter färg : 500g vatten, 410g pigment, 189 g ägg och 189 g linolja...får du det att brinna har du uppfunnit ett nytt bränsle ;)
Temperan brinner inte, inte ens om du häller det på trasor...

Det är svårt att säga hur mycket titandioxid du ska ta till ett ägg och lika mycket olja, men problemet är att den kan få svårt att torka utan någon annan jord i.
Jag är inte i butiken förän på fredag så jag kan ge dig receptet, men den finns i boken Jordens färger, den skrikvita.

Jag har nu också fått svar från Milis och den skrikvita går att lasera med, den heter 27 juli 5 och 5 betyder att det finns 5% av ursprungskulören 27 juli kvar. Men under under 5% går inte.... Tydligen är 27 Juli 20 supersnygg att lasera med då blir det tillräckligt vitt för att träet inte ska göra det orange eller rosa. Ska du inte vänta till du får boken, där finns recepten. Jag kan också skicka dig receptet på fredag till ungerfär 1 dl färg om du vill ha det till helgen och inte hunnit få boken.

Att ens fundera på en vattenlöslig kemikaliebutt trodde jag inte fanns på kartan i detta forum. :)

Postar den skrikvita väggen som sagt på fredag på min facebook.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 21 nov-12 kl 17:12 »
Jo, jag får väl ge mig till tåls tills jag har fått boken, och kanske helst läst lite i den också. :)

Du kan inte tänka dig att lägga upp bilden här? Jag är inget vidare bra på facebook...

Midvinter

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 21 nov-12 kl 21:18 »
Med vaxdukarna, lägger du dem bara på ett bord och målar, ellers spänner du upp dem? Målar du på bara den ena sidan eller båda?

Baraka

• ett glatt hjärta ger ansiktet ljus :)
    • Finland
« Svar #27 skrivet: 22 nov-12 kl 22:29 »
herdins golvolja gjord på växter sätter du på efter du behandlat ytan med vit krita o fuktad svamp

Midvinter

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 28 nov-12 kl 09:56 »
Kan man frysa in äggoljetempera? (Ska hämta boken på posten idag, *dreglar*  :D )

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 28 nov-12 kl 18:07 »
Herdins golvolja innehåller bla lacknafta, torkmedel de kräver att man har företagskod och kundnummer  för säkerhetsdatablad (vilket är lagstadgat att ha tillgång till vid yrkesmässig användning) så jag fick inte fram närmare upplysningar än så vid en snabb sökning.

I ett produktblad anger de: Naturliga växtoljor, alkydharts, torkmedel, lågaromatisk
lacknafta. Den vita oljan är pigmenterad med titandioxid.

Vad torkmedlet är är okänt.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 29 nov-12 kl 17:02 »
Kan man frysa in äggoljetempera? (Ska hämta boken på posten idag, *dreglar*  :D )
Nej, man kan inte frysa in äggoljetempera, det skär sig.
Men genom att tillsätta lite balsamterpentin(t.ex) som konserveringsmedel ( skvätt på ytan)kan du förlänga hållbarheten, samt förvara i kylskåp.
Färgbygges produkter är baserade på bla kasein och cellulosa, jag tror att Ecoproffs lasyr är en bra färg som inte gulnar. Den hade jag provat för att lasera vitt på trä.
Ett tips för oljefärg är att välja en linoljefärg med en svag svag brytning åt blålila, då kompenserar du den gula stickiga tonen som kommer efter ett tag.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 01 dec-12 kl 12:15 »
Citera
Jag har nu också fått svar från Milis och den skrikvita går att lasera med, den heter 27 juli 5 och 5 betyder att det finns 5% av ursprungskulören 27 juli kvar.

Det finns inget recept som heter så i boken...
26 juni eller 7 augusti finns. Men kollar jag på färgkartan ser 3 april eller 6 juni vitast ut.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #32 skrivet: 01 dec-12 kl 13:29 »
Man kan bleka linoljan en säsong i solen så blir den inte lika gul. Sen borde ju träet hålla sig relativt från att gulna om du lutar det innan du målar.

Tintin L

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 11 dec-12 kl 21:58 »
Hej,
Jag hann aldrig lägga upp bilden, har sen varit på lite väl rörlig.. och rörligt, målar med tempera på ett hotell just nu.
Du har rätt receptet finns inte och är ett av de nyare, och hon har valt att inte trycka ut recepten längre.
27 juli 5 är den vitaste 6 juni slår en aning mot lime...och 3 april kan jag inte på rak arm men ska kolla när jag kommer till butiken på torsdag.

Jag har klarat tempera i kyl i 4 dagar...det beror på hur färska äggen är och hur rena kärl och penslar man har...det är bakterierna som ställer till det.

Jag har aldrig testat att hälla i balsamterpentin...undrar vad den gör med ägget?
Det är ju ett lösningsmedel, jag visste inte att det kunde vara konserverande, ska kolla upp det.

Du kanske målat bordet i det här laget :)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 11 dec-12 kl 22:08 »
Jag har inte ens köpt virket till att bygga bordet än, jag är inte den sorten som genomför projekt snabbt. Är sjuk och trött och orkar inte mycket, jag gör så mycket jag orkar när jag orkar och det får ta den tid det tar. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser