Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus  (läst 10884 gånger)

norr

• Uppland
Bygga växthus
« skrivet: 06 jan-07 kl 15:18 »
Till våren tänkte jag försöka mig på att bygga ett mindre växthus. Jag hade tänkt mig att bygga träramar som jag fyller med kompostjord. Sen sätter jag gångjärn i ena kanten av ramen och fäster en eller flera fönster som får ligga som ett tak över ramen och som kan höjas allt efter växterna gror.  Är det någon som har byggt växthus som kan ge mig tips? låter min idé som något rimligt och behöver jag tänka på något spec innan jag sätter igång?
Vilka vi voro, vad bli blevo, var vi voro, varthän vi kastades, varthän vi ila, varifrån vi förlossas, vad födelse är, vad återfödelse

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Bygga växthus
« Svar #1 skrivet: 06 jan-07 kl 15:26 »
det blir lättare om du höjer upp ena kanten ca 20 cm. så att vatten och snö kan rinna av. jag gjorde det på den sida av pallkragen som jag fäste gångjärnen i. sedan målade jag pallkragarna. nu är de ute året om och jag behöver inte längre skotta bort snön ifrån lådorna ;)

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-07 kl 15:28 »

Om jag förstår din beskrivning rätt, så planerar du att bygga en s.k. drivbänk.
Drivbänkar kallas kallbänk eller varmbänk beroende på varifrån värmen kommer; kallbänk får sin värme från solen medan varmbänk även får värme från ett värmande (kompost-?)lager.
Mitt växthus har blåst sönder och jag ska också snickra till något liknande inför våren och kommer att läsa alla tips som du kommer att få.

Kolla in denna modell:

http://www.holon.se/garden/howto/hotbed_sv.shtml

norr

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-07 kl 16:04 »
tack för de snabba svaren!
åsnemor: jag ska tänka på kanthöjningen. Vore intressant att höra hur höga dina kanter är totalt och vad du odlar för något? : )

ior: Det här med varmbänk hade jag ingen aning om men det går kanske inte att genomföra för min del då det är en bit till ladgården. Intressant länk att spara till framtiden iallafall.
Vilka vi voro, vad bli blevo, var vi voro, varthän vi kastades, varthän vi ila, varifrån vi förlossas, vad födelse är, vad återfödelse

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-07 kl 01:04 »
jag har valt 50 cm höga kanter så att jag slipper böja mig så mycket. (har en ond höft)
jag odlar bladpersilja, basilika,oregano, rosmarin. vitlök och chili i lådorna.
på insidan av häckar och i kanten av alla rabatter odlar jag olika sorters sallad.
det blir jättefint om man kombinerar olika färger.
jag tar in kryddorna i oktober, använder köttbackar. då har jag färska kryddor fram till januari. då det är dags att så nya kryddor i backarna som sedan tas ut i mars april.

hannaåsamuel

« Svar #5 skrivet: 29 jan-07 kl 19:19 »
Vi hade drivbänk för några år sedan. Misstaget vi gjorde var att plantorna växte upp motglaset och bränndes av solen. Men det går ju att undvika...

alo99

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jan-07 kl 21:47 »
jag har funderingar på att bygga en växthus tipi. jag har 15st 4.5 metet långa granstörar som jag tänkte täcka med byggplast...

dock vet jag inte hur jag skall förankra störarna.

har sett bilder i en dansk tidning på ett växthus tipi men min danska är inte den bästa...

är det någon som har erfaren het av tipi växthus???

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #7 skrivet: 02 feb-07 kl 11:07 »
jag har funderingar på att bygga en växthus tipi. jag har 15st 4.5 metet långa granstörar som jag tänkte täcka med byggplast...
Det låter intressant. Undras om man inte kan använda någon sorts armerad plastfolie runt det hela. De använder ju sådan när hus renoveras i storstäderna.

Om jag inte hittar något billigt och bra begagnat växthus så gör jag nog ett tipi-hus.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 feb-07 kl 12:28 »

har sett bilder i en dansk tidning på ett växthus tipi men min danska är inte den bästa...

är det någon som har erfaren het av tipi växthus???

Växthustipi låter som nåt i min smak, jag byggde en modell av ett sfäriskt växthus (som Globen ... fast mindre  :P) men stötte på flera problem, bla. hur man skulle utforma ventilationsluckor och dörrar samt hur man skulle svepa plasten runt och få ihop alla skarvar på ett snyggt sätt.  

Det slutade med att jag byggde två vanliga fyrkantiga hus av trä och plast istället och det funkar ju också bra .. om än inte lika roligt.

Det största problemet med små växthus på sommaren är att det lätt blir för varmt, kunde man hitta en lösning där man öppnar upp tipin i toppen och botten borde man kunna få mycket bra luftgenomströmning.

Alo99 : om du får några snilleblixtar så skriv gärna mer här i tråden, tycker det är så himla kul med växthus ... speciellt udda modeller.  :D

alo99

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 feb-07 kl 23:40 »
Växthustipi låter som nåt i min smak, jag byggde en modell av ett sfäriskt växthus (som Globen ... fast mindre  :P) men stötte på flera problem, bla. hur man skulle utforma ventilationsluckor och dörrar samt hur man skulle svepa plasten runt och få ihop alla skarvar på ett snyggt sätt.  

Det slutade med att jag byggde två vanliga fyrkantiga hus av trä och plast istället och det funkar ju också bra .. om än inte lika roligt.

Det största problemet med små växthus på sommaren är att det lätt blir för varmt, kunde man hitta en lösning där man öppnar upp tipin i toppen och botten borde man kunna få mycket bra luftgenomströmning.

Alo99 : om du får några snilleblixtar så skriv gärna mer här i tråden, tycker det är så himla kul med växthus ... speciellt udda modeller.  :D

ja jag måste erkänna att jag inte är klar med alla detaljer men en tipi har en dött dom går omlott. där igenom borde man kunna ventilera.

en annan detalj som jag jobbar på är toppen på moderna tipis för frilivs brukar ibland ett "lock" för att det inte skall regna in. hur jag  skall utforma det så att det går att stänga och öppna är idag en gåta.

ang: sfäriska lösningar så har jag sett någon stans på nätet  (skall leta) "bollar" som till mesta dels bestod utav 5 kantiga sidor (några fyrkantiga). Bollarna var tänkta som något form av nödboende till katastrof områden.

bollarna är inte helt runda vilket borde underlätta insättande utav ventilations pukor.

Bovanägare

• Gäst
SV: Bygga växthus
« Svar #10 skrivet: 17 jul-08 kl 13:15 »
Apropå att bygga växthus, jag har en ide om att bygga växthus av plasttakskivor.Jag tänkte bygga en trästomme sen spika på liggande plastskivor på väggarna och sen spika på plast på taket som man gör på en altan. Vad tror ni byggnadskunniga om det? Skapelsen ska stå på en gjuten grund. Tips mottages tacksamt!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jul-08 kl 13:42 »
Apropå att bygga växthus, jag har en ide om att bygga växthus av plasttakskivor.Jag tänkte bygga en trästomme sen spika på liggande plastskivor på väggarna och sen spika på plast på taket som man gör på en altan. Vad tror ni byggnadskunniga om det? Skapelsen ska stå på en gjuten grund. Tips mottages tacksamt!

Det lär gå utmärkt. Jag hade själv tänkt göra så men använde plastfolie istället på grund av det lägre priset.

Vårt hus står på betongplintar. De kom att utgöra nästan hälften av materialkostnaden och hade troligen kunnat ersättas med träkubbar.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 17 jul-08 kl 14:26 »
Lutningen ska vara åt söder för att få in så mycket ljus som möjligt. Rutan/plasten ska vara lätt att kroka loss om du har gångjärn. Ofta behövs det inte utan du kan lägga små distansklossar för att justera temperaturen.

ES

Bovanägare

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jul-08 kl 18:13 »
Det lär gå utmärkt. Jag hade själv tänkt göra så men använde plastfolie istället på grund av det lägre priset.

Vårt hus står på betongplintar. De kom att utgöra nästan hälften av materialkostnaden och hade troligen kunnat ersättas med träkubbar.

Hej Ulric!
Jag förstår att plastfolie är billigare än plasttak, men hur är det i det långa loppet håller inte plasttaket lite bättre?
Och det där med träkubbar ska de då vara nedgrävda en bit i backen eller står det lösa uppepå?
Är era betongplintar nedgrävda?

Lutningen ska vara åt söder för att få in så mycket ljus som möjligt. Rutan/plasten ska vara lätt att kroka loss om du har gångjärn. Ofta behövs det inte utan du kan lägga små distansklossar för att justera temperaturen.

ES

Tack för tipset!

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #14 skrivet: 17 jul-08 kl 18:56 »
Jag förstår att plastfolie är billigare än plasttak, men hur är det i det långa loppet håller inte plasttaket lite bättre?

Jag har byggt ett litet växthus av plastfolie och hela huset är demontabel. 20 skruv och 8 bulter. Allt står på en tjock och tung spånskiva (25 mm. vattenfast  ??? ). I hösten plocker jag isär huset och lägger alla delar på lagårdsbotten.
Billigt och funkar jättebra!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 jul-08 kl 19:22 »
Hej Ulric!
Och det där med träkubbar ska de då vara nedgrävda en bit i backen eller står det lösa uppepå?
Är era betongplintar nedgrävda?

Vårt hus byggde jag i våras, så hur det står sig i längden återstår att se. Vitis byggde ett liknande som överlevt sin första vinter. Prisskillnaden är enorm, varför det kanske inte gör så mycket att man får räkna med begränsad livslängd.

Plintarna är nergrävda, vilket är nödvändigt om inte huset skall blåsa bort när det friskar i. De hade som sagt kunnat ersättas av kubbar som då också skulle ha grävts ner. Livslängden lär i alla fall bli mycket längre än för plasten.

Materialkostnaden var ca 1400 kronor för 42 m2. Då har jag räknat med att trästommen av hemsågat virke var gratis, vilket är lite glädjekalkyl. Billigt blev det i alla fall.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 jul-08 kl 19:38 »
Vad använde du för plast? Riktig väder och uvbeständig plast till växthus har jag för mig är hutlöst dyr.
Är huset fristående? Har det tak med riktiga takåsar eller är det ett platt snetak?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 jul-08 kl 19:57 »
Vad använde du för plast? Riktig väder och uvbeständig plast till växthus har jag för mig är hutlöst dyr.
Är huset fristående? Har det tak med riktiga takåsar eller är det ett platt snetak?

Det som Byggmax kallar "åldersbeständig plast", egentligen avsedd som ångspärr i isolerade väggar o dyl. 329 kronor för en rulle om 25 meter.

Lite bilder på olika skeden av bygget finns här:

http://gullringe.se/cgi-bin/bilder?d=&f=Vaxthus

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 jul-08 kl 21:17 »
Ett växthus kan man väl bygga av återvunnit material. Här runtomkring finns mängder av nedlagda handelsträdgårdar, husen står och förfaller, tror nog att lite hjälp med bortforsling skulle uppskattas, även om man bara tar lite. I och för sig ganska stora hus, de som står tomma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser