Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  luft i hydroforen??  (läst 42760 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: luft i hydroforen??
« Svar #20 skrivet: 13 nov-12 kl 13:53 »
jag har nog bara möjligheten att trycka i luft från botten då jag bara kommer åt "nippeln" i toppen kan inte sätta på något där (för när taket)

så det funkar att tömma hela hydroforen och sedan starta pumpen igen...??

Ja, visst funkar det.. Bara du har ett avlopp som kan ta emot vattnet, och sen som sagt tycker ju jag att det är bra om det i så fall är ett hyfsat rent vatten om du ska tillämpa den metoden.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 13 nov-12 kl 21:32 »
Vattnet rinner ut i skog och mark... Vad menar du med rent vatten? Jag har inga filter djupborradbrun

Existens!

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 nov-12 kl 19:14 »
Rent vatten är ju ett vatten som inte ger en massa rost. Här har vi djupborrade brunnar som har så rostigt vatten så det lägger sig ett lager rost direkt i botten på hydroforen, därför är jag glad om jag kan fylla på luft utan att rubba nåt liksom... Sen får man väl nångång emellanåt göra ren hela en, men inte så ofta som luften behöver i.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 03 dec-12 kl 14:26 »
Vet knappt något om hydroforer, stötte på grejen för första gången för några månader sedan, och nu råkar det sitta en sådan anonym klump i mitt nyinköpta torp. Jag försöker förstå hur det hela fungerar. (Och just nu tänker jag inte så klart, för jag misstänker att vattnet har frusit nu när smällkalla vintern slog till, och huvudet mitt är trött och oroligt.)

Min anläggning (tror jag): pump i brunn, över detta ett cement-"golv" i brunnen, genom vilket röret kommer upp under en hög isolerskivor, och en sladd går ner, antar till pumpen. Över detta ett brunnslock. Vattenledningen går sedan nergrävd, på vad jag tror och hoppas är frostfritt djup, och under huset under 2 isolerskivor om jag minns rätt. Sedan upp i huset, förhoppningsvis relativt isolerat (drogs in på 70-talet, sommarstuga, torpargrund). Genom golvet som jag misstänker är fullt av kalldrag och sedan upp genom innergolvet. En termometer jag lagt där påstod att det var -2 i morse. Sedan går rören upp till hydroforen, sedan vidare till varmvattenberedare och ut till kranar och allt vad det är. Det finns en start och en stopp-knapp till hydroforen, och något man kan ställa om från 0 till aut. Finns ingen mätsticka så man kan se mängd luft eller vatten. Finns en nippel uppepå. Det kom en gnutta vatten i morse innan det sinade, och hydroforens tryck gick ner till noll. Har ingen tryckluftsgrejemoj (vad använder ni?) att trycka i mer luft med.

Så, till temat:
Vad tycker en hydrofor om isproppar? Vad händer?
Om kranarna kräver vatten när man öppnar dem, och inget vatten kommer pga en propp, tappar hydrofonen trycket då? Eller vad händer?
Det kan ju hända att det inte har frusit i mitt fall (en kupévärmare i några timmar har inte hjälpt än) vad kan då ha orsakat vattenbristen?

Och så några låg-kunskapsfrågor angående hydroforer:
När ni tappar ur vatten, var och hur kommer luften in? Om man inte använder tryckluft.
Vad använder ni för tryckluftmojäng för att fylla på?
Hur kan man avgöra mängd luft/vatten om det inte syns någonstans?
Vad händer när man tömmer via tappkranar, eller via kranen under själva hydroforen? Blir det vakuum i den?

Som sagt, jag vet inget om hydroforer, någon som kan ge en snabb lektion?

Nu ska jag söka reda på någon snäll rörmokare som kan komma och vifta med sitt trollspö åt mig.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 dec-12 kl 16:01 »
Det låter som det har frusit innan hydroforen, troligen i golvet där inkommande rör kommer. ( och sånt tar evigheter att tina upp , värmen kommer ju inte åt röret )

Eftersom det kom lite vatten, och sen blev trycklöst i hydroforen, så misstänker jag att det är fruset innan den, så det inte fylls på med nytt vatten.  En ispropp mellan hydroforen och kranarna hade ju gjort att du inte får ut nåt vatten, men trycket hade bestått.

Det är ganska hopplöst att veta nivån utan mätrör, så man får helt enkelt tömma hela hydroforen och sen fylla upp och hoppas på det bästa.  När du tömmer så måste det vara öppet i nån kran eller nånstans, så det kommer in luft, annars blir det som sagt vacum och det tar evigheter att tömma den.

Puffpuff

• -
« Svar #25 skrivet: 03 dec-12 kl 16:28 »
Kitsune, visst låter det troligt att du fått en ispropp men du får ju samma fenomen om pumpen lägger av eller att reläet som styr pumpens på och avstängning strular.
Jag fick en ispropp i inkommande pem-rör i ett litet utrymme under huset för ett par år sen. Hade tur att det var en skarv nära där, öppnade skarven och provade sticka in en ståltråd, proppen satt bara ca 15 cm in och jag fick hålla på ganska länge med uppvärmda i hett vatten järnpinnar och peta...jo, det släppte till slut.

Existens!

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 dec-12 kl 16:33 »
Det retliga när man som Kitsune har pumpen i brunnen, är ju att det är hopplöst att veta om den funkar eller ej.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 04 dec-12 kl 10:16 »
Hade dit snälla rörmokare igår som körde bort isproppen med ånga. Så i mitt fall var det en ispropp, och nu har hydron tryck igen och vatten kommer i kranarna (dock har varmvattnet till köket frusit... tror rören går genom taket och sedan ned längs en yttervägg. Jobbigt.) Låter vattnet rinna nu tills jag kan få ner en värmeslinga i inröret.

Ok, så hydroforen tar in luften den vägen. Rörmokarna sade att de hade någon mätsticka man kanske kunde låna, samt att de kunde komma och fylla på luft om det behövdes. Låter lite dyrt att tillkalla dem, men kanske billigare än att köpa egen tryckluftitryckare? Fast det billigaste är väl att bara tömma och sedan starta om.

Bra tips med järnpinnarna, evighetsjobb men det funkade för dig i alla fall.

Ja, pumpen är en osynlig faktor. Det har säkert sina fördelar att ha den så oåtkomligt, kommer inte på några just nu, dock.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #28 skrivet: 04 dec-12 kl 11:16 »
En kompressor till luft köper du på Jula eller Biltema för under tusen kr. Så den sparar du snart in. Dessutom kan du ju ha den till andra däck och vad det nu är man vill ha luft till.

Markus

• -
« Svar #29 skrivet: 06 dec-12 kl 22:33 »
Bästa är att tömma hydrofon och även göra rent. Har man egen brunn så kommer det ofta sand med och lägger sig i botten i hydrofon. Sand sliter onödigt mycket på hushållsmaskinerna.

Existens!

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 dec-12 kl 00:32 »
Får du med sand i vattnet så sitter slangen för lågt.  Och det lär vara pumpen som tycker sämst om det.  Att sätta dit en nippel för att fylla luft är aldrig fel. Det kan ju ofta vara bara luft som behövs utan att man ska göra rent varenda gång.

(Justerat ämnesraden då detta blivit raderat /eka)
« Senast ändrad: 10 dec-12 kl 22:40 av eka »

Kitsune

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 08 jan-13 kl 11:39 »
Klurar över min hydrofor igen. När rörmokarna var här i december sa de att trycket var bra, alltså andelen luft/vatten. Men nu undrar jag om det hunnit bli sämre redan. Vad är normalt? Hur mycket vatten bör man kunna tappa ur en kran innan pumpen slår på? Som det är nu hinner jag nog bara ett vattenglas eller två. Dessutom kan det dröja en lång stund efter det att jag hällt upp ett glas, flera minuter, en kvart, halvtimme, innan pumpen slår igång och pumpar upp trycket igen. Som om det sprungit läck någonstans. Men när jag tittar på tryckmätarnålen så rör den sig inte (vilket den väl borde göra om det läckte). Är det normalt att det kan dröja så länge innan hydroforen kommer på att oj, jag behöver nog lite mer vatten nu?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 08 jan-13 kl 11:49 »
Nej det låter inte normalt.

Har du kollat tryckströmbrytaren för pumpen, alltså när pumpen ska starta och sluta det brukar vara start vid 2 och stopp vid 4 kilos tryck.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 08 jan-13 kl 12:05 »
Jo, men det stämmer nog, den ska slå på kring 2 och av vid 4, eller 4,5. Jag får kolla när jag kommer hem om den verkligen gör det fortfarande. Men det tror jag den gör.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #34 skrivet: 08 jan-13 kl 12:06 »
Det låter som du har skit i röret upp till membranet i tryckströmbrytaren eller nåt annat fel där,
alternativt manometern full av skit, rör den sej nån gång?
"Kärleken är livets bäste vän"

Kitsune

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 08 jan-13 kl 12:11 »
Ja, nålen rör sig "som den ska" (tror jag). Men jag vet inte hur den rör sig de gångern pumpen slår igång så långt efteråt. Om kanske det där glaset vatten tog ner trycket till där det nästan nästan slår igång, och sedan tappar den långsamt trycket lite till under den där kvarten och då går pumpen igång.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #36 skrivet: 08 jan-13 kl 13:31 »
Det lättaste är om du har en kran i samma rum som pumpen, eller drar dit en slang med kran i ändan. Då kan du om ingen annan tar vatten samtidigt, tappa vatten medan du kontrollerar mängden vatten från stopp till start, start och stopptryck om tryckströmbrytaren verkar seg m.m. Öppna stäng etc. och se i lugn och ro.
"Kärleken är livets bäste vän"

Kitsune

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 14 jan-13 kl 13:22 »
Bra idé med slang, undrar om det finns någon sådan i någon vrå i uthuset. Det ger ju ganska osäkra resultat när man springer fram och tillbaka mellan kranen och hydron.

Har stått och kikat på den en del nu, mätaren. Och när det var högt tryck i den sjönk den extremt sakta från 4,2 till 4,1 och hjälp, då är det en läcka tänkte jag. Men när det var lägre tryck, kring 3, så steg den sakta till ca 3,2. Och låg sedan still där (så länge som jag orkade stå kvar och kika iaf). Och även andra gånger däremellan har nålen legat helt still (alltså då ingen spolat i någon kran). Så då verkar det ju inte vara någon läcka.

Jag funderar om kanske det är varmvattenberedaren som ber om lite mer vatten ibland. Kan det vara så? Det finns inget expansionskärl eller rör på taket där vatten kan rinna ut om det blivit för mycket. Men varmt vatten tar ju större plats än kallt, å andra sidan kan den ju inte be om mer vatten än vad som får plats när vattnet blivit varmt... Hmm....

Existens!

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 jan-13 kl 14:11 »
Jag har nog aldrig stött på en varmvattenberedare som ber om mer vatten, om inte nån tappar ut nåt, nej.. :)

Har du utedass eller torrtoa, så kan du sluta läsa här:  :)

Att trycket sjunker till synes omotiverat kan ju vara en toalett som fylls upp.
Toaletter kan för övrigt också stå och läcka, och då tar dom ju vatten då och då. Det ser du på om tanken på toaletten är full med kondens på utsidan, då tyder det på att den hela tiden tar in iskallt vatten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #39 skrivet: 14 jan-13 kl 22:11 »
Toaletter kan för övrigt också stå och läcka, och då tar dom ju vatten då och då. Det ser du på om tanken på toaletten är full med kondens på utsidan, då tyder det på att den hela tiden tar in iskallt vatten.

Det fungerar bra under det varma halvåret, men nu på vintern är luftfuktigheten så låg inomhus att det knappast blir kondens på en iskall toalettstol.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser