Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärvande mässingskran.  (läst 1932 gånger)

RåBjarK

• Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
Kärvande mässingskran.
« skrivet: 10 nov-12 kl 15:23 »
Mässingskranen har kärvat fast på en varmvattentank jag hittat.

Något smart råd hur man lossar den?

Själva handgreppet är litet och har en hylsa av trä så jag är rädd att spräcka trät med en hävstång t.ex. skiftnyckel, och vill inte skada mässingen med t.ex. polygrip. 
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Kärvande mässingskran.
« Svar #1 skrivet: 10 nov-12 kl 20:12 »
Är det en s k kikkran som man vrider 1/4 varv för att öppna respektive stänga? Då sitter det förmodligen en mutter mitt emot handtaget, eventuellt låst med en saxpinne eller något sånt. Lossa den, skruva ut den så att muttern skyddar de yttersta gängvarven och knacka försiktigt på den för att se om du får kiken (den vridbara delen) att krypa ut åt andra hållet.

Om det inte ser ut som jag beskriver, kan du lägga upp en bild på kranen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser