Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakthjälp!  (läst 3243 gånger)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
Slakthjälp!
« skrivet: 09 nov-12 kl 16:14 »
Vi behöver slakthjälp! Efter att två olika slaktare dragit sig ur i sista stund vet vi nu inte riktigt vart vi ska vända oss. Finns det någon här som kan tänka sig att komma och slakta tre lamm och ett får? Vi bor utanför Lessebo i Småland och vi behöver hjälp med slakt och urtagning. Ett av lammen och fåret måste flås varsamt då vi ska skicka skinnen för beredning men de andra två är det inte lika noga med. Hänga får de göra på logen och styckning har vi fått hjälp med, så det är alltså bara slakten vi inte fixar själva. Självklart ingår kaffe och lite ersättning, kanske en femhundralapp vore rimligt. Finns det någon som kan hjälpa oss?

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slakthjälp!
« Svar #1 skrivet: 11 nov-12 kl 23:34 »
Ni har inget slakteri i närheten som ni kan köra dem till och sen ta hem slaktkropparna ifall ni vill stycka själva? Fast då kostar det några fler femhundringar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Slakthjälp!
« Svar #2 skrivet: 12 nov-12 kl 02:50 »
ca 650 kr/st styckat med saltat återtaget skinn betalade jag på slakteri, ganska små djur.

Då ingår ju också en veterinär kontroll så man kan sälja sitt kött vidare lagligt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Slakthjälp!
« Svar #3 skrivet: 13 nov-12 kl 12:40 »
ca 650 kr/st styckat med saltat återtaget skinn betalade jag på slakteri, ganska små djur.

Då ingår ju också en veterinär kontroll så man kan sälja sitt kött vidare lagligt.

Vad säljer du köttet för då om du ska få det att gå ihop, eller helst med en liten vinst?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Slakthjälp!
« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 06:14 »
Vad säljer du köttet för då om du ska få det att gå ihop, eller helst med en liten vinst?

Jag räknade inte in skinnen i mitt köttpris för det kommer jag ju få in pengar på efter beredning.

Vårt snitt pris för köttet blev 50 kr/kg (mycket små allmogedjur) och jag sålde för 80 kr/kg, hade jag haft större djur hade jag fått en större marginal.

Jag räknar inte in det djuren kostar som naturvårdare mm och hobby,  men själva slakten går plus 294 kr /djur i snitt och förhoppningsvis skinnen också gå plus

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Slakthjälp!
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 11:08 »
ca 650 kr/st styckat med saltat återtaget skinn betalade jag på slakteri, ganska små djur.

Då ingår ju också en veterinär kontroll så man kan sälja sitt kött vidare lagligt.

Vi betalar ca 350 kr/st för slakt och styckning på slakteri, man kan kanske få skinnet  hem igen, det har inte varit aktuellt för oss eftersom vi har köttraser.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Slakthjälp!
« Svar #6 skrivet: 15 nov-12 kl 07:54 »
Det låter billigt. Vilket slakteri är det (namn och plats)? Mitt närmsta slakteri (Basunda) tar 400kr/st bara för slakten. Sedan kostar det 22 kr/kg slaktvikt att få det styckat/malt/plastat. 50 kr/st för saltning av skinn. Så ett lamm med slaktvikt 20 kg kostar då 890 kr med återtag på allt. Hutlöst.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Slakthjälp!
« Svar #7 skrivet: 22 nov-12 kl 19:11 »
Dit vi skickade togs det jävligt bra betalt också, slakt 300, styckning 350, låda 20, saltning av skinn 50. Sen tillkommer skinnberedning och frakt. Och här var vi tvugna att sälja för 65kr/ kg, känns inte som att det är värt att hålla på.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Slakthjälp!
« Svar #8 skrivet: 23 nov-12 kl 11:10 »
Dit vi skickade togs det jävligt bra betalt också, slakt 300, styckning 350, låda 20, saltning av skinn 50. Sen tillkommer skinnberedning och frakt. Och här var vi tvugna att sälja för 65kr/ kg, känns inte som att det är värt att hålla på.

Jag säljer för 80 kr/kg och känner att det är värt att hålla på, var hittar du för kött i butik för 65 kr/kg? Mina få kunder tycker dom får jätte bra kött jättebilligt, jag skulle säkert kunna sälja dyrare men för att köpa av mig så måste dom hämta samma dag som jag hämtar på slakteriet och jag säljer bara till vänner. Själv äter jag "gratis"  ::) eller mitt kött kostar övriga omkostnader  ;)

Kostnaden för skinn och salt ska gå på skinnpriset, jag har sparat tre skinn hemma som jag ska försöka bereda själv för att jämföra hur resultatet blir.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Slakthjälp!
« Svar #9 skrivet: 29 nov-12 kl 16:13 »
Folk vill inte betala mer än 65 spänn/ kg, det är någon här där vi bor som säljer svartslaktat kött till lågpris :(. Och det går det ju inte att konkurrera med tyvärr. Gör ett försök till nästa år, och letar efter ett slakteri som inte ska ha så förbannat mycke betalt. Notan gick på 11500kr för 12 lamm som gav 160 kg kött, det blev 70kr kilot. Får se om det går att sälja några skinn så kanske det går jämt upp iallafall.

Halte

  • Gäst
SV: Slakthjälp!
« Svar #10 skrivet: 29 nov-12 kl 16:16 »
Har du provat att sälja via typ Blocket? Kilopriserna där brukar ju ligga ganska högt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser