Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egenproducerade biodiesel eller etanol i Västernorrland?  (läst 2419 gånger)

Polski

• -
Tjena,

Vad tycker forumets expertis om alternativen att producera egen biodiesel eller egen etanol? Bakgrunden är att jag funderar på att köpa mig en fastighet med någon hektar mark i växtzon 5 i Norrland. Målet är att lära sig mer om att bruka jorden och att ha möjligheten att bli egen, antingen av nödvändighet eller eget val. Transport är en viktig puck känner jag om man ska flytta ut på landet, transport underlättas om man har bränsle tillgängligt och därför vill jag ha så mycket åsikter och fakta som det bara går. På forumet huserar bra kompetens på att faktiskt räkna har jag sett också, all input uppskattas!

Biodiesel, raps/rybs verkar inte vara en optimal gröda. Risk för sjukdomar och skadedjur gör att man bara kan odla var sjätte år. Processen att pressa oljan, kanske är så lätt det låter, kan jag inget om men att tillverka biodiesel verkar inte jättesvårt. Det jag läst verkar peka på att EROEI inte är jättebra. Utrustning som krävs är maskiner för utrustning för odlingen, press och möjligheter att rena och processa dieseln. Vilken oljeväxt är mest lämpad för Västernorrland/växtzon 5?

Etanol, potatis t ex verkar kunna producera en bra mängd stärkelse per hektar. Bra med stärkelse borde kunna ge bra med alkohol som kan driva bilen framåt. Potatis har jag åtminstone en anknytning till då man kan äta knölarna och spriten kan man ju alltid dricka... Maskiner underlättar även här odlingen, sedan behöver man rätt stora kärl för att jäsa och en rätt fin storlek på brännaren. Oklart vad för tillstånd man kommer behöver för att producera sprit/etanol. Energiåtgången för bränning borde inte vara så blodig om man har tillgång till skog, mer manuell handpåläggning iofs.

Tankar? Professor Aleklett tror på en framtida ransonering av dieseln, borde man kanske satsa på bägge? För att kunna driva sin maskinpark?

torbjorn

• Medelpad
SV: Egenproducerade biodiesel eller etanol i Västernorrland?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-12 kl 08:26 »
Jag har inga specifika siffror, men det krävs mycket areal för att odla oljeväxter och få fram något som kan ersätta dieselbränsle. Jag hörde en uppgift på ett seminarium för ca 10 år sedan, att om man skulle odla oljeväxter för bränsleproduktion på all mark där sådana överhuvudtaget kan odlas i Sverige, så skulle det bara räcka för att täcka ungefär 4 % av Sveriges dåvarande dieselförbrukning.

Småskalig etanolproduktion blir inte särskilt energieffektiv, det krävs stora anläggningar där man har möjlighet att återvinna värme från kondensationen för att det ska bli intressant.

Vill man producera eget motorbränsle i liten skala så föreslår jag istället att man utgår från ved och producerar gengas och/eller tjära. Tjäran kan man destillera och få fram en fraktion som fungerar som dieselbränsle, och kolet som är biprodukt från tjärbränningen kan man få relativt bra betalt för.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 nov-12 kl 11:27 »
Några spontana tankar.

Att odla raps i Norrland, är det verkligen en bra ide?

Att få tillstånd att producera några tusen liter etanol för eget bruk lär inte vara så lätt. Dessutom blir det en avancerad och dyr anläggning, det är ju inte bara alkoholtillståndet som ska till utan anläggningen ska vara godkänd ur säkerhetssynpunkt också.

Att återvinna värmen för att ex.vis värma sitt eget hus är inga större problem. En kontinuerlig effekt på i storleksordningen 5-10kW och ett kylvatten på kring 70 grader borde vara lagom för att värma ett normalt hus. Man får bara hitta på ett sätt att få en jämn och kontinuerlig effekt, kanske en flispanna kan fixa det?

Polski

• -
« Svar #3 skrivet: 08 nov-12 kl 18:53 »
Tack för svar!

Raps som jag skrev verkar inte vara optimalt, jag funderar på om det fanns någon annan gröda kan ge tillräckligt med olja på den kortare säsong som växtszon 5 ger?

Tillståndsprocessen angående etanol vore säkert väldigt intressant att sätta sig in i men jag är ute efter en lösning som fungerar men kanske inte nödvändigtvis behöver vara laglig. Inga minderåriga ska fyllas med sprit, bara bilen. Att bränna säkert vore väldigt bra.

Att bränna på vintern och leda värmen till någon form av acc-tank som skulle värmas ändå låter intressant. Jag är i stadiet att jag vill ha så mycket information som det bara går och gärna stöta på patrull för att lära mig så mycket som möjligt. Har någon egna erfarenheter av att bränna etanol hemma men hellre vill ta dem via PM förstår jag det :)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 nov-12 kl 10:13 »
Här finns lite grundläggande teori på svenska och en massa länkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
chpe21, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser