Tjena,
Vad tycker forumets expertis om alternativen att producera egen biodiesel eller egen etanol? Bakgrunden är att jag funderar på att köpa mig en fastighet med någon hektar mark i växtzon 5 i Norrland. Målet är att lära sig mer om att bruka jorden och att ha möjligheten att bli egen, antingen av nödvändighet eller eget val. Transport är en viktig puck känner jag om man ska flytta ut på landet, transport underlättas om man har bränsle tillgängligt och därför vill jag ha så mycket åsikter och fakta som det bara går. På forumet huserar bra kompetens på att faktiskt räkna har jag sett också, all input uppskattas!
Biodiesel, raps/rybs verkar inte vara en optimal gröda. Risk för sjukdomar och skadedjur gör att man bara kan odla var sjätte år. Processen att pressa oljan, kanske är så lätt det låter, kan jag inget om men att tillverka biodiesel verkar inte jättesvårt. Det jag läst verkar peka på att EROEI inte är jättebra. Utrustning som krävs är maskiner för utrustning för odlingen, press och möjligheter att rena och processa dieseln. Vilken oljeväxt är mest lämpad för Västernorrland/växtzon 5?
Etanol, potatis t ex verkar kunna producera en bra mängd stärkelse per hektar. Bra med stärkelse borde kunna ge bra med alkohol som kan driva bilen framåt. Potatis har jag åtminstone en anknytning till då man kan äta knölarna och spriten kan man ju alltid dricka... Maskiner underlättar även här odlingen, sedan behöver man rätt stora kärl för att jäsa och en rätt fin storlek på brännaren. Oklart vad för tillstånd man kommer behöver för att producera sprit/etanol. Energiåtgången för bränning borde inte vara så blodig om man har tillgång till skog, mer manuell handpåläggning iofs.
Tankar? Professor Aleklett tror på en framtida ransonering av dieseln, borde man kanske satsa på bägge? För att kunna driva sin maskinpark?