Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvfoder från granngården till höns?  (läst 8880 gånger)

LasseDalom

• -
SV: Duvfoder från granngården till höns?
« Svar #20 skrivet: 21 nov-12 kl 14:58 »
Det går säkert jättebra att ge duvkäket till hönsen!

Smajsan

• -
« Svar #21 skrivet: 21 nov-12 kl 15:03 »

Ja det gör det verkligen  :D Jag har gett det till mina höns och malt till kycklingar,och de mår så bra så bra.Jag kan inte fatta varför det skulle vara fel att ge dom det fodret  ???
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 21 nov-12 kl 15:03 »
Japp man bara häller det i foderautomaten ;)

Men man ska vara medveten om att Det är inte ett godkänt foder
till höns som du tänker ge bort eller sälja ägg eller kött från.
« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 15:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 21 nov-12 kl 15:06 »
Ja det gör det verkligen  :D Jag har gett det till mina höns och malt till kycklingar,och de mår så bra så bra.Jag kan inte fatta varför det skulle vara fel att ge dom det fodret  ???

Det har redan förklarats tidigare i den här tråden av Azoo-Lina:

Jag vill bara göra er som köper duvfoder och framförallt sådant som är importerat och tillverkat utomlands uppmärksamma på risken med salmonella.

Svenskt hönsfoder (och annat foder till livsmedelsproducerande djur) är värmebehandlat för att inte kunna sprida salmonella. Men det är oftast inte tex fågelfröblandningar och solrosfrö. Problemen med salmonella i fröer/spannmål  odlade utomlands är väldigt mycket större än fröer/spannmål odlade i Sverige.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 21 nov-12 kl 15:12 »
Ja det såg jag.Men vad skulle vara faran undrar jag? menar ni att salmonellan kommer ut i äggen?Det kanske inte är bra isåfall,men kyckling äter man ju inte rå iallafall.
Men om jag köper ärtor och majs dirrekt från en bonde,är det lika stor risk då? och är allt foder värmebehandlat?Havre,korn?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 21 nov-12 kl 15:29 »
Ja det såg jag.Men vad skulle vara faran undrar jag? menar ni att salmonellan kommer ut i äggen?
Det kanske inte är bra isåfall,men kyckling äter man ju inte rå iallafall.

Faran är att hönsen blir smittade med salmonella, vilket hamnar i ägg och kött.
(75 grader dödar salmonella).
Men det ju inte bara kokta ägg vi  har i köket, pannkaksmet och sockerkaksmet finns t.ex också där.  Hur många har inte barn som slickar sockerkakssmet?
« Senast ändrad: 24 nov-12 kl 11:26 av Grimla »

Smajsan

• -
« Svar #26 skrivet: 21 nov-12 kl 15:42 »
 Ja det förstår jag.Men till nästa fråga:Är allt foder värmebehandlat? Tex säd?Eller är det bara pelletsen?
Och om jag nu köper ärtor och majs och säd dirr. från bonden hur är det då med salmonellan?

Jag kan ju iofs. själv värme behandla mitt duv foder.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 22 nov-12 kl 07:14 »
Ja det förstår jag.Men till nästa fråga:Är allt foder värmebehandlat? Tex säd?Eller är det bara pelletsen?
Och om jag nu köper ärtor och majs och säd dirr. från bonden hur är det då med salmonellan?

Jag kan ju iofs. själv värme behandla mitt duv foder.
Allt foder du köper till livsmedelsproducerande djur är värmebehandlat tex fodervete. Om du köper spannmål och säd från bonden i Sverige eller producerar det på egen gård är det OK då vi har väldigt lite problem med Salmonella i Sverige.

Problemet är ett helt annat utomlands. I Danmark är tex 30% av alla kycklingar salmonellasmittade. Salmonella smittad gödsel sprids på åkrarna och sedan växer det salmonella smittadade grödor....

Hela fröblandningar till vildfåglar och duvor tex innehåller ofta en stor mängd fröer som inte har odlats i Sverige. Däri ligger risken. Kan du få tag i ett icke värmebehandlat duvfoder där samtliga frösorter är svenskodlade eller värmebehandlade innan dom hamnar i fröblandningen så är det OK.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #28 skrivet: 22 nov-12 kl 12:28 »
Tack för ditt svar Azoo-Lina!
Men nu när de har ätit detta Duvfoder så länge,Så har väll alla mina hönor salmonella.Det var ju inget roligt  :( Och det kommer jag nu att få dras med för alltid.
Hur kan jag kolla sånt?Föst ska jag kolla var Duvfodret kommer ifrån,jag vet att det är Durra i och det odlas väll inte här.
Inget kul alls.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 22 nov-12 kl 13:49 »
Tack för ditt svar Azoo-Lina!
Men nu när de har ätit detta Duvfoder så länge,Så har väll alla mina hönor salmonella.Det var ju inget roligt  :( Och det kommer jag nu att få dras med för alltid.
Hur kan jag kolla sånt?Föst ska jag kolla var Duvfodret kommer ifrån,jag vet att det är Durra i och det odlas väll inte här.
Inget kul alls.
Det är inte säkert att dina har salmonella bara för att dom ätit duvfoder länge. Bara för att det finns en risk innebär det ju inte att man per automatik drabbas.

Var och en gör ju en egen riskbedömning och egna val. Men vi svenskar är så bortskämda med lågt smittryck när det gäller salmonella och djurhållning att vi tar vissa saker för givet...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #30 skrivet: 23 nov-12 kl 09:44 »
Det jag tycker är lite märkligt är att det inte står någon information på förpackning eller hemsida om att det inte är godkänt för livsmedelsproducerande djur. Det känns som det vore helt självklart att presentera den informationen även om det är ett foder till duva. Tom björktrast var en uppskattad matfågel för ett par generationer sedan....
Som man skördar får man skafferi

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Duvfoder
« Svar #31 skrivet: 24 nov-12 kl 11:21 »
Det jag tycker är lite märkligt är att det inte står någon information på förpackning eller hemsida om att det inte är godkänt för livsmedelsproducerande djur. Det känns som det vore helt självklart att presentera den informationen även om det är ett foder till duva.

Det som gäller är faktiskt lite tvärtom.
Som ägare till livsmedelsproducerande djur är man skyldig att veta vad som gäller, och ansvarar för vad man matar djuren med.
(regleras i foderföretagar och primärproducent EUreglerna m.m)

johe71

« Svar #32 skrivet: 24 nov-12 kl 12:45 »
Om du köper spannmål och säd från bonden i Sverige eller producerar det på egen gård är det OK då vi har väldigt lite problem med Salmonella i Sverige.

under förutsättning att bonden anmält till jordbruksverket att hen tänker göra det

ur SJVFS 2010:75, Statens jordbruksverks föreskrifter  och  allmänna råd om foder
5 § Innan foderföretagaren släpper ut foderråvaror på  marknaden i form av icke
värmebehandlad spannmål till fjäderfäbesättningar ska företagaren anmäla detta till
Jordbruksverket.

(vet inte hur hård kontrollen är eller vad straffet blir, men det skulle ju vara trist om bonden fick böter, blev av med sitt eu-stöd eller något annat straff om det skulle råka bli en kontroll...)

Smajsan

• -
SV: Duvfoder
« Svar #33 skrivet: 24 nov-12 kl 14:19 »
Det som gäller är faktiskt lite tvärtom.
Som ägare till livsmedelsproducerande djur är man skyldig att veta vad som gäller, och ansvarar för vad man matar djuren med.
(regleras i foderföretagar och primärproducent EUreglerna m.m)

Ja som du beskriver det så är jag väll inte ens kapabel att ta hand om en daggmask.Jag tror att de flesta som inte vet om detta,gör det dom gör i god tro att de gör allt ok,inklusive mig också.
Jag gör allt jag kan för mina djur men nu känns det som att det är skit samma faktiskt...jag blir ledsen av det här,när jag har trott att jag har bra hand om mina höns,så har jag tvärtom inte tagit mitt ansvar och kollat upp det där med fodret.
Nu orkar jag inte gråta så fort jag tänker på detta så jag vet faktiskt inte ens om jag ska ha kvar mina höns och vaktlar.Skit vad deprimerande......

Smajsan

• -
« Svar #34 skrivet: 24 nov-12 kl 14:29 »
Och jag vet inte om jag orkar vara kvar här heller.Men det är ju mitt eget val,det vet jag så det behöver ingen tala om för mig heller.Jag har varit så glad för det här forumet som jag kan ha och dela mitt stora intresse med andra som har det samma.Jag ska fundera,vilket som känns bäst.Jag känner mig iallafall usel.

johan svensson

« Svar #35 skrivet: 24 nov-12 kl 14:43 »
under förutsättning att bonden anmält till jordbruksverket att hen tänker göra det

ur SJVFS 2010:75, Statens jordbruksverks föreskrifter  och  allmänna råd om foder
5 § Innan foderföretagaren släpper ut foderråvaror på  marknaden i form av icke
värmebehandlad spannmål till fjäderfäbesättningar ska företagaren anmäla detta till
Jordbruksverket.

(vet inte hur hård kontrollen är eller vad straffet blir, men det skulle ju vara trist om bonden fick böter, blev av med sitt eu-stöd eller något annat straff om det skulle råka bli en kontroll...)
Herregud vad jävla jobbigt med alla jävla paragrafryttare på detta forum,kanske lite överdrivet,ELLER?.
Alla med djur gör sitt bästa även om man inte läst varenda jävla paragraf,så kan det funka bra ändå.

FM

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 24 nov-12 kl 14:49 »
Och jag vet inte om jag orkar vara kvar här heller.Men det är ju mitt eget val,det vet jag så det behöver ingen tala om för mig heller.Jag har varit så glad för det här forumet som jag kan ha och dela mitt stora intresse med andra som har det samma.Jag ska fundera,vilket som känns bäst.Jag känner mig iallafall usel.

Varför ska du känna dig usel? Många är vi som gör saker i god tro och sedan får man lära sig att det var "fel"...  Regler/reglering är inte alltid lätt att ha koll på. Jag tror inte grimla menar att du misskött dina djur utan hon mer påpekar att vi som djurägare får sätta in oss i reglerna då "överheten inte skickar ut infon till oss".
Regler är inte alltid = god djurhållning.

Som djurägare gör man fel ingen är perfekt.

Smajsan dina djur har vell inte lidigt av vad dom fått att äta? Dock finns en liten risk att det dom fått att äta kan ge upphov till läskigare saker. Så du är nog ingen dålig djurägare ;)

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 24 nov-12 kl 20:51 »
Hupp hupp hupp, inte ska du väl ta så illa vid dig att du funderar på att sluta med höns och lämna alternativ :o

Så illa ställt är det väl inte. Jag vill inte peka finger och lägga mig i hur du eller andra fodrar era djur. Att påtala riskerna med vissa foder handlar mer om att upplysa så att man blir medveten och själv kan göra ett aktivt val utifrån sin egen situation.

Samma sak gäller väl alla regler om djurhållning. Bra att känna till vad som gäller, vissa saker är självklara att följa men tex minimi måtten för hönsluckor har jag  gladeligen brutit mot i alla år.

Ryck upp dig, se all denna information som en ny kunskap, ta ställning till om det behöver påverka din djurhållning över huvud taget och gläd dig sedan över att du har pigga och glada hönor som skänker dig massor med glädje  ;D

Smajsan

• -
« Svar #38 skrivet: 25 nov-12 kl 00:55 »
Tack Azoo-Lina! Du har rätt.Kändes bara hopplöst där ett tag.Och tack Fm!jag tar nu och rycker upp mig  :)
« Senast ändrad: 25 nov-12 kl 01:00 av Smajsan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 3 användare (1 dolda)
Aevitas, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser