Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel  (läst 6482 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Stängsel
« skrivet: 04 nov-12 kl 22:00 »
Har ettt stort dammområde som jag ska stängsla in. Först o främst ska det vara till mina gäss och ankor men det kommer även att betas av får och nöt. Har funderat över olika lösningar, alltifrån bara elstängsel med 5 trådar till fårnät med eltråd utanför men kan inte bestämma mig så jag behöver lite tips.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Nina W

• Värmland
SV: Stängsel
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 22:13 »
Elstængsel med fem trådar funkar sækert, eller den hæøgsta sortens elnæt. Elnæt håller ræv och grævling borta från fjæderfæna.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 04 nov-12 kl 22:21 »
Elnät fungerar väl inte på vintern?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 nov-12 kl 07:24 »
Till mina gäss och ankor använder jag galvat nätstängsel med ganska små maskor, tror de är ca 5*10 cm. Bräda i nederkanten, så att nätet hålls spänt, så att inte ankor och gäss kommer under, och så att det blir svårare för rovdjur att gräva sig under. Och så en eltråd på distans på utsidan, på ca 15-20 cm höjd. Ev ska jag komplettera med en eltråd överst också. Nätet är 110 cm högt, och jag ska ev komplettera med typ alloxnät ovanför det galvade nätet, om jag inte får rådjur och annat att stanna utanför. Då blir nätet totalt ca 2 m högt.

Jag odlar även fruktträd inne i inhägnaderna, dels tar djuren hand om fallfrukten, dels håller de gräset klippt, dels håller de efter skadeinsekterna. Massor av positiva synergieffekter. Jag skyddar träden med en nätring runt stammen, så att inte gässen (och ev harar/kaniner som trots nät och eltråd ev skulle ta sig in) skadar barken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 09:09 »
HJL 100-14-15     Ett nät framtaget för ank- och gässuppfödare som också används mycket för att stänga in mindre hundar.
+ en el tråd över , ev en tråd på distans på utsidan.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 nov-12 kl 09:13 »
HJL 100-14-15
??? Betyder, 100 cm högt, med maskstorlek 14*15 cm? Det är för stora maskor i så fall, enligt mig. Var hittar man det nätet förresten?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 05 nov-12 kl 09:27 »
Nätet är 100 cm högt ,14 horisontella trådar , 15 cm mellan ,   minsta maskorna på detta är 5,1 cm .
Du kan köpa det av mig ;) .
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 05 nov-12 kl 09:32 »
Nå, jag har precis köpt allt nät jag beräknar att jag behöver för de närmsta två åren, men om jag bygger ut mera sedan, så ska jag komma ihåg att kontakta dig för offert  ;). Kan priset konkurrera med Harald Nyborg?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #8 skrivet: 05 nov-12 kl 09:46 »
Jag är garanterat dyrare... men nätet har bättre kvalitet .
2,5 mm tråd överst och underst , övriga 1,9 mm.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 05 nov-12 kl 09:48 »
Galvat och med svetsade fasta maskor?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #10 skrivet: 05 nov-12 kl 09:59 »
Vridknut , är samma typ av nät som man har till skogshägn.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 05 nov-12 kl 10:13 »
Har provat skogsnät. Inte bra, maskorna töjs ut, både av gässen och av intresserade hundar/rävar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #12 skrivet: 05 nov-12 kl 10:18 »
Hur tjocka trådar var det i nätet då ?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 05 nov-12 kl 17:30 »
Hur tjocka trådar var det i nätet då ?
Kan ta och mäta. Fick sådant begagnat av grannen, typ 1,50 högt, med gradvis större maskor uppåt. Det var mycket svårt att klippa av översta och nedersta maskan med vanlig avbitartång, bultsaxen fick användas.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 05 nov-12 kl 20:48 »
Detta nätet som dom flesta andra bör spännas riktigt hårt , med traktor , bil , vinsch , spännband. 
Inte bara för hand..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 05 nov-12 kl 21:00 »
Nu är jag för småskalig för att ha sådana verktyg. Men stängslet är välspänt med hjälp av att en person haft en hammare i nätet och hängt med all kraft för att spänna, samtidigt som man böjt stolpen åt motsatt håll och en annan person spikat i märlorna. Lite har det släppt med åren, men det var riktigt välspänt när det var nyuppsatt. Trots det ger sig maskorna när man trycker på dem. Så jag väljer helst nät med svetsade maskor, som inte ger sig när en gås sträcker sig efter bete på utsidan eller när en hund försöker pressa sig in.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #16 skrivet: 05 nov-12 kl 21:35 »
Nu är jag för småskalig för att ha sådana verktyg. Men stängslet är välspänt med hjälp av att en person haft en hammare i nätet och hängt med all kraft för att spänna, samtidigt som man böjt stolpen åt motsatt håll och en annan person spikat i märlorna. Lite har det släppt med åren, men det var riktigt välspänt när det var nyuppsatt. Trots det ger sig maskorna när man trycker på dem. Så jag väljer helst nät med svetsade maskor, som inte ger sig när en gås sträcker sig efter bete på utsidan eller när en hund försöker pressa sig in.
spännband !!!  ganska så småskaligt ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 05 nov-12 kl 21:48 »
spännband !!!  ganska så småskaligt ;)
Jovisst, men man spänner lätt så att nätet får töjningar om man gör så. Spänner man för hand har man mer koll. Fingertoppskänsla  ;). Och jag är både stark och ganska tung, så jag spänner riktigt bra. Får väl fota lite handspänt nät vid tillfälle, är säker på att det blir tillräckligt spänt. Drog faktiskt sönder en stolpe sist jag spände, och det var en felfri stolpe utan några stora kvistar. Så hårdare är ju dumt att spänna, nätet sitter så dåligt i knäckta stolpar...

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #18 skrivet: 05 nov-12 kl 22:13 »
Detta nätet som dom flesta andra bör spännas riktigt hårt , med traktor , bil , vinsch , spännband. 
Inte bara för hand..

Hur stora bör hörnstolparna vara?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #19 skrivet: 06 nov-12 kl 08:02 »
Hur stora bör hörnstolparna vara?
10 cm eller grövre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser