Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel  (läst 6480 gånger)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Stängsel
« Svar #20 skrivet: 06 nov-12 kl 18:36 »
Jovisst, men man spänner lätt så att nätet får töjningar om man gör så. Spänner man för hand har man mer koll. Fingertoppskänsla  ;). Och jag är både stark och ganska tung, så jag spänner riktigt bra. Får väl fota lite handspänt nät vid tillfälle, är säker på att det blir tillräckligt spänt. Drog faktiskt sönder en stolpe sist jag spände, och det var en felfri stolpe utan några stora kvistar. Så hårdare är ju dumt att spänna, nätet sitter så dåligt i knäckta stolpar...
Man skruvar fast 2 plankor som man klämmer nätet mellan , i dom kopplar man det man ska dra med.
Försök spänna från hörn till hörn , stolparna mellan hörnorna är till för att hålla upp nätet inte spänna i..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 06 nov-12 kl 18:55 »
Man skruvar fast 2 plankor som man klämmer nätet mellan , i dom kopplar man det man ska dra med.
Försök spänna från hörn till hörn , stolparna mellan hörnorna är till för att hålla upp nätet inte spänna i..
Jo, jag vet hur man "ska" sätta ett stängsel. Nu gör jag stängsel till små grupper av gäss och ankor, som ska gå i rasrena grupper. Varje inhägnad är mellan några hundra kvadratmeter och typ tusen kvadratmeter, och på grund av växtlighet och att jag vill ha grindarna till inhägnaderna samlade ganska nära varandra, så har inhägnaderna ofta mer än fyra hörn, och är allmänt oregelbundna.

Alla har ju inte behov av samma typ av inhägnader, och då får man använda de metoder som passar för ändamålet. Men ska jag i framtiden hägna för får och hägna hagar på ett par hektar, så ska jag göra som du beskriver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Duvan66

• Natura non confunda est.
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 nov-12 kl 13:59 »
Jag har en kombination av 2 stängsel. Det första är ett fast lammstängsel där de nedre trådarna sitter tätare och hindrar både dina små gässlingar såväl som räven/grävlingen att ta sig igenom. Dessutom har jag ett 60 cm högt kycklingnät nedgrävt på utsidan som hindrar djur från att gräva sig in.

Till övriga betesområden kör jag med ett elektriskt nät 112 cm högt som med ett bra aggregat stoppar det mesta att komma in. Eftersom du vill ha annan boskap där så tror jag att lammstängslet med en eltråd uppe samt en nere på utsidan skulle vara tillräckligt.
För tillfälliga beten eller uppdelning av beten är elstängslet suveränt. Jag har gott om biytor där en fast stängsling skulle vara svår samt dyrt, så...
Toulouse, Frankisk Lantgås samt Amerikanska gula gäss. Sachsenankor.

challe:)

• Småland
« Svar #23 skrivet: 07 nov-12 kl 18:04 »
Klipparn: Hur mycket tar du för en sådan rulle nät?
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #24 skrivet: 09 nov-12 kl 12:34 »
Hur sätter man fårstängsel i en brant backe ???
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #25 skrivet: 09 nov-12 kl 15:51 »
svårt att förklara här , beror lite på hur långbacken är och hur det ser ut uppe och nere..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Alexn72

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 06 jan-13 kl 21:00 »
Elnät fungerar väl inte på vintern?

-10grader, elnät, 5-10cm snö, gummistövlar och nog kittlar det bra ändå. Jag tror det hänger mycket på hur torr jorden är samt hur bra jordning man har fått till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1726 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser