Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använd matolja i kaminen ?  (läst 4085 gånger)

huggiådra

använd matolja i kaminen ?
« skrivet: 31 okt-12 kl 07:28 »
Nån som testat med använd mat/frityrolja i vedkaminen ? Har googlat och hittat en del mer eller mindre vilda tillämpningar  :o men undrar om nån här provat.
Tanken är alltså att föra in oljan i eldstaden i flytande form, inte blandad i spån el dyl, och att den skulle "landa" i en eldfast `skål´ försedd med ett uppåtriktat rör med hål i där själva förbränningen skulle ske.
Har själv grovtestat med plåtburkar och det var faktiskt inte så pjåkigt. Är mest fundersam över hur man får in oljan i eldstaden - jag fyllde bottenburken med ett par deciliter olja och en uteljusveke + lite stearin i mitten som start.

Har alltså en Jötul vedkamin av gjutjärn.

Nån som testat ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: använd matolja i kaminen ?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-12 kl 08:01 »
Jag har inte testat själv, men minst två personer i min bekantskapskrets har gjort det oberoende av varandra. Det tycks vara svårt att få fullständig förbränning av oljan med en enkel brännare, man får räkna med att det blir mycket kladdigt sot och att hela omgivningen luktar härsket gatukök.
Förmodligen skulle det gå bättre att elda gammal frityrolja med en "riktig" oljebrännare i en värmepanna, men då bör man filtrera och helst förvärma oljan innan den kommer in i brännaren.

Misse

• nr 9424
SV: använd matolja i kaminen ?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-12 kl 08:20 »
Med förvärmning, vattenbefriade oljan droppandes i en varm skål och fläkt=kontrollerad förbränning så går det fint med både matolja & spillolja utan extrem doft och rök o:)

Men behöver vara just kontrollerat för att det ska funka bra..

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
Baberg, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser