Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja lamm till slakteriet som privatperson?  (läst 3521 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
sälja lamm till slakteriet som privatperson?
« skrivet: 30 okt-12 kl 21:54 »
Jag driver mina 8 tackor på hobbybasis.  Det går "med förlust" men vi vill ha dem till bete och eget kött. Vår gård är avstyckad och har bara kvar ca 1 ha mark och är således klassad som villa och inte jordbruksfastighet. I dagsläget finns det ingen möjlighet att köpa mark och kunna göra om den till en jordbruksfastighet. Det har väl inte betytt så mycket mer än att vi inte kan dra av momsen på våra utgifter och jag har tagit återtag på allt kött från slakteriet tidigare och då fått en faktura med moms för slakt och styckning. Men nu räknar jag på vad jag har för kostnad per kg kött och inser att jag går med tokförlust när jag säljer till bekantskapskretsen. Jag tror jag skulle förlora mindre pengar på att sälja till slakteriet även om de betalar lite för köttet. Men nu till frågan: Kan jag som privatperson sälja till slakteriet eller måste jag ha ett företag själv? När jag läser på skatteverkets hemsida så tolkar jag det som om slakteriet inte kan dra av momsen och då blir det dyrare för honom, är de intresserade av att köpa mina lamm då? Hur gör ni som bara har några får och inte har ekonomi till att gå med vinst? Är det någon som säljer lamm till slakteri som privatperson och hur går det då till? Andra kommentarer på detta?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: sälja lamm till slakteriet som privatperson?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-12 kl 22:42 »
Höj priset till bekantskapskretsen.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sälja lamm till slakteriet som privatperson?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-12 kl 08:27 »
Du behöver inte bo på en jordbruksfastighet för att driva jordbruksföretag. Det är bara att registrera en enskild firma, om du vill ha en firma. Däremot är det inte säkert att det är fördelaktigt.

Om du får mer för köttet om du säljer till slakteriet än om du säljer köttlådor, då tar du på tok för lite betalt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

  • Gäst
SV: sälja lamm till slakteriet som privatperson?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-12 kl 09:21 »
När det gäller momsen så får både du och slakteriet dra av den, men inte som moms, utan inbakad i priset. Man drar alltså hela summan.  Så det är inte riktigt lika fördelaktigt som att kunna dra momsen direkt, men den är heller inte 'bortkastad'.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emilia Skarsäter, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser