Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Livets mirakel  (läst 1108 gånger)

The Poacher

• Uppland
Livets mirakel
« skrivet: 29 okt-12 kl 14:31 »
Vi har haft  lite motgångar med  våra höns. Började  i våras, riktiga nybörjare, byggde kläckare och  kläckte fram en kull. 50% av äggen blev kycklingar. Köpte några ägg till på en gård och fick ett gäng till.
Sedan slog räven till och decimerade vår hönspopulation dramatiskt. Köpte några Sussex- och Skånsk blommekycklingar som nu är riktigt stora, men lägger inte ägg (5,5 månader).
Så hände det igen, när jag kom hem så låg Blommetuppen död och vår lilla svarta äggläggande  skönhet var borta. Såg små spår av huggtänder i ena bröstmuskeln på tuppen så jag misstänker en katt, grannens katt.

Nog med motgångar. För drygt tre veckor sedan så började en av våra egenkläckta  hönor vägra att  gå ut. Hon ville  bara ligga i boet, helst på ett ägg eller två. Hon föddes i slutet av mars så detta var första gången hon surnade. Fast så sur var hon inte, jag  fick alltid ta äggen ifrån henne under viss ljudlig protest.
Men eftersom jag  tycker  det är så kul med småkycklingar så samlade jag på mig  lite  ägg, tog några tidigare från kylen och smög in dem under henne. Hon ruvade så fint. Men när jag var hemma hela dagen en gång så upptäckte jag att hon ibland gick ut och umgicks med de andra hönsen. Äggen var kalla när jag kände på dem. Mitt mod sjönk och jag tänkte "det här går nog inte bra".
MEN idag när jag smög ned till hönshuset så tittade det fram fyra små pipande kycklingar  ;D
Hon låg på nio ägg men jag har inte velat lyfta på henne och bli för  närgången. Det var trots allt ett par dagar emellan äggen.
Det känns verkligen kul, som ett litet mirakel  att det går bra trots att äggen fick kallna, flera  gånger om.
Detta kan också vara en tröst för de som har en kläckare där strömmen har gått. Det är tydligen ingen större fara, naturen är fantastisk!!
Hoppas nu bara att inte småkycklingarna sätter i sig kutterspån och dör av det... eller att de andra hönsen/tupparna  hackar ihjäl dem. Men de har en egen lite bur just nu så förhoppningsvis vänjer de sig vid nykomlingarna på en vecka eller så.

Vad  tror ni, när kan kycklingarna börja gå runt i hönshuset tillsammans med de andra hönsen/tupparna?

;D :D ::)  :)

hönspåö

• Gotland
SV: Livets mirakel
« Svar #1 skrivet: 29 okt-12 kl 17:58 »
Ja många är lite väl nojiga när det gäller äggen, i de allra flesta fall har hönan full koll på hur allt ligger till.

När det gäller att släppa in kycklingarna hos de andra brukar det gå bra på en gång. Låter själv alla mina gå ihop med de stora från start.
En förutsättning är ju dock att de har en mor med sig.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Livets mirakel
« Svar #2 skrivet: 29 okt-12 kl 20:38 »
 ;D Grattis  ;D

Om du kan låta mor och kycklingar gå ihop beror väldigt mycket på ur dina andra djur är. Prova och håll koll i början så att ingen är dum emot de små.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser