Det viktiga när det gäller slangvärmare är att den skall sitta så att termostaten öppnar.
När termostaten öppnar startar självcirkulationen.
Annars blir det överhettat och den kan gå sönder.
Nja, en motorvärmare brukar aldrig kunna få upp motorn i så hög temperatur att termostaten öppnar. Det gäller att den är ansluten så att det blir självcirkulation så att säga från hörn till hörn av motorns kylmantel men det är inte önskvärt med självcirkulation genom kylare eller värmepaket - då försvinner all energi den vägen och motorn blir aldrig varm. För någotsånär vanliga bilar och motortyper har motorvärmartillverkarna färdiga installationsförslag för vilken sorts slangvärmare som ska användas, var den ska kopplas in och om några andra ändringar eventuellt måste göras i kylsystemet.
Ett vanligt ställe för slangvärmare är att den kopplas in i undre kylarslangen alldeles intill vattenpumpen, det fungerar bra under förutsättning att motorn har termostaten på övre kylarslangen och att den undre slangen går snett uppåt från värmare via pump och till kylmanteln. Helst bör värmaren vara gjord så att värmeelementet sticker in i vattenpumpens stos.
Det finns också fristående slangvärmare i form av en miniatyrelpanna med två anslutningar för tunnare slangar, de kan t ex kopplas parallellt med anslutningarna till värmepaketet om den ena är placerad lågt och den andra högt på motorn. Detta fungerar bara om bilen har en kran för att reglera kupévärmen, och den ska i så fall hållas stängd när motorvärmaren används.
Men om det finns blockvärmare att få tag i till den motor det är frågan om, så är det alltid bättre än att använda slangvärmare.