Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorvärmare går sönder, blir överhettad  (läst 10277 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Motorvärmare går sönder, blir överhettad
« skrivet: 29 okt-12 kl 10:35 »
Hej
Har ett problem med min Passat -98. Har fått motorvärmare monterad av en vän förra vintern. Men den gick sönder efter bara ett par veckor. Han monterade en ny motorvärmare och samma sak hände igen. Då meddelade han att han trodde det kunde bero på att cirkulationen var får dålig och att man även måste installera någon sorts cirkulationspump (?). Eftersom jag är mycket osäker på vad detta betyder (och helst inte vill be min vän om mer hjälp ... en fd pojkvän ...) så frågar jag här om någon vet vad jag ska fråga om på en verkstad. Har kollat med en bilverkstad, men dom visst inte vad jag pratade om.

Min sista utväg är att gå till märkesverkstaden, men då tror jag det blir ganska dyyyyrt.

Mvh
ARCTICA

Misse

• nr 9424
SV: Motorvärmare går sönder, blir överhettad
« Svar #1 skrivet: 29 okt-12 kl 11:00 »
Sitter den på en kylarslang eller i motorblocket?
Är det en blockmonterad så ska inte cirkulationen vara nåt problem. Jag har som mest haft 4 stycken 550 Watts motorvärmare i blocket på en Vw-motor. Funkar fint och motorn är varm på en kvart - 20 minuter.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-12 kl 11:02 »
Ja, helt avgörande är ju att få veta var den sitter...

Är väl rätt sällan man behöver komplettera en motorvärmare med cirkulationspump...

Persa

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-12 kl 12:45 »
En sak som möjligen skulle kunna orsaka detta är om han som monterat värmaren inte lyckats få ur luften ur kylsystemet efteråt, vilket gör att cirkulationen blir dålig. Men det borde även ha märkts på att tempmätaren går upp högre än vanligt vid körning.
Själv skulle jag nog börja med att mäta spänningen på vägguttaget som du brukar koppla värmaren till, för att försäkra sig om att det inte varit någon klant där och kopplat så att det är 400V istället för 230.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 30 okt-12 kl 13:10 »
Har du kvar de utbytta motorvärmarelementen? Syns det i så fall några överhettningsskador (t ex nersmälta ställen) på dem?

Om det är mycket avlagringar i botten av motorns kylmantel så kan det hända att motorvärmaren gror igen och det inte blir någon vattencirkulation alls omkring den. Detta är vanligt om någon klåpare har råkat blanda longlifeglykol (röd) med vanlig (grön eller blå), eller om man har använt mycket hårt vatten som kylarvatten. I så fall bör man göra en ordentlig kylarrensning och förvissa sig om att det verkligen inte finns några avlagringar eller bottensats kvar i kylmanteln, innan man monterar en ny motorvärmare.

Någon cirkulationspump ska normalt inte behövas, det är bara när man kopplar in slangvärmare på mycket märkligt konstruerade motorer som inte är förberedda från fabrik för motorvärmare  och där det inte går att få till självcirkulation (t ex vissa Perkins dieslar från 50-talet) som det kan vara aktuellt.

zipp

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-12 kl 22:23 »
Hej. Är det en bensin eller diesel. På 1,9 tdi har blockvärmarna inte nån bra livslängd. En teori är att vibrationerna knäcker dom. Slangvärmarna håller däremot en evighet.  ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-12 kl 00:53 »
En gång monterade jag motorvärmare på en Golf, då ingick en värmesköld till värmaren.. Ledtåd?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 06 nov-12 kl 20:01 »
En gång monterade jag motorvärmare på en Golf, då ingick en värmesköld till värmaren.. Ledtåd?

Är inte den värmeskölden till för att skydda kontakt och kabel mot strålningsvärme från grenröret?

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-12 kl 20:16 »
Är inte den värmeskölden till för att skydda kontakt och kabel mot strålningsvärme från grenröret?

Just den ja. Låter skumt att värmarkroppen i sig dör..

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #9 skrivet: 08 nov-12 kl 23:44 »
Det viktiga när det gäller slangvärmare är att den skall sitta så att termostaten öppnar.
När termostaten öppnar startar självcirkulationen.
Annars blir det överhettat och den kan gå sönder.
Många skulle va fega om dom bara våga.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 09 nov-12 kl 08:28 »
Det viktiga när det gäller slangvärmare är att den skall sitta så att termostaten öppnar.
När termostaten öppnar startar självcirkulationen.
Annars blir det överhettat och den kan gå sönder.

Nja, en motorvärmare brukar aldrig kunna få upp motorn i så hög temperatur att termostaten öppnar. Det gäller att den är ansluten så att det blir självcirkulation så att säga från hörn till hörn av motorns kylmantel men det är inte önskvärt med självcirkulation genom kylare eller värmepaket - då försvinner all energi den vägen och motorn blir aldrig varm. För någotsånär vanliga bilar och motortyper har motorvärmartillverkarna färdiga installationsförslag för vilken sorts slangvärmare som ska användas, var den ska kopplas in och om några andra ändringar eventuellt måste göras i kylsystemet.

Ett vanligt ställe för slangvärmare är att den kopplas in i undre kylarslangen alldeles intill vattenpumpen, det fungerar bra under förutsättning att motorn har termostaten på övre kylarslangen och att den undre slangen går snett uppåt från värmare via pump och till kylmanteln. Helst bör värmaren vara gjord så att värmeelementet sticker in i vattenpumpens stos.
Det finns också fristående slangvärmare i form av en miniatyrelpanna med två anslutningar för tunnare slangar, de kan t ex kopplas parallellt med anslutningarna till värmepaketet om den ena är placerad lågt och den andra högt på motorn. Detta fungerar bara om bilen har en kran för att reglera kupévärmen, och den ska i så fall hållas stängd när motorvärmaren används.

Men om det finns blockvärmare att få tag i till den motor det är frågan om, så är det alltid bättre än att använda slangvärmare.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 09 nov-12 kl 23:45 »
Jag brukar undvika att sätta i motorvärmaren när motorn är varm. Inbillar mig att motorvärmaren blir mycket het när kylarvätskan är nära kokpunkten på en motor som arbetat med vintertermostat.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-12 kl 08:15 »
Tack för alla bra svar jag fått här!

I dagsläget sitter det en trasig Calix R480. Det är den motorvärmare som rekommenderas för min bil. Men skulle jag behålla den modellen av motorvärmare så skulle det innebära att jag måste köpa en ny motorvärmare Calix R480 för 760 kr OCH ett pumpkit för 3 400 kr!!!.
Totalt: 4 160 kr (frakt ej inräknat)

Därför bestämde jag mig till slut för att köpa en DEFA HP500, 1 149 kr. Kablage fick jag tag på hos en bilskrot för 150 kr (inkl. förgrening så att jag även kan sätta in kupévärmare!
Och så får jag hjälp av en god vän att installera allt.
Totalt: 1 299 kr (frakt ej inräknat)

Så, jag tror att det löste sig på bästa sätt till slut! :-)

//ARCTICA

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser