Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga foderhäck  (läst 14261 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Bygga foderhäck
« skrivet: 29 okt-12 kl 09:03 »
Hej!
Tänkte bygga en foderhäck med sneda spjälor till mina 5 får, men funderar lite över lämplig storlek och lämpligt avstånd mellan de sneda spjälorna. Någon som vill hjälpa till med tips och tankar?

Daniel1983

• Västergötland
SV: Bygga foderhäck
« Svar #1 skrivet: 29 okt-12 kl 09:33 »
Går i samma tankar...

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-12 kl 17:35 »
Min tanke är att bygga en "låda" på ca 1x1x1 meter. Kanske 15 cm mellan de sneda spjälorna. Och så nån form av snedtak med gångjärn på det. Stoppa mig om jag är helt ute och cyklar.

Finns det ingen som har en liknande, köpt häck som har lust att ta lite mått???

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-12 kl 17:44 »
Vilken sorts får ska äta ur foderhäcken?
Ju mindre får, dessto smalare mellan spjälorna.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-12 kl 17:48 »
Tackorna är gotlandsfår och baggen är korsning finull/dorset så han har lite kralligare huvud. Vad kan ett lagom avstånd vara då? Vill ju varken att det ska bli för litet eller för stort.

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 19:16 »
Någon som har en bra i de till foder häck till två stora och två små  och gärna bilder  :)

Nemi

• Gotland
Enkla foderhäckar
« Svar #6 skrivet: 30 okt-12 kl 13:09 »
Så här ser mina foderhäckar ut! Stabila, hållbara och och helt enkelt superbra!

Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-12 kl 18:41 »
Jag fick ihop det... Det fick bli 18 cm mellan spjälorna och det verkar funka.  :) Lite stort för gotlandsfåren som inte riktigt vuxit färdigt, men alldeles lagom för stortackan och baggen. Kan lägga upp bilder sen om intresse finns.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 okt-12 kl 08:55 »
Jag fick ihop det... Det fick bli 18 cm mellan spjälorna och det verkar funka.  :) Lite stort för gotlandsfåren som inte riktigt vuxit färdigt, men alldeles lagom för stortackan och baggen. Kan lägga upp bilder sen om intresse finns.

Om intresse finns?? Så Klart! Intresse av bilder finns ju ALLTID!!  :) ;) :D ;D

wahlgrens

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 31 okt-12 kl 14:01 »
Insåg så här ett dygn senare att jag borde byggt en ram i nederkant istället för att ha sneda spälor ända ner det marken, men, men... man lär så länge man lever. Gör om och gör rätt.  :) Måtten är 1x1x1 meter och mellan spjälorna är avståndet 18 cm.

mulleberga

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 nov-12 kl 19:09 »
 ??? Blir det inte mycket höspill?..när du har så brett mellan spjällorna?
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

wahlgrens

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 03 nov-12 kl 19:51 »
Jo lite spill blir det, men jag var rädd att inte baggen skulle få in huvudet annars. Alla står snällt med huvudet inne i häcken när de äter i allafall, men mycket ramlar ut i nederkant där jag ska spika på några brädor för att minska spillet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser