Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oönskad Gnagare i köksfläkten  (läst 5631 gånger)

Sia

• Dalarna
oönskad Gnagare i köksfläkten
« skrivet: 04 jan-07 kl 01:07 »
Har för mig att jag nån gång för länge sedan hört att man kan "skrämma"  iväg möss och råttor med eneris eller nåt sånt, kan det stämma ???, eller finns det nåt annat bra tips för att få dom att flytta ur mitt fläktskåp :o
Katterna når inte åt dom där, och dom äter upp vår curry!!
Snälla hjälp!!
Jag vågar inte ens steka ägg utan att Putte sitter brevid och vaktar åt mig  :-[
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

• Dalarna
Re:oönskad Gnagare i köksfläkten
« Svar #1 skrivet: 04 jan-07 kl 01:18 »
Ser ni svansen som sticker ut vid köksfläkten ovanför Puttes huvud :o
Ingen nattmacka för mig...

(jag veeet, jag är löjlig, hanterar obehindrat tammöss men det kryper i tårna när jag ser vilda)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-07 kl 07:30 »
Vågar man kalla mössen "skadedjur" (obs citationstecknen) och föreslå råttfälla?

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jan-07 kl 10:48 »
Vågar man kalla mössen "skadedjur" (obs citationstecknen) och föreslå råttfälla?

Enligt mig är alla möss och råttor skadedjur. Både vilda och tama. ( :-Xooops, nu lär många hoppa på mig. Men det är inget jag tänker disskutera) Mamma brukar skrämma bort de möss och råttor som kissen inte kommer åt med hjälp av en billig starkt luktande parfym/deo som hon sprayar i det område där de brukar vara. De brukar vara under golvet och då sprayar hon mellan golvplankorna. Funkar faktsikt riktigt bra.

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 jan-07 kl 11:18 »
Hadde ju varit förstahandsvalet, men jag vill nog inte ha en död mus på kryddhyllan  :-\
Jag ska Prova Balbinas mammas knep med parfymen, så får jag gillra en fälla under diskbänken istället...
Fast det är ju det jag har katterna till  ::)  Ni ser väl hur tjock Putte är, han har levt på sork hela sommaren  :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-07 kl 09:11 »
Hur hade det varit att istället för att ta kort, ta musen i svansen och göra av med den på godtyckligt sätt. Fast schysst bild.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 10 jan-07 kl 11:50 »
Hur hade det varit att istället för att ta kort, ta musen i svansen och göra av med den på godtyckligt sätt. Fast schysst bild.

Och bli biten i fingrarna och sedan då??? Hur skulle man Gjort sig av med den???
Brorsan stampar på dem men jag klarar överhuvudtaget INTE att döda något djur så jag hade aldrig tagit i musens svans *ryser*

Sia: hur har det gått med mususlingen???

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-07 kl 02:06 »
Hellre en i flæktskåpet æn i kylen...

Kryddskåpet ær ju inte så stort, det kan inte finnas så många springor
eller hål som dom kan krypa in i. Tæta dessa, till ex med svinto.
Stålull ær inte gott att bita i! Och strø lite vitpeppar just dær du tror dom kryper in.
Men flæktskåpet ær ju i øgonhøjd så passa dig så du inte får pepparn på dig!

Ifjol høst, den tiden då det alltid ær musinvation, så hoppade en liten
mus ut ur kylen precis då jag øppnade dørren. Katten Såfin knep den
och så førpassades både katt och mus ut på trappen. Men medans
Såfin verkade tro att det bara var en kul øverasknig så grubblade jag
vældigt på hur musskrutten tagit sig in... Hade den møjligen føljt med
en potatispåse? Så gick det några dagar innan det hænde igen, men
den hæt gången han musen førsvinna in mellan maten i mitt stændigt
lika øverfulla lilla kylskåp. Ut med all mat på direkten och Såfin tittade
intresserat på... Men ingen mus.... Ingenstanns. Men det fanns ett litet
dræneringshål innanfør grønsakslådorna! Mætte det: 7mm i dm.
Minimimått før møss ær bara 5mm. Tætade det med svinto och sedan
fick jag ha maten ifred!
« Senast ändrad: 12 jan-07 kl 02:07 av Nina W »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 12 jan-07 kl 02:19 »
Ja, det är märkvärdigt så litet hål de behöver för att komma in. Läste någonstans att de kommer in genom ett hål, lika stort som om man gjort hål med en gammaldags blyertspenna!

Edgar

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-07 kl 19:50 »
Ja, det är märkvärdigt så litet hål de behöver för att komma in. Läste någonstans att de kommer in genom ett hål, lika stort som om man gjort hål med en gammaldags blyertspenna!

Edgar

Får de bara in skallen så får de in resten av kroppen. Ett litet musbarn behöver som sagt bara ett LITET hål. Det gäller att täta noga och att sedan ej glömma att se över tätningarna. Myggnät av metalltråd rekomenderas!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 jan-07 kl 19:56 »
På temat skadedjur:

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 12 jan-07 kl 20:19 »
 ;D ;D ;D

Sally

« Svar #12 skrivet: 13 jan-07 kl 12:00 »
Torkade knippen med malört kör jag med på vinden...
Sally
Går det...så går det!

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 14 jan-07 kl 19:39 »
Och bli biten i fingrarna och sedan då??? Hur skulle man Gjort sig av med den???
Brorsan stampar på dem men jag klarar överhuvudtaget INTE att döda något djur så jag hade aldrig tagit i musens svans *ryser*

Sia: hur har det gått med mususlingen???

Håller fullständigt med   :o :o
Jag klarar inte av att försöka döda nåt djur om jag tror att jag kommer att misslyckas  :-\

Tackar så mycket för tipsen med malört och svinto,
tur att kylskåpet är musfritt  :o

Kerstin Linnea

« Svar #14 skrivet: 22 jan-07 kl 12:38 »
Släng in ett smatterband så är det nog det sista du ser av den musen ;D.
Annars är nog det bästa att låna en tamråtta om du inte har en själv..
Jag hadde ett par förrymda tammöss en gång som jag lyckades fånga i handen (jag trodde dom fortfarande var tama) men dom var helt skogstokiga och hann bita typ 30 gånger som en symaskinsnål innan jag tappade dom igen.. :-\.
Så min råtta släpptes ut där jag sett mössen och inom en minut hördes det ett par pip så komm råttan tillbaka...uppdrag utfört... ;)
Och dom som tycker att det är grymt så kan jag säga att hon bet dom rakt i hjärttrakten....Sen måste det tätas med spesiellt nät som jag sett somm är rått ocm mus säkert , jag tror att det är vasst i munnen på dom så att de inte gnager på den...

Sia

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 19 feb-07 kl 13:58 »
Nu är musen uppäten  8)
Det var storjägarna i familjen som äntligen tog den härom veckan,
den andra katten i hushållet med assistans av husse.

goldqueen

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-07 kl 06:01 »
Grattis!

Jag skulle blivit desperat och skruvat ner både skåp och fläkt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1523 gäster, 2 användare
Häggblomma, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser