Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätliga krukväxter?  (läst 6276 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Ätliga krukväxter?
« skrivet: 26 okt-12 kl 17:18 »
Inspirerad av tråden inomhusodling undrar jag om någon har tips på krukväxter som man kan äta, och helst också tips på hur man tillagar dem?

Utomhusplantor som normalt uppfattas som rena prydnadsväxter kan också vara intressant för den delen.

Här är en kille som wookar begonia:
Eat The Weeds: Episode 102: Begonias

Doftpelargon nämndes i den andra tråden. Om den smakar som den luktar så måste den vara helt vidunderlig att äta.

Kan man äta vanliga pelargoner också?

Ampellilja används av många som kattgräs, men kan den ätas av människor också? Vågar man prova, tro? Undra om den passar bäst som sallad eller kanske hackad och kokt, som spenat? Hade vart himla praktiskt, för den växter ju som ogräs.

Många chillisorter säljs ju som prydnadsväxter, men man borde väl kunna använda frukterna för den skull?

Violer lär ska vara gott i sallad, och ängsklockor och blåklockor smakar fantastiskt sött och ljuvligt.

Stämmer det att man åt tulpaner under andra världskriget, eller är det bara en myt?

Fler tips?

Jo, och måste säga det att jag tycker inte alls att man ska äta krukväxter som är köpta från helt vanliga, konventionella odlingar, för även om själva plantan kanske är ogiftig, så kan de vara besprutade. Men om man har fått en stickling/avläggare, dragit upp från frö eller köpt en ekologisk så är det ju super!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Ätliga krukväxter?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 17:30 »
Jag har haft en Kardemummaplanta i kruka (tills jag glömde vattna den). Vet inte om det går att få den att gå i frö, men bladen verkligen doftade kardemumma, de borde ju gå att äta de också. Lär ju gå att dra upp från frö, även om jag köpte min i en blomaffär.

K@rin

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 okt-12 kl 18:16 »
Aloe Vera är både tåliga och ätliga :-)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 dec-12 kl 00:04 »
Trädtomat, chilli som sagt. Vetegräs är kanske inte så tjusigt, men mycket näring per strå. Citrus i alla möjliga former. Lagerblad. Fikon. Vet att det finns ätliga kaktusar men där har jag dålig sortkoll. Ingefära. Jordmandel. Citrongräs är snyggt och gott. Man borde kunna odla blomsterkrasse som krukväxt inne, blommorna är ätliga och fröna går att lägga in som kapris. Ska testa flerfärgad mangold nu efter jul, för den är så otroligt vacker.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 19 dec-12 kl 12:56 »
Ät INTE ampellilja, och låt inte katterna göra det heller, den tar upp gifter ur luften, så den är en nyttig och bra växt som luftrenare, men gifter ansamlas i den.

Alla pelargoner är ätliga (med reservation för att det kan finnas någon vildart som jag inte känner till, men alla som vi vanligen odlar). De smakar gott i mindre mängder, i en blandad sallad eller så. Går att tillaga, doftpelargonblad i bakverk är ju en klassiker, men det går även att woka, göra gratänger osv. Men det är inte en växt att ha som huvudingrediens.

Alla chilisorter är inte lämpliga att äta, bäst att hålla sig till dem som är avsedda för konsumtion. De är ju vackra de också, men många plantor blir väldigt stora. De tål dock beskärning bra. De är ganska svåra att övervintra, blir lätt ohyra på dem. Svalt och ljust, lagom luftfuktighet så kan det gå bra, men var beredd med såpvatten.

Violer och penséer är goda i sallader och efterrätter, men har en speciell smak som inte passar som huvudingrediens, tycker jag. Bladen är mildare och går också att äta.

Tulpaner går att äta, både blomman, bladen och löken. Lite slösigt att äta lökarna dock, tycker jag. Blombladen smakar ganska milt och är vackra i en sallad.

Groddar är väl inte precis en krukväxt, men de är lättodlade och goda. Skott odlar man med fördel i kruka, ärtskott är jättegott, även rädisskott, solrosskott och såklart klassikern smörgåskrasse (som man kan låta bli större och använda i gratänger och soppor). Lök (allium) av olika slag ger god blast som man kan skörda av flera gånger.

Och utomhus missar man ofta ogräsen som kan vara mycket goda i matlagningen. Svinmålla tex är god i sallad, och de omogna fröställningarna har en nötig smak och innehåller mycket protein. Maskros och kirskål har stark smak, men unga blad eller blekta blad går att äta i salladen. De är även goda i pajer och soppor, men bör spädas med ingredienser med mildare smak.

Se pfaf.org, där finns många ätliga växter och deras användningsområde beskrivna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 dec-12 kl 13:24 »
*försöker skriva inlägg, men den lilla spinnmaskinen som ligger brevid mig är fast besluten att göra allt han kan för att hålla min uppmärksamhet på honom*

Citera
Ät INTE ampellilja, och låt inte katterna göra det heller, den tar upp gifter ur luften, så den är en nyttig och bra växt som luftrenare, men gifter ansamlas i den.
Men så giftigt är då väl inte luften i min lägenhet? Vi andas ju in den varje dag, både jag och katten. Inga rökare här.

Men vad många bra tips, och tack för länken!

Fikon, får de frukt om man har de i kruka inomhus? Med citrus, någon som har tips på vad man kan använda bladen till? Tar så lång tid att vänta på frukter ju!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 dec-12 kl 13:30 »
Ja, man kan få frukt av fikon inomhus. Vet inte om man kan äta citrusblad.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 dec-12 kl 13:50 »
Men så giftigt är då väl inte luften i min lägenhet? Vi andas ju in den varje dag, både jag och katten. Inga rökare här.
Målat om eller tapetserat någon gång? Finns det ibland förpackningar av plast? Förvarar du ytterkläder och skor inomhus? Finns det någon väg inom ett par hundra meters håll? Ampelliljan tar upp diverse emissioner från miljöfarliga ämnen, "vattenlöslig" färg t ex kan ge ifrån sig cancerframkallande ämnen (iofs i låg dos) i flera år.
Citera
Fikon, får de frukt om man har de i kruka inomhus? Med citrus, någon som har tips på vad man kan använda bladen till? Tar så lång tid att vänta på frukter ju!
Fikon ska gärna ha det svalt på vintern, blir de torra tappar de frukterna. Men det kan gå, även om de passar bättre i ett kallväxthus eller på friland i riktigt bra läge. Ang citrus har jag varit på jakt efter sorter med goda blad länge, limeblad och vad heter den andra sorten  :-[, minnet är en labyrint ibland. De är goda i asiatiska rätter. Som smaksättare, man äter inte bladen, de fiskas upp när rätten är klar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 20 dec-12 kl 16:40 »
Alla ni helvilda testare. Jag förutsätter att ni googlar på latin och diverse andra namn.  Men  kör ni dessutom med nån typ av flumtest också så att ni inte går på en nit så skulle det kännas lugnare för enann.

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 20 dec-12 kl 17:17 »
Tänk på att de flesta krukväxterna är odlade med bekämpning- och retarderingsmedel. Kanske i synnerhet de som importeras.
Det är inte alls samma regler vad gäller karenstider och liknande på prydnadsväxter.
Mitt tips: odla själv
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 dec-12 kl 17:41 »
Jamen det var ju därför jag skrev
Jo, och måste säga det att jag tycker inte alls att man ska äta krukväxter som är köpta från helt vanliga, konventionella odlingar, för även om själva plantan kanske är ogiftig, så kan de vara besprutade. Men om man har fått en stickling/avläggare, dragit upp från frö eller köpt en ekologisk så är det ju super!

Egentligen borde alla krukväxter som inte är giftiga gå att äta. Inte säkert att alla smakar gott eller är praktiska till det, men så länge de inte är giftiga så är det ju bara att prova och se vad man tycker. Skaffa sig ett par olika blomböcker som använder olika källor (eller låna på biblioteket), eller googla flitigt. Tror jag ska tigga till mig några böcker av mina föräldrar, de har måååånga!

Det här med ampellilja blev jag nyfiken på. Hur vet man egentligen att den tar upp gifter från luften? När jag tänker mig om vet jag det därför att min mamma berättade det för mig när jag var 10, men var fick hon det ifrån. Tänk om det bara är ett rykte?
*Nörden i mig har vaknat och bestämt sig för att tråla runt på nätet tills det dyker upp något mer konkret än "mamma sa..."*
« Senast ändrad: 21 dec-12 kl 17:43 av Midvinter »

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 21 dec-12 kl 22:36 »
Nej, det är inget rykte. Läs mer här: http://ntrs.nasa.gov/search.jsp?R=19860066312
Att äta alla växter som själv inte är giftiga kanske är lite naivt, just därför att vissa potentiellt kan ackumulera giftiga ämnen. Detsamma gäller svampar. Citronslemskivling (en matsvamp) tar t.ex. upp Cesium 137 väldigt effektivt och har rekommenderas för sanering i förorenade områden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser