Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur undvika att vattnet fryser?  (läst 5790 gånger)

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
Hur undvika att vattnet fryser?
« skrivet: 26 okt-12 kl 12:19 »
Nu har vintern slagit till i Dalarna och med den bekymret med frysande vatten som måste slås hål på och bytas stup i ett. Hur gör ni för att undvika sådant?

Mina förutsättningar är följande:
Mina 7 får går ute hela vintern och har tillgång till ett ouppvärmt vindskydd/stall.
Har ej möjlighet att dra ut vatten i hagen/vindskyddet så en elvattenkopp är vad jag förstår inte möjlig.
Det finns tillgång till el.

Finns det någon form av värmeplatta eller annat som man kan ställa baljan på?
Funkar det kanske att sätta värmearmatur ovanför vattenbaljan? Risk dock att det blir en väldig massa hö i vattet om man måste ställa det inomhus! :P
Har även hittat följande produkt som verkar väldigt bra men som också är ganska dyr (för en liten månskensbesättning) http://www.thermobar.se/40.php. Någon som har någon erfarenhet av denna eller liknande?

Hoppas att någon har något smart tips!

/Alvbåge
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 14:37 »
Hej Alvbåge
Vi brukar fylla ett par 1.5 L PET-flaskor med varmt vatten och lägga i vattenbaljan. Det löser inte alla problem men ger några timmar längre tid utan is i baljan. Det funkar i Halland, hurvida det är till nån hjälp i Dalarna vet jag inte.

MVH peter
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-12 kl 15:07 »
Jag har mina djur i ett öppet fårstall med en vattenbalja som betjänar både tackboxen och baggboxen. Jag förvånas över hur länge vattnet håller sig isfritt trots minusgrader, bara genom att det står vindskyddat i stallet. När det väl fryser brukar jag slå hål och fylla på med en 10 liters vattenkanna med varmt vatten. När det blir rejält kallt hänger jag upp en grislampa en bra bit ovanför vattnet (säkrad enligt konstens alla regler). Det brukar hålla vattnet isfritt även vid riktig vargavinter.


//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-12 kl 15:16 »
skitenkelt,köp en värmekabel på ca 5-7 meter,rulla ihop denna som du rullar ihop en vanlig kabel,dvs i en rund cirkel.Säkra med buntband på tre-fyra ställen.stoppa ner den i vattenbaljan å på med strömmen.Så har jag kört i tre år nu,fungerar kalasbra.Glöm inte att det skall vara ett jordat uttag bara

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-12 kl 15:48 »
Jo eller en doppvärmare
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-12 kl 16:20 »
Odal har kommit med en stor vattenbalja, dubbelväggig, med elslinga emellan väggarna. Har man bara tillgång till el så räcker det. Baljan rymmer 65 liter. Priset däremot avskräcker lite............ :P
http://www.granngarden.se/product/varmebalja-65l-110w-24v
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-12 kl 16:43 »
skitenkelt,köp en värmekabel på ca 5-7 meter,rulla ihop denna som du rullar ihop en vanlig kabel,dvs i en rund cirkel.Säkra med buntband på tre-fyra ställen.stoppa ner den i vattenbaljan å på med strömmen.Så har jag kört i tre år nu,fungerar kalasbra.Glöm inte att det skall vara ett jordat uttag bara

Det krävs också jordfelsbrytare för allt som har med värmekabel att göra. Om det inte finns någon sådan i den fasta installationen så kan man ju använda en jordfelsbrytare som man sätter i vägguttaget.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-12 kl 17:14 »
Det krävs också jordfelsbrytare för allt som har med värmekabel att göra. Om det inte finns någon sådan i den fasta installationen så kan man ju använda en jordfelsbrytare som man sätter i vägguttaget.

Helt rätt Toobe,finns portabla för runt tvåhundra kr,kabel ca 4-500kr så det är en bra billig variant.Jag har en 100l balja till mina får,samt ca 10m kabel ihoprullad.klarar galant -30c utan att frysa.Enkelt och lättsamt

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-12 kl 17:51 »
LG-produkter har en liten nätt värmalampa med en mycket brs ställning till som man hänger värmelampan i. För att hålla nere kostnaden kan man köpa en energisnål lampa att ha istället för de som LG-produlter säljer. Om man har baljan i lä under tak så fungerar detta alldeles utmärkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #9 skrivet: 26 okt-12 kl 21:13 »
LG-produkter har en liten nätt värmalampa med en mycket brs ställning till som man hänger värmelampan i. För att hålla nere kostnaden kan man köpa en energisnål lampa att ha istället för de som LG-produlter säljer. Om man har baljan i lä under tak så fungerar detta alldeles utmärkt.

Men en s k energisnål lampa ger ju ingen nämnvärd värme ifrån sig. En lampa på t ex 25 W värmer lika mycket eller litet vare sig det är en glödlampa eller lågenergilampa, men lågenergilampan ger mer synligt ljus.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #10 skrivet: 27 okt-12 kl 08:38 »
Ja det är märkligt.  Precis så som du skriver Torbjorn tänkte jag också, men efter att ha hållit handen under den energisnåla lampan var det bara att konstatera att varmt var där och tillräkligt för att de nyfödda lammen skulle vara nöjda. Fördjupade mig inte i hur dert kunde komma sig utan var nöjd med att det fungerade.

Kajsa

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Hur undvika att vattnet fryser?
« Svar #11 skrivet: 27 okt-12 kl 10:14 »
Om du vill göra en deluxevariant själv, som blir lika bra som en köpt. Så kan du göra så här.
Granngården har två runda baljor i olika storlekar.
Du tar den lilla och limmar eller tejpar fast en värmekabel på utsidan.
Lindar runt en bit av ett liggunderlag.
gör ett hål eller jack i den stora du kan dra ut kabeln genom.
ställer i den lilla i den stora, drar ut kabeln och tätar med tätskum.
Tillräckligt med tätskum limmar ihop baljorna, så att det inte blir nåt rickel.
köper en jordfelsbrytare, finns billiga som du bara stoppar i uttaget.
En självbegränsande kabel på åtta meter funkar, då ökar kabelns effekt ju kallare det blir, man sparar lite ström när det inte är så kallt.
Den här blir inte superbillig, men håller hur länge somhelst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 6 användare (1 dolda)
Anna JohanssonJönsson, fri, Tur-Johan, LimJans, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser