Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför gillar de inte daggmaskar ibland?  (läst 2720 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Varför gillar de inte daggmaskar ibland?
« skrivet: 25 okt-12 kl 15:16 »
Hönsen brukar ju älska daggmaskar, men ibland verkar de plötsligt tycka att maskarna är jätteäckliga. Är det en annan sorts mask kanske? Giftig? Illasmakande? Jag ser då ingen skillnad. Jag har inte provsmakat ;) Jag trodde ett tag det hade med årstiden att göra, men så verkar det inte vara, de kan vägra ena dagen, kasta sig över dem nästa dag för att sedan vägra igen. Jag fattar ingenting. Har ni också lagt märke till fenomenet?

Tännlappen

• -
SV: Varför gillar de inte daggmaskar ibland?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 16:32 »
...Kanske så dom är nöjda för stunden.. :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 17:46 »
Just det.  Hönan kanske känner att hon för tillfället inte behöver mer mask-protein, utan är mer sugen på t.ex säd eller frukt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 26 okt-12 kl 09:49 »
Jag har funderat på det, men konstigt att det alltid drabbar alla samtidigt.

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-12 kl 10:55 »
Jag tycker det verkar som om de blir tveksamma om masken är stor. Kanske tror de då at det är en orm?  :o  ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-12 kl 11:23 »
Det finns höns som inte tvekar det minsta att ge sig på,  och äta upp,  ormar i lagom storlek.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 okt-12 kl 11:38 »
Det finns ju olika sorters maskar, tror jag i alla fall ??? Kompostmask är väl en sort och så finns de dem som är sämre till kompost...men är ju förstås ingen mask-expert  ;)
jag tror i alla fall att det kan vara smakskillnad på dem :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 27 okt-12 kl 13:11 »
jag tror i alla fall att det kan vara smakskillnad på dem :)
Ja så kan det nog vara. Storleken är det i alla fall inte, de tar gärna stora daggmaskar eller kopparödlor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 04 nov-12 kl 11:53 »
Hönan kanske känner att hon för tillfället inte behöver mer mask-protein, utan är mer sugen på t.ex säd eller frukt.
Nu vet jag inte hur maskprotein skiljer sig från gråsuggeprotein, men när de vägrar daggmask kastar de sig fortfarande glupskt över andra kryp.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 04 nov-12 kl 12:42 »
Antagligen så är det väll inte så, men man kan ju fundera lite iaf ::) Tänkte, daggmask är ju en smittkälla för t.ex. parasiter som gapmask. Risker för smitta ökar under regniga perioder då det kommer fram väldigt mycket daggisar ur backen då och ligger lite varstans (även i vattentunnorna, hur de kommer i där vettesjutton ???), kanske hönsen har något "maskstopp", att de har någon instinkt som säger att det inte är bra att äta FÖR mycket mask, så att även om de har möjlighet att äta hur mycket som helst så väljer de att inte göra det pgd. av att ju mer mask de stoppar i sig ju större blir smittrycket?  ??? Eller också ledsnar de bara under vissa perioder, t.ex. när det är regnigt och massa maskar kommer upp, det finns ju hur mycket som helst för hönsen att frossa i, de kanske får nog av mask för stunden helt enkelt och vill äta något annat? ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 nov-12 kl 18:01 »
Mina hönor är väldigt på hugget efter mask och letar och drar fram ur landet,  stora och små. Men när jag ibland, när de måste vara instängda, har serverat en hel hög på en gång i hönsgården har de bara tittat förundrat.  Och gått därifrån.   

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 06 nov-12 kl 18:38 »
en hel hög på en gång
Det är nog själva mängden som skrämmer dem i det fallet?

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-12 kl 09:15 »
Mina är likadana. Ena gången är daggmask supergott och andra gången vill de inte ha. Jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad på maskarna. Kanske är de bara inte sugna på mask just då. Och om en ratar masken kanske de andra gör likadant.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 08 nov-12 kl 10:39 »
Och om en ratar masken kanske de andra gör likadant.
Ja, det verkar så. Svårt att veta förstås om det är själva masken eller grupptrycket, men jag får alltid en känsla av att om en har sagt att masken är äcklig så tänker minsann inte de andra smaka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 4 användare
simon.arvestrand, ärt, nordictinkerer, Báleygr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser