Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fänkålsfrö och kummin  (läst 2159 gånger)

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
Fänkålsfrö och kummin
« skrivet: 25 okt-12 kl 13:47 »
Hur gör jag för att kunna ta egna fänkålsfrön och egna kumminfrön till brödbak och liknande?

Jag köpte kumminfrön från Runåbergs och sådde, den är grön och fin och smakar lite kummin men kommer det aldrig några blommor/frön? Har inte skördat något av den ännu och den står fortfarande kvar.

Tog en näve fänkålsfrö jag hade hemma i en burk och det växte snabbt upp till en vacker planta där själva växten verkligen smakar fänkål. Det kom vackra blomställningar som blommat, även de smakar gott, men kommer det inte några frön?

Jag är som höres nybörjare - är jag helt ute och cyklar? Är det inte så man gör för att ta frön? Var kommer fänkåls- och kumminfröna som jag köper i mataffären annars ifrån??

Tacksam för svar  :-[
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Wisse

  • Inlägg: 22
  • livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
SV: Fänkålsfrö och kummin
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 13:50 »
Jag har vildkummin på markerna. Den smakar precis som kummin och sköter sig helt själv.

vidar b

  • Inlägg: 14
    • Halland
SV: Fänkålsfrö och kummin
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 14:14 »
Låt dem stå till nästa år så tror jag du får kumminfrö. Många i växtfamiljen fungerar så, och jag får frön på några år gamla vallar med kummin i.
Men de hinner ju tyvärr inte mogna innan de blir knipsade.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fänkålsfrö och kummin
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 18:47 »
Kummin är som sagt tvåårig, så det blir inga frön förrän år två. Det finns mycket bra odlingsråd när det gäller kummin:

http://osl.agrolink.net/specialvaxter/KumminTransF2003.pdf

Även fänkål är en tvåårig växt som blommar andra året, växer vilt i t ex Storbritannien men kan nog vara svår att övervintra här:

http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/gronsaker/ovrigt/fankal.shtml
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 18:51 av kurt »

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fänkålsfrö och kummin
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 13:34 »
Hakar på här. Tänkte prova på att odla spiskummin. Den ska vara ettårig så då undrar jag om det är så att den hinner sätta frö redan år ett?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stina Holmerin, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser