Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?  (läst 20662 gånger)

Xoot

  • Gäst
Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« skrivet: 22 okt-12 kl 19:04 »
Min luft/luft-värmepump klarar ner till -25grader enligt manualen men så kallt har här inte varit på ett par år.
När lägger din av? Vid vilken temperatur slutar den att fungera, vid vilken temperatur börjar den tappa effekt?

Använder en luftvärmepump från Daikin.
Hade fortfarande full effekt förra året när den snuddade på -15grader.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-12 kl 19:24 »
Min värmepump ska klara ner till -40 enligt försäljaren men under -15 så ger den ingen extra effekt än den man stoppar in. Den funkar bäst vid plusgrader och när det är minus så tänder jag kaminen för att spara ström
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-12 kl 00:14 »
Min luftvärmepump har ingen funktion för att stänga av sig vid kyla, enligt de diagram som finns i manualen så sjunker avgiven och tillförd effekt ungefär lika mycket när det blir kallt ute. Är det neråt -20 grader lämnar den inte mycket värme, men den drar inte mycket ström från elnätet heller. Argo AW22AHL, den billigaste som gick att köpa för 8-9 år sedan.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-12 kl 00:19 »
Min ett år gamla Mitsubishi ger bra värme ännu vid -20 grader. Men jag brukar alltid elda i kaminen året om - både för den goa spisvärmen och för att spara el. Värmepumpen är dessutom  toppen om man vill torka svamp, t.ex.  ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

dicklund2

  • Inlägg: 18
SV: Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 24 okt-12 kl 23:39 »
Min gamla panasonic blåste 44 graders luft när det var -32, men det lät illa  i den då och den höll bara 8 år.

Nu stänger jag av värmepumparna vid -20-25 då börjar det låta konstigt (smäller riktigt vid avfrostningarna, ljudet på kompressorn ändras också), inbillar mig att det spar på maskinen. Då är ändå verkningsgraden så dålig att man kan sätta igång en värmefläkt istället och elda lite hårdare, det rör sig inte om så många dagar per år...

Jag har testat den nya värmepumpen vid -30, (appliance 3500:-) och den ger inte lika bra värme som den gamla panasonicen, men effekten på panasonic var runt 1300w, den nya är 890w så det borde vara mindre. Jag minns inte tempen säkert, runt 30-32 tror jag. 

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 09:58 »
Något som en luftvärmepump inte alls mår bra av är att "kallstartas" när det är riktigt kallt ute, om den har stått stilla så länge att kompressorn är helt utkyld och det kan ha kondenserat kylmedium i den. Numera finns ju nästan alltid någon slags kompressorvärme - antingen en värmekabel lindad runt kompressorn eller, på invertervärmepumpar, händer det att invertern får skicka likström genom motorns lindningar för att värma upp kompressorn. Men det är inte säkert att det finns någon förregling som hindrar start av kompressorn när den är otrevligt kall. Vill man vara på den säkra sidan bör man alltså låta värmepumpen stå med huvudström tillslagen några timmar innan man startar den, t ex efter ett långt strömavbrott eller om man har stängt av den för att det inte har varit mening att ha den igång i den strängaste kylan.

Smällar vid avfrostning kan förekomma på värmepumpar som inte stoppar kompressorn innan fyrvägsventilen slår om. Min gamla Argo stoppar och väntar en minut innan omslag i början och slut av avfrostningen, men t ex Fomas invertervärmepumpar nöjer sig med att sänka varvtalet på kompressorn innan omslag i början av avfrostningen (men jag tror att även de stoppar kompressorn när avfrostningen är slut). Äldre CTC luft/vattenvärmepumpar kör kompressorn för fullt när fyrvägsventilen slår om, där sköts avfrostningen av en slags mekanisk timer och värmepumpens i och för sig ganska intelligenta styrsystem har ingen aning om när det är dags för avfrostning.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hur många minusgrader klarar din luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-14 kl 17:36 »
Lite mer underlag för när olika värmepumpsmodeller stänger av sig:
Fomas invertermodeller från ca 2005-2008 stänger av vid -21 ... -22 grader, lika på både luft/luft och luft/vatten.
CTC EcoAir från 2006 stänger av vid -16.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dalibor

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser