Jo, Royal Enfield fanns för länge sen i två dieselversioner, en 350 och en 500cc. Men de är inte längre i produktion, fastän det ryktats länge om att den skall återuppstå. Eftersom jag har en Suzuki GZ 125cc, har jag tänkt bygga en "dieselvessla" enligt tysk modell. Kolla in
http://www.dieselwiesel.de/ . Här använder man orginalväxellådan och lyfter in en kinesisk Yanmar-kopia på 406cc istället för orginalmotorn. Motorns effekt är nästan densamma som orginalmotorns, men vridet torde vara rätt fint

.Jag har svårt att tänka mej ett mer miljövänligt fordon än en liten dieselstånka som går 100 km på 1,5 liter solrosolja. Vadå kväveoxidutsläpp

Toppfarten anges till 105 km/h, och det räcker ju bra till för att följa med i den övriga trafikens takt.
Rosten, du syftar säkert på globetrottern Ola som åker på sin Farymann-diesel Suzuki ? Jag tror att Farymann från början är en s.k. marindiesel, alltså båtmotor. Men bra motorer har använts till annat än det som du ursprungligen uppfanns för. Yanmar är också en s.k. stationär motor för elverk eller vadsomhelst. Kubota används ofta i komressorer på lastbilar, och även de används av entusiaster för hojbyggen. Andrahandsvärdet är ganska högt på dem, så det lönar sej säker mer att köpa en ny kinesisk Changfa - kvaliteten lär ha stigit avsevärt under de senaste fem åren. Priset på en ny sådan är samma som på en begagnad Kubota, dvs runt 5000 kr.
Det lilla (?) problemet med motorbytet är ju växellådan och primärdrevet. Vad jag sett på YouTube så har en del byggare löst det med variator, alltså samma system som på snöskotrar. Varför inte ? Man slipper ju problematiken med en passande växellåda. Royal Enfield t.ex. har ju fortfarande separata växellådor på hojarna, de är därför tacksamma objekt för dieselbyggarna. Likaså Ural och Dnepr som har kardandrift och separata växellådor, men då måste man nog ha en dieseltwin, annars blir hojen för långsam...kardandriften och den tunga ramen stjäl en del effekt, har jag förstått av dieselhojbyggare i Finland.
Någon annan som tycker det är ett intressant projekt ?

Det är väl inte så tokigt att kunna åka 800 km på en tank (14 l) rapsolja ?