Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skog  (läst 9440 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Köpa skog
« skrivet: 21 okt-12 kl 13:48 »
Har blivit erbjuden att köpa ca 12 hektar skogsmark med uppskattat virkesförråd om ca 1200 m3sk, där ca 700 m3sk är över 100 år. Vad skulle ett vettigt pris på denna fastighet kunna vara? Har fått ett prisförslag på 340.000 kr men tycker det känns lite mycket. Det finns dessutom ca 2 hektar betesmark på fastigheten. Dock inget som jag kan använda till mina djur då det ligger lite för långt från mig(ca 2 mil).
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

TheoA

• Södermanland
SV: Köpa skog
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 13:52 »
Jag måste bara säga att här skulle 12 hektar skog gå på ca. 10 miljoner.  :-X
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 21 okt-12 kl 13:54 »
Jag har inte koll på prisnivån där i norr, men här vore det värsta fyndpriset. Tror man kunde betalat 1,5-5 miljoner för den marken om den befann sig i mina trakter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 21 okt-12 kl 13:59 »
Ojdå, vilken otrligt skillnad det är på norr och söder! Hur kan skogspriset vara så mycket högra söderut egentligen? Klart att det växer lite långsammare här uppe men om man köper 12 hektar för 10 mille så kan man ju aldrig räkna hem det ens under två livstider känns det som.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 21 okt-12 kl 14:28 »

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 21 okt-12 kl 14:36 »
600 kr per kubik är nog inget konstigt så jag tycker du fått ett bra pris.  Däremot undrar jag över sammansättningen på skogen. Måste ju vara otroligt gles vuxen skog eller en massa ung skog.? Även uppe hos dig borde man väl kunna räkna med åtminstone 220 kubik per hektar?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: (Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 21 okt-12 kl 18:13 »
600 kr per kubik är nog inget konstigt så jag tycker du fått ett bra pris.  Däremot undrar jag över sammansättningen på skogen. Måste ju vara otroligt gles vuxen skog eller en massa ung skog.? Även uppe hos dig borde man väl kunna räkna med åtminstone 220 kubik per hektar?

10-20 år, ca 50 % (ca 35 m3sk/hektar)
50-60 år, ca 15 % (ca 150 m3sk/hektar)
100-110 år, ca 35 % (ca 185 m3sk/hektar)

50% gran, 40 tall och 10 löv på hela området.

Avverkningsförslaget är en gallring på 250 m3sk. Så den gamla skogen antar jag är ganska senvuxen om den ska växa ännu mer.
www.backforsgard.se

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 okt-12 kl 18:16 »
Ok, där ser man.. Jag har en 45 årig tallplantering, och där ligger det runt 280 m/ha.  Genomsnittet för gården ( innan vi tvangs hugga ner det mesta) ligger på 260 m3/ha.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 21 okt-12 kl 18:25 »
Nämnas bör att det inte är någon som skött skogen med tanke på maximal avkastning tidigare.
www.backforsgard.se

Vasa81

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 okt-12 kl 18:32 »
Det är kalhygges priser!

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 okt-12 kl 18:35 »
Nämnas bör att det inte är någon som skött skogen med tanke på maximal avkastning tidigare.

Vad ska du egentligen ha det till då?  12 Ha ger ju i ärlighetens namn inte speciellt mycket inkomster. Skulle vara om man kan sälja ved i så fall.  Och med så mycket ungskog på 10-20 år, så blir det ju inget att plocka där på länge.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 okt-12 kl 23:52 »
En enkel värdering enligt LRF konsult så ligger skogspriset i västerbotten på 312Kr/skm3 och Norrlands inland 292kr/skm3
Detta är ett genomsnitt men det finns både högre och lägre priser. Det ska finnas prisstatistik länsvis men har inte hittat den, men generellt ju längre från en storstad marken befinner sig, ju lägre pris.

Jag kan starkt rekomendera att du själv kontrollerar hur mycket skog det finns på fastigheten då skogsbruksplanen ofta är behäftad med fel, det kan slå på
+-10-20% och i ett ekstremfall på -50% på en fastighet. Så ta några dar och kontrollera skogsinehållet genom stickprovsytor av höjdmätning och klavning av stammarna, det kan löna sig....

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=27381.0

http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/Nyhetsbrev-Skog-och-Lantbruk-nr-2-20121/
« Senast ändrad: 21 okt-12 kl 23:59 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #12 skrivet: 22 okt-12 kl 08:18 »
Vad ska du egentligen ha det till då?  12 Ha ger ju i ärlighetens namn inte speciellt mycket inkomster. Skulle vara om man kan sälja ved i så fall.  Och med så mycket ungskog på 10-20 år, så blir det ju inget att plocka där på länge.

Tanken var att jag ska ha skogen till vedförsljning. Men som du säger så kommer jag inte kunna ta ut så mycket ved hur som helst. Hade väl också tänkt att jag kunde använda en del gammalt timmer till byggnader på den egna gården också. Ska som stubben säger åka dit och kontrollera, kanske finns en hel del "extra" uppvuxen björkskog på den gamla betesmarken som jag kan använda till ved.
www.backforsgard.se

Skogsola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 okt-12 kl 09:14 »
Låter som ett bra köp.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #14 skrivet: 24 okt-12 kl 17:51 »
Här finns en till för den som inte vill lägga ut flera miljoner för lite skog.

http://www.lrfkonsult.se/Vara-tjanster/fastighetsmakleri/Objekt-beskrivning/?objectid=4162SGSO2FQPP3BL
www.backforsgard.se

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 okt-12 kl 19:48 »
Verkar inte vara så orimligt pris för en skogsfastighet däruppe!

Här i småland ligger det nu på ca 500 kr/m3sk i snitt, utan byggnader. Om jag inte minns fel.

TheoA

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 24 okt-12 kl 20:18 »
http://beskrivningar.capitex.se/objdesc.aspx?GUID=41L4AE0IA8EHVR0K&TYP=CMLantbruk&From=Hemnet&Skin=CarlssonRing

Sörmland, 14 ha skog värderas till ca 700000.

Jo det kanske är mer det priset, men jag bara vet några bekanta som skulle köpa mark, i skärgårn, de blev erbjudna 11 hektar för 10 miljoner..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 24 okt-12 kl 20:57 »
Jo det kanske är mer det priset, men jag bara vet några bekanta som skulle köpa mark, i skärgårn, de blev erbjudna 11 hektar för 10 miljoner..

Jag har en skogsfastighet på 20 hektar i södra Halland. Om någon vill köpa den för 10 miljoner så kan jag skriva köpet i morgon på banken.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

TheoA

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 24 okt-12 kl 21:01 »
Jag har en skogsfastighet på 20 hektar i södra Halland. Om någon vill köpa den för 10 miljoner så kan jag skriva köpet i morgon på banken.

Ja, det förstår jag :) De som vi känner tackade såklart nej till den skogen..

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 02 nov-12 kl 08:08 »
Skogsägare är i regel något man föds till. Ska du köpa så räkna med feta lån från banken. Ska du då betala tillbaka lånen inom rimlig tid är du mer eller mindre tvungen att avverka din nyss förvärvade skog.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser