Det där vet man aldrig. Du kanske är en utmärkt granne. Fast relationer tar tid. Vissa grannar har vi inte heller pratat med. Trots att jag är ganska social... 
Jag funkar så här. Behöver du hjälp hela tiden så håller jag mig undan.
Behöver du ingen hjälp då finns jag i närheten och ger en stöttande hand när det behövs.
Granntanten äger en industriskrot. Den finns på hennes tomt. Hon har en lastbil med kran men inget att skotta snö med. Då hon är över 65 år så skiter hon totalt om hon blir insnöad. Hon har mat hemma för flera månader framåt.
Så givetvis skottar jag hennes väg utan att ta en krona för det när jag har tid.

Vägen var bitvis totalt sönderkörd pga stora spår efter lastbilen.
Vilket hon totalt skiter i utan kör på tvären med sin lilla bil om hon måste ut med den.
Så jag hämtade ett lass stenkross och fixade vägen. Hon kom ut och tittade när vi skottade ut dom 6 tonnen sten. Tyckte att det blev okej. Sen var det inte mera med det.
Ibland går jag över för att jag behöver ett rör/balk eller liknade.
Jag brukar knacka på och berätta vad jag har tagit. Okej säger hon. Sen är det inte mera med det.
Skulle hon därimot ringa och tjata på hjälp i tid och otid. Då skulle jag avsluta våra affärer snabbt.

Ibland så hjälper jag folk att laga bilen efter att dom har besökt bilprovningen.
Tar aldrig mot pengar utan man får helt enkelt ställa sig på vedhuggarbacken och göra skäl för hjälpen vid vedklyven. Timme mot timme. Tycker man det är okej då får man hjälp.