Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Powerfab minigrävare på väg hem.  (läst 15196 gånger)

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: Powerfab minigrävare på väg hem.
« Svar #20 skrivet: 24 dec-12 kl 09:14 »
Vilken framförhållning ni verkar ha! Har ni bra verkstad då?

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 24 dec-12 kl 09:22 »
Vilken framförhållning ni verkar ha! Har ni bra verkstad då?
Det handar inte om framförhållning utan om att få in pengar så man kan bo kvar.
Har man en gård i nörheten av större städer så handlar allt om att få in pengar.

Men i närheten av större städer finns det ockaå möjligheter att tjäna pengar på alla människor
som inte kan lösa sina problem själva.

tinna.m

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 24 dec-12 kl 09:23 »
Vojne, vojne, stackars påg, han ser förtvivlad ut.. Två bilar och en grävare.
Blir bra det här!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 24 dec-12 kl 09:32 »
Vojne, vojne, stackars påg, han ser förtvivlad ut.. Två bilar och en grävare.
Blir bra det här!
Han äger 1 Porsche 944 och en 924 reservdelsbil.
En VW Caddy Diesel som vi skall plocka motorn ifrån till Ford Transiten.
Så totalt 5 bilar är han ägare till. ;)

Att det finns grävmaskiner och traktorer är bara kul en stund.
Sedan är det bara jobb och missad tid framför datorn/TV. ;D

Men efter allt tjat så har han blivit bättre och förstår att han kommer att ha nytta av allt i framtiden när han skall köpa egen kåk.

muffman

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 dec-12 kl 09:37 »
Jag tror du är helt rätt ute med minigrävare, skrot och skrotbilar vet jag att det funkar. Gott för grabben att lära sig tjäna egna stålar.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 24 dec-12 kl 11:39 »
Jag tror du är helt rätt ute med minigrävare, skrot och skrotbilar vet jag att det funkar. Gott för grabben att lära sig tjäna egna stålar.
Förhoppningsvis så har han skaffat sig massa bra kontakter den dagen som han slutar skolan.

Han tjänar redan en del pengar på sina värphöns.
Han började med höns när han var 9 år.
Så han har tjänat ihop till diverse saker. Vi har aldrig gett honom en krona i veckopeng.
Utan han får bra uppslag på hur man tjänar pengar.

Just nu så sparar han till en veckas språkresa till Spanien nästa år.

andtol

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 dec-12 kl 13:01 »
Jag önskar också mig en minigrävare av tomten. Och en verkstad. Och en granne som Rosten att inspireras av!

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 24 dec-12 kl 17:55 »
Jag önskar också mig en minigrävare av tomten. Och en verkstad. Och en granne som Rosten att inspireras av!
Fast jag är nog ingen bra granne. ;D
Jag bor i en by med tre hus. Den ena huset bor en äldre dam som har en industriskrot på tomten. Henne gör jag en del bytesaffärer med. Den andra grannen är en barnfamilj med små barn. Dom har jag aldrig talat med. Vi håller oss mest för oss själva. Tror på mottot "ensam är stark"
« Senast ändrad: 24 dec-12 kl 22:47 av Rosten »

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 24 dec-12 kl 19:50 »
Jag bor i en by med tre hus. Den ena huset bor en lägre dam som har en industriskrot på tomten. Henne gör jag en del bytesaffärer med. Den andra grannen är en barnfamilj med små barn. Dom har jag aldrig talat med. Vi håller oss mest för oss själva. Tror på mottot "ensam är stark"

Undrar hur låg hon är ???

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 24 dec-12 kl 22:46 »
Undrar hur låg hon är ???
Äldre dam, skall det vara.

andtol

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 dec-12 kl 18:19 »

Det där vet man aldrig. Du kanske är en utmärkt granne. Fast relationer tar tid. Vissa grannar har vi inte heller pratat med. Trots att jag är ganska social... :)

andtol

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 dec-12 kl 18:21 »
Det handar inte om framförhållning utan om att få in pengar så man kan bo kvar.
Har man en gård i nörheten av större städer så handlar allt om att få in pengar.

Men i närheten av större städer finns det ockaå möjligheter att tjäna pengar på alla människor
som inte kan lösa sina problem själva.

Bra tanke.

Men dina projekt verkar kosta en del pengar också. Tror du ni går plus på dem?

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 25 dec-12 kl 20:32 »
Bra tanke.

Men dina projekt verkar kosta en del pengar också. Tror du ni går plus på dem?
Allt beror på hur man räknar. ;)
Tittar man på våran lillstuga som kostade 60 000:- att renovera. Den har nu varit uthyrd några år nu. Vi tar 2900:- i hyra. Då ingår möbler, TV, bredband, söptömning, värme el mm.
Hade vi inte hyrt ut den så hade vi ändå tvingats ha grundvärme i den pga att våran tvättstuga ligger där ute.

Hyreskåken köpte vi 1989 för 425 000:- Vi har totalrenoverat den själva (några tusen timmar genom åren), monterat jordvärme (76 000:-), byggt stort garage (70m2)  (120 000:-)  mm. Den kommer nu att bli till salu. Pris ca 1.3 -1.5 miljoner.

Våran biodling har mest genererat utgifter pga att jag har gjort alla nybörjarfel man kan göra och några till.

Grävmaskinen måste hyras ut ca 70 dagar. Sedan är den betald. Om normalkunden hyr den 3 dagar så behöver vi 23 kunder. Sen har vi en betald grävmaskin.

Den stora släpkärran som jag köpte för 1000:- har jag renoverat för 3500:- Totalpris 4500:- Flakyta 2x3 meter.

Sen har vi pumpat in massor av pengar på gården. Förhoppningsvis så gör det så att gården ökar i pris till den dagen som vi säljer den.

Verkstaden här på gården som vi också har pumpat in en del pengar i kommer att förenkla allt lagande då jag kan ha värme i den. Som det är nu så skruvar jag oftast utomhus. Vilket kroppen inte gillar något vidare. (börjar ju bli en gammal gubbe.)

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 25 dec-12 kl 20:45 »
Det där vet man aldrig. Du kanske är en utmärkt granne. Fast relationer tar tid. Vissa grannar har vi inte heller pratat med. Trots att jag är ganska social... :)
Jag funkar så här. Behöver du hjälp hela tiden så håller jag mig undan.
Behöver du ingen hjälp då finns jag i närheten och ger en stöttande hand när det behövs.

Granntanten äger en industriskrot. Den finns på hennes tomt. Hon har en lastbil med kran men inget att skotta snö med. Då hon är över 65 år så skiter hon totalt om hon blir insnöad. Hon har mat hemma för flera månader framåt.
Så givetvis skottar jag hennes väg utan att ta en krona för det när jag har tid. ;)
Vägen var bitvis totalt sönderkörd pga stora spår efter lastbilen.
Vilket hon totalt skiter i utan kör på tvären med sin lilla bil om hon måste ut med den.
Så jag hämtade ett lass stenkross och fixade vägen. Hon kom ut och tittade när vi skottade ut dom 6 tonnen sten. Tyckte att det blev okej. Sen var det inte mera med det.
Ibland går jag över för att jag behöver ett rör/balk eller liknade.
Jag brukar knacka på och berätta vad jag har tagit. Okej säger hon. Sen är det inte mera med det.

Skulle hon därimot ringa och tjata på hjälp i tid och otid. Då skulle jag avsluta våra affärer snabbt. ;D

Ibland så hjälper jag folk att laga bilen efter att dom har besökt bilprovningen.
Tar aldrig mot pengar utan man får helt enkelt ställa sig på vedhuggarbacken och göra skäl för hjälpen vid vedklyven. Timme mot timme. Tycker man det är okej då får man hjälp.
« Senast ändrad: 25 dec-12 kl 20:48 av Rosten »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #34 skrivet: 25 dec-12 kl 22:02 »
Ibland så hjälper jag folk att laga bilen efter att dom har besökt bilprovningen.
Tar aldrig mot pengar utan man får helt enkelt ställa sig på vedhuggarbacken och göra skäl för hjälpen vid vedklyven. Timme mot timme. Tycker man det är okej då får man hjälp.

Hur löser du det skattemässigt med arbetsgivaravgiften? Betalar du in en arbetsgivaravgift baserar på en lön efter kollektivavtalet när du byter arbete mot arbete?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinna.m

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 25 dec-12 kl 22:44 »
Hur löser du det skattemässigt med arbetsgivaravgiften? Betalar du in en arbetsgivaravgift baserar på en lön efter kollektivavtalet när du byter arbete mot arbete?
Vill minnas Rosten nämnt att skattmasen hjälper till med veden. Vill masen ha pengar får han göra skäl för dem.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 26 dec-12 kl 20:27 »
Vill minnas Rosten nämnt att skattmasen hjälper till med veden. Vill masen ha pengar får han göra skäl för dem.
Exakt. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 26 dec-12 kl 20:29 »
När jag lagar bilen så gör jag det som privatperson till släkten/nära vänner.
Eftersom veden är min privata till att värma kåken med.

vedbonden

• Småland
« Svar #38 skrivet: 04 jan-13 kl 22:17 »
Fin maskin!!
Har du hyrt ut den något?
Har tänkt köpa nåt liknande powerfab,tror nog alt det blir en
Hur mycket har du tänkt ta per dygn/helg om man får fråga? :)

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 05 jan-13 kl 00:08 »
Fin maskin!!
Har du hyrt ut den något?
Har tänkt köpa nåt liknande powerfab,tror nog alt det blir en
Hur mycket har du tänkt ta per dygn/helg om man får fråga? :)
1200:- första dygnet inklusive utkörning och 1 timmes kurs.
1000:- övriga dygn. Moms inräknat.

300:- timmen om man vill gräva hos oss för att testa hur det känns att köra en grävmaskin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
Karlsdotter, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser