Nu är det länge sedan jag skrev på detta forum.
Själv är jag inte aktiv nu, då körandets karaktär har ändrats.
Men intresset för denna hobby är väl det samma som för 8 år sedan, och jag gläds åt varje person, norsk som svensk som bygger om sitt fordon till att köra på detta "restavfall" som ger positiva utslag på avgaserna.
Co2 neutralt, reducerad utsläpp av partiklar och pannkaksdoft. Sätt en blomma i avgasröret.
Att förbränningen är bättre i motorn, är bilderna på en demonterad Volvo motor ett gott bevis på.
Bilderna kan jag dela med mig till ev. intresserade. Mätning av avgasen på bilprovningen ger mycket goda utslag. I två fall har man börjat kolla vad som kan vara fel på instrumenten, då diesel inte kan ge så bra avgas från specifik bilmodell. :-)
Dieselpriset borde vara lätt att matcha i dag, där vi snabbt kan komma upp i 15 kr litern, mot ca. 1 kr litern för de som kör på
detta bränsle. Många tycker att kostnaden för att bygga om sitt fordon är hög, men räkna på detta, så ser du att du snabbt får igen för investeringen. Tröttnar du på detta bränsle, kan du lätt sälja de större delarna du handlat in, och få igen, om inte allt, så större delen av investeringen.
Jag har läst många olika uttalanden och tyckanden sen jag började själv att lära om detta bränsle, många uttalanden har skrämt folk från att prova, tyvärr. Nu har det gått så många år, och så många personer har och fortfarande kör på matolja, utan att det har
lätt till stora överskrifter över hur farligt detta bränsle är, så just den biten bör vara begravd nu.
Det finns flera ställen man kan läsa om att konvertera sitt fordon, på min grupp på Yahoo bland annat.
På forumet om hemmagjord biodiesel, som väl har blivit mera om matolja än biodiesel och sen från Norge, där Selko Motor både har information och utrustning att sälja. Återkommer mera till detta företag här under.
Min passiva grupp, har många album med bilder på konvertering som kan ge tips o information till intresserade.
Passiv, därför folk är inne o läser, men skriver mindre, tyvärr. Yahoo kräver att man reggar sig, men det är gjord på en minut.
Adressen är :
http://autos.groups.yahoo.com/group/Alternativt/Sen har vi forumet:
http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/ där ett bra antal medlemmar har skrivit om olika teman, både inom biodiesel o matolja med mera.
Till sist har vi:
www.selkomotor.no.
Att ett norsk företag började sälja utrustning för konvertering berodde på intresse för detta, även i broderlandet med all sin olja.
Selko har nu sålt utrustning till ett hundratal entusiaster i alla åldrar i hela vårt långa land, i tillägg till Norge själv.
Utvecklingen går framöver, och kvalitén på produkterna lika så.
Övergången från t. ex. den lilla tryckdrivna centrifugen, med kugghjulspump o elmotor har bytts ut mot en direktdriven större centrifug från USA. Intresset för den lilla centrifugen försvann, o orsaken var komplexiteten med ovan nämnda.
På trots av att den andra centrifugen var mycket större, och inte minst
mycket dyrare, har Selko nu såld runt 50 st till att rena matolja, öl, skärolja och vatten. Den är såld från Norra Sverige ned till södra Frankrike, i tillägg till att producenten har sålt den i ett stort antal länder på klotet.
Flera av komponenterna som Selko säljer är valt genom urvalet av att endast välja det bästa, så körandet för kunden blir problemfritt.
Nyligen kom ett nytt förvärmd filter, som klarar hålla en högre temperatur, även i kyla.
Nu skall jag inte marknadsföra detta mera, men avsluta med, att om någon av er som fattar intresse för detta, är välkommen att kontakta mig med frågor, råd och undringar.
Mantajohan har skrivit mycket bra här, och hans erfarenheter är värt att ta till vara också.
Han har valt att köra utan konvertering, så han har ett mindre antal månader att köra på matoljan.
"No war required" för att använda detta drivmedel.