Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor med knorr ?  (läst 1025 gånger)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
Ankor med knorr ?
« skrivet: 18 okt-12 kl 16:26 »
Har haft ankor i flera år förr, men har inga nu.
Min granne har 8 vita ankor , antagligen peking, men dom är helvita i allafall, och när jag tittar på dom så ser jag en med knorr och 7 utan, så jag tror att det är 1 hane å resten honor.
Men grannen , han lyssnar på lätena och säjer att det är 4 honor och 4 hanar.
Tycker det är synd att äta upp honor , som han tänker göra om dom är hanar.
VEM har rätt?
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ankor med knorr ?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 16:37 »
Bara hanar har knorr, så den med knorr är en hane. Hur gamla är dem? För det brukar kunna ta ca 5 - 6 månader innan de har utvecklat denna knorr på stjärten, sedan under vissa perioder kan hanarna tappa sin knorr och vara knorrlösa under en tid när de byter fjädrar. =)

Säkraste sättet att könsbestämma ungdjur (räknat från ca 6 - 8 veckors ålder) till vuxen ålder är att gå efter lätet. Tjejerna tutar/kvackar högt medan hanarna har ett hest läte.

Male and Female duck

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
SV: Ankor med knorr ?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 16:41 »
Tack Sandra , måste ut och lyssna, dom är ca 3-4 månader.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare (1 dolda)
Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser