Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  viltparad!  (läst 4458 gånger)

Sleipner_

• Gäst
viltparad!
« skrivet: 02 jan-07 kl 20:15 »
jag har en fråga? viltparad! jag vill veta hur en sådan går till och hur man blåser i hornen, är det olika signal för olika sorters djur?

Garyu

• Gäst
Re:viltparad!
« Svar #1 skrivet: 20 jan-07 kl 18:11 »
jag kan inte påstå att jag är otroligt insatt i ämnet, men vad jag vet är väl traditionerna kring viltparader varierande i olika delar av landet/världen...

Men så vitt jag vet gör man inte så mycket mer än att man lägger upp djuren fint bredvid varandra och att någon sedan blåser tapto på horn. Syftet är ju bara att hedra djuren och göra något som annars kunnat beskrivas som "mass-slakt" lite finare. Jag skulle föreslå att du bara gör det som känns bäst för dig själv, om du känner ett behov av att förlika dig med naturen för det du "stulit". Är det å andra sidan bara så att du vill hålla liv i gamla traditioner är det kanske bättre att prata med någon lokal jägare om hur de brukar göra i ditt område.

Björn Mikael

« Svar #2 skrivet: 21 jan-07 kl 01:49 »
En "regel" man ska komma ihåg vid anordnandet av en viltparad är att man aldrig ska kliva över raden av djur. Består viltparaden av flera rader av djur går man alltså vid behov längs med linjerna men man ska aldrig kliva över dem.

Garyu

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jan-07 kl 12:12 »
Jag hittade följande om dansk viltparad, men om det gäller för hela danmark eller bara lokalt vet jag inte:

Ansvarig för paraden är viltmästaren som ser till att en grankvistbädd kommer till stånd runt eller under viltet - ved till brasorna - att deltagare och vilt kommer på rätta platser - att hornblåsare finns - att all personal blir ordentligt avtackad osv.

Uppställning:

hundfolkskyttarjaktledarehornblåsareeldeldrådjur-morkullarävhareom det finns flerafasantupphornblåsare så står de härfasanhönavid sidan av viltetrapphönshanänderhonänderduvorannat fågelvilteldeldklappare/drevfolk

(tabellfunktionen här lämnar lite att önska, kanske inte så tydligt, men det är en fyrkant med eld i varje hörn och folk uppställda i särskilda rader)

Allt vilt läggs på höger sida. Var tionde dras fram en halv kroppslängd. God plats mellan raderna då man inte får kliva över vilt. Storleken av råbockarnas horn avgör rangordningen. Största längst åt höger (vänster från jaktledarens sida) i raden med huvudet mot jaktledaren, därefter mot vänster mindre bockar - getter - smaldjur - bockkilling - getkilling. Morkulla placeras vid hornen eller halsen på den största bocken eftersom denna fågel har särstatus som den danska skogens vackraste fågel. Om det skjuts flera morkullor placeras dessa bredvid varandra i nivå med halsen eller hornen av den största bocken. Om det ej är några rådjur skjutna placeras morkullorna i första raden.

Drevern

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 01:08 »
I Sverige är det väldigt ovanligt med viltparader. De hålls mest i samband med stora jakter på gods. Visst kan det vara vackert med ljus och horn men det kan vara rätt vackert att se på solnedgången också efter en dags jakt med drevern på räv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1124 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser