I normalfallet värper inte ankor förrän till våren, oavsett foder. Och någon som med flit driver sina ankor med ljus osv känner jag inte till. Däremot behöver högvärpande ankor tillgång till rätt aminosyror, annars kommer de att försöka värpa för många ägg, och inte sluta förrän de får näringsbrist. Det tycker jag är värre än att "driva" dem med proteinfoder. Däremot ska de inte ha något värpfoder eller liknande förrän de värper.
Det finns pekinganka inkorsat i belkingeankorna, även i dem i genbank. Själv har jag inte blekingeankor, men hade jag det skulle jag selektera bort alla vita eller på annat sätt felaktiga i färgen. Det är ju den fina färgen som är kännetecknade för blekingeankan.
Vill du ha fler ankor till nästa år? Då kan du ju behålla draken, om du vill, förutsatt att den är rastypisk. Annars är det ju bäst att ta bort den nu, finns ingen anledning att ge den en massa foder över vintern om du inte ska behålla den.
Bilder skulle underlätta, på rättfärgade blekingeankor ser man skillnad på kön på färgen. Och är de kläckta så tidigt, så bör man även se tjusarlocken på hanarna.