Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåglar i fönstret  (läst 3344 gånger)

Jogar

• Gäst
Fåglar i fönstret
« skrivet: 16 okt-12 kl 14:45 »
Har ni något tips på hur jag kan förhindra stora och små fåglar från att krocka med våra fönster?  Dagligen är det en eller ett par som dunsar in i rutan. Oftast klarar de sig men det har hänt att näbbar gått sönder och nackar brutits... Inget trevligt.
Gäller samtliga fönster på huset både på nedervåningen och uppe.

Huggorm

• Gäst
SV: Fåglar i fönstret
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 14:56 »
Det finns en speciell plastfilm man kan klistra på rutorna. Men det är väll knappast realistiskt när det gäller så många rutor? Jag funderade själv på att klistra på sånt på fönstret närmast fågelmataren efter att en domherre flög in i rutan och dog, men det blev aldrig av  :P

Leifem

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 14:59 »
Funderade.. o kom fram till att hos mej är det kanske 1 fågel på hela sommaren, men mina fönster syns ganska väl.. ::)
Så om du är rädd om pippina.. - putsa inte så ofta o väl . .  ;)

Jogar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 15:55 »
Funderade.. o kom fram till att hos mej är det kanske 1 fågel på hela sommaren, men mina fönster syns ganska väl.. ::)
Så om du är rädd om pippina.. - putsa inte så ofta o väl . .  ;)
Ähum...jo alltså mina fönster blir sällan putsade :-[   Samtliga fönster och glasdörrar har spröjs, lillkillen har sågat ut rovfågelsilhuetter och målat dessa svarta och satt upp...men nog ska fåglarna in i rutorna ändå :-\
Plastfilm känns lite sådär måste jag säga...det är ju en del rutor som sagt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 16:12 »
En lösning kan vara att alltid ha lampor släckta när man inte är i rummet, och dörrar stängda. Då ser det inte ut för fågeln som om man kan flyga rakt igenom.

Jogar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-12 kl 19:33 »
En lösning kan vara att alltid ha lampor släckta när man inte är i rummet, och dörrar stängda. Då ser det inte ut för fågeln som om man kan flyga rakt igenom.
OK. Fast det är ju på dagen de flyger in i rutan, och då har vi inte lampor tända. Inte än iallafall. Jag ska på försök klippa remsor av en svart plastsäck och hänga upp på en stolpe framför ett fönster. Men man vill ju inte gärna ha det hur-som-helst utanför sina fönster heller...vi vill ju kunna se ut liksom.  8)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-12 kl 20:10 »
Häng upp cdskivor utanför fönstren, i snöre. Fungerar utmärkt.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Jogar

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 okt-12 kl 10:30 »
Tack. Ska pröva det.

Nena

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-12 kl 12:16 »
Jag med! Vilket bra tips! Vi har också samma problem som Jogar - har också prövat med rovfågelsiluetter, svart tejp mm. Fast jag tror boven i dramat är sparv- och duvhöken - när de gör sina räder så flyger småpippisarna åt alla håll och kanter. Men som sagt - ska pröva med cd-skivor.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 18 okt-12 kl 12:24 »
På min skola, när jag var liten, fanns en utomhusgång med stora fönster längs med ena sidan. För att hindra fåglarna från att flyga in i rutorna så fick eleverna måla med vattenfärger på glasrutorna. Kreativt och kul. Blev nya målningar lite då och då  :)

...fast det kanske inte direkt passar sig på ett vanligt hus...
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser