Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skvallerör  (läst 6185 gånger)

tomas1234

• -
Skvallerör
« skrivet: 15 okt-12 kl 11:04 »
Kanske vet någon något bra om detta.
Det saknas skvallerör i båda våra wc. Jag vet att det inte var krav på detta då det byggdes.
Min fråga är om någon gjort detta tidigare. Jag tänkte borra hål och sätta ett litet rör nu i efterhand, någon som gjort detta?
Wc stol är givetvis vägghängd.
Finns det några smarta lösningar på detta?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Skvallerör
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 22:15 »
Vad för slags skvallerrör menar du? Ett som fungerar som bräddavlopp i vattenbehållaren? Det verkar konstigt om du skulle ha stött på en vägghängd toalettstol utan sådan, min erfarenhet är att sådana finns i alla toalettstolar åtminstone från sent 50-tal och framåt.

tomas1234

• -
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 13:48 »
Jag håller med om att det är konstigt att man inte tänker på det när man monterade från början.
Skvallerrör, eller lekage indikator är idag lagkrav då man bygger wc på detta sätt.
Springer det läck så kommer vattnet ut på golvet och man där med kan åtgärda felet. Annars är risken stor att man upptäcker det allt för sent.
Tänkte mer om någon annan borrat ett sådant hål och hade lite tips på hur man skall gå tillväga.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 20:17 »
Och det finns inte ett bräddavlopp som leder ner vattnet i toalettstolen om behållaren hotar att bli överfylld?
Är den vägghängd med vattenbehållaren inbyggd i väggen?

stadsbon

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-12 kl 11:30 »
Är detta en ny eller gammal toa? Om den är gammal så finns kanske inte ens någon utgång för ett för i cisternen, och då känns det nästan vanskligare att göra ett hål för att kunna upptäcka en läcka..

Är den ny borde det finnas något utlopp, men om man har en inspektionslucka någonstans vid "toainbyggnaden", bör man ju lätt kunna kontrollera om det läcker eller inte.

Skulle det läcka måste man ju hursomhelst öppna upp och åtgärda.

Hoppas det kan vara till nån hjälp!
Det finns inget man inte kan göra själv!

tomas1234

• -
« Svar #5 skrivet: 12 nov-12 kl 08:03 »
Hej stadsbon.
Tycker det som du säger låter vettigt och kör på det.
Tack för mycket kloka synpunker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser