Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  återvinningstips  (läst 3618 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
återvinningstips
« skrivet: 13 okt-12 kl 20:17 »
Jag och min man har märkt att man inte ska slänga för man kan använda mycke saker till annat.
tex en gammal skåpdörr blir kaninburslucka, gångjärn kan återvinnas från skåpluckor m.m., höet/gräset kaninerna ratar blir marktäckning, lastpallar kan bli fågelfrö automater och gamla fälgar är utmärkta som vikter till kaninhagetaken etc etc
vi är ju nybörjare på att ha gård så vi har tyvärr slängt endel men här kanskeman kan få tips så att man slipper slänga
så jag täkte att man kan ge tips och även efterlysa vad man kan återvinna saker som.

jag har en efterlysning.
Jag har en gammal, jättesliten kökshanduk som jag inte vill slänga (fått den av mamma, minns den sen jag var liten  :-[ ) vad kan jag göra av den??
det mesta kanske inte går för den är jätte jättesliten men jag har andra som håller på att gå samma väg som jag kanske kan göra, vad det nu blir ni tipsar om.
(har även tex lakan och påslakan som är oanvändbara nu)

ha kul med att tipsa och/eller gnugga geniknölarna, biler på egna verka går ju såklart också  ;D

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: återvinningstips
« Svar #1 skrivet: 13 okt-12 kl 20:36 »
hittade just en tråd om exakt samma  :-[
här är den om det ska amlas ihop eller så http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129376.0

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 13 okt-12 kl 21:41 »
vet inte om jag ska fortsätta använda den här tråden eller använda gamla men men  :-[
gamla VHS band som amn inte ska se på mer är perfekt som paketsnöre folk brukar tycka att det är riktigt fränt då dom märker det (min storasysters ide)

kanske kan man använda det som "plarn" (såg det i andra tråden) också?

ang "plarn" så kan man göra garn av gamla nylonstrumpor, eller använda det som silduk då man groddar (väl rengjord) eller göra fantastiska "trollsvansar" av (min mammas ide)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 23:59 »
gamla VHS band som amn inte ska se på mer är perfekt som paketsnöre folk brukar tycka att det är riktigt fränt då dom märker det (min storasysters ide)

Åååååååh ... varför har jag slängt en massa vhs-band!!! Jag har ju under flera jular sökt efter alternativa inslagningsmetoder. Det har blivit allt från tvättpåsar till tidningspapper och alltid återvinningsband. Hmmmm ... nu blir det att leta i gömmorna, kanske finns det något band kvar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #4 skrivet: 14 okt-12 kl 06:20 »
Åååååååh ... varför har jag slängt en massa vhs-band!!! Jag har ju under flera jular sökt efter alternativa inslagningsmetoder. Det har blivit allt från tvättpåsar till tidningspapper och alltid återvinningsband. Hmmmm ... nu blir det att leta i gömmorna, kanske finns det något band kvar.
annars kanske du kan tigga av nån, det är ju inte så många som ser på VHS längre, tex sen när skolor slutar använda VHS ( ;) ) så borde dom ju ha massor.
sen så sparas ju extra fina (/hela) inslagningspapper, band, lådor, prasselpapper m.m. vid jul, bara jag hinner innan folk slänger det i stora sopkassar (så oftast är det bara mitt eget)

mormor använder gamla presentband (såna med knutar som inte går att få upp) till att knyta igen fryspåsar.

anlet

• Närke
« Svar #5 skrivet: 14 okt-12 kl 07:51 »
Jag hörde någon som tömde sin mammas lägenhet, efter hennes bortgång. Hon hade hittat en påse med snörstumpar och påsen hade påskrift "snören som är för korta för att kunna användas"

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #6 skrivet: 15 okt-12 kl 09:10 »
jag har en efterlysning.
Jag har en gammal, jättesliten kökshanduk som jag inte vill slänga (fått den av mamma, minns den sen jag var liten  :-[ ) vad kan jag göra av den??
det mesta kanske inte går för den är jätte jättesliten men jag har andra som håller på att gå samma väg som jag kanske kan göra, vad det nu blir ni tipsar om.
(har även tex lakan och påslakan som är oanvändbara nu)

ha kul med att tipsa och/eller gnugga geniknölarna, biler på egna verka går ju såklart också  ;D

Den slitna gamla handduken, är det en sån med fint broderat monogram? Förstår att det tar emot att slänga! Vägrar själv slänga sådana rakt av. Istället klipper jag ur själva broderiet (som då kan återanvändas som applikation på något annat!) och de tygbitar som inte är för trådslitna använder jag sen som disktrasor. (Kör enbart på återanvändningsbara tygtrasor som tvättas, funkar utmärkt även med gamla handduksbitar!)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 okt-12 kl 15:25 »
Jag hörde någon som tömde sin mammas lägenhet, efter hennes bortgång. Hon hade hittat en påse med snörstumpar och påsen hade påskrift "snören som är för korta för att kunna användas"

;D 

Min införskaffade gård i Hälsingsland har bebotts idel av sådana som din väns mamma!  Jag har hittat allt från fyra rostiga skruvar insvepta i smörpapper i en liten plåtburk till samlingar med beteckningen "allmäna järngrejer".

Erkännes dock att jag skulle själv också kunna tänkas ha en samling snörstumpar som är för korta att användas! 

Men snörstumpar kan användas i konstverk och nästan allt går att omförvandla till tittskåp..... ;)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

anlet

• Närke
« Svar #8 skrivet: 17 okt-12 kl 15:58 »
Trevligt att du har en införskaffat en gård i Hälsingland.
 VÄLKOMMEN.
 Var i Hälsingland ligger den ? Själv bor jag i Jättendal, nära Mellanfjärden'
Mvh
Lennart Andersson 0652-16144

Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser