Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Värprede (Vaktlar)  (läst 2493 gånger)

Bell

• Västmanland
Värprede (Vaktlar)
« skrivet: 13 okt-12 kl 10:22 »
Har fyra små söta hönor som vissa av dem börjat lägga ägg :) Men att finna de små juvelerna är det svåra. Hade från början ett litet "värprede" av kartong med tak ca 20*15 cm med hö i botten men det ratade de helt.
Äggen lägger de spånbädden på golvet istället & de göms i spånet så för att finna dom behöver jag röra runt på spånet & leta. Har nu lagt in spån även i "värpredet" men dit har de inte gått. Hö ligger i ett hörn av buren med lite grenar som tak över där brukar Tuppen Ruben vila o:)

Har ni några tips på hur jag ska få de små sötnosarna att lägga äggen mer lätt hittade?
<3 Även rosen har taggar <3

djurskydd

• Ångermanland
SV: Värprede (Vaktlar)
« Svar #1 skrivet: 13 okt-12 kl 11:01 »
Vaktlar lägger väl inte ägg i reden? Mina gör gropar i sanden eller spånet och har kanske 5-6 platser som de växlar mellan att lägga på. Ibland någon helt annanstans.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-12 kl 12:47 »
Nej de gör ju inte det  ;D Så min fråga är väl mer om jag borde ha olika material på golvet så jag har lättare att finna äggen.  o:) Kanske kan man ha sandgolv i allmänna utrymmen & spån där man vill ha ägg?
<3 Även rosen har taggar <3

Chicken

« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 19:36 »
Jag är nybliven vaktelägare och har hört att de strör ägg omkring sig lite varstans. Men mina har börjat värpa nu och de flesta äggen lägger de i sandbadet som står i ett hörn. Jag har väldigt finkornig sand som de verkar gilla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser